طهران قدیم پنج محله داشت: عودلاجان، سنگلج، بازار، چاله میدان و محله دولت که البته این آخری بعدها در زمان ناصرالدین شاه اضافه شد و محدوده لاله زار،خیابان اسلامبول و... را در بر می گرفت و تهرانی های آن دوره، آن را به چشم یک محله حاشیه‌ای و اقماری نگاه می‌کردند.
کد خبر: ۴۸۱۷۳۹

این پنج محله با معابری به هم متصل می‌شد که به آنها گذر می گفتند؛ گذرهایی که اگرچه به نیت عبور و مرور ساخته شده بود‌ اما گاهی‌وقت‌ها حکم تفرجگاه یا بازار را برای مردم پیدا می‌کرد‌.

‌درست مثل گذر لاله زار که در واقع خیابان بود اما چون در گذر زمان آباد شد و حکم شاهراه را پیدا کرد، بین مردم به عنوان یک گذر شناخته شد.

این روزها رفتن به خیابان لاله‌زار کار آسانی است؛ خصوصا از طریق متروی سعدی یا اتوبوس‌هایی که از خیابان فردوسی می‌گذرند. لاله‌زار در زمان خودش نشانگر گرایش‌های نوگرایی و البته هنرهای مختلف بود.

اگر شما هم می‌خواهید به این خیابان سری بزنید، علاوه بر بافت قدیمی آن می‌توانید از خانه و باغ اتحادیه یا خانه امین‌السلطان یا خانه اتابک دیدن کنید.

زمانی گراند هتل و کافه افق طلایی و ری و لاله‌زار و نور از کافه‌های مشهور این منطقه بودند و سینماهای ونوس (با نام فعلی سارا)، رکس (با نام فعلی لاله)، فردوسی ، البرز ، ایران ، خورشید نو، کریستال ، رودکی ، شهرزاد ، تابان و... از جمله سینماهای لاله‌زار بود‌ که بعضی از آنها از کار افتاده‌اند.

اگر هم مایلید تصویر بهتری از لاله‌زار در ذهنتان نقش بندد رفتن به شهرک سینمایی غزالی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که مرحوم علی حاتمی لاله‌زاری نو در آنجا ساخته است.‌ البته یادتان باشد که این روزها لاله‌زار، بورس لوازم برقی است.(جام جم - ضمیمه چمدان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها