سایت هسته‌ای نطنز: در نزدیکی استان اصفهان احداث شده و در آن سانتریفیوژهای مربوط به غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد. در ماه‌های گذشته، تعدادی از سانتریفیوژهای نسل جدید در این سایت به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۴۸۰۸۷۹

تعدادی از سفرای کشورها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین از تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران بازدید کردند.

اواخر دی سال 1389 تعدادی از سفرای خارجی در تهران به بازدید از این سایت پرداختند.

سایت نظنز از 26 بهمن سال 90 به نام معاون بازرگانی شهیدش «مرکز هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز» تغییر نام یافت.

سایت هسته‌ای UCF اصفهان

اسم دیگرش تأسیسات فرآوری اورانیوم ایران است. تاسیسات UCF اصفهان تا مدتی جزو مباحث و مجادلات سیاسی هسته‌ای نبود و ایران کار تکمیلی آن را پیش می‌برد، اما بعدها در مذاکرات، مشمول تعلیق شد و البته ایران آن را اواسط سال 84 از تعلیق خارج کرد.

UCF بخشی از تاسیسات چرخه سوخت است که خوراک تاسیسات غنی‌سازی را از کنسانتره معدنی تولید می‌کند و در نهایت محصول غنی‌سازی را هم به پودر سوخت تبدیل می‌کند که این پودر سوخت در واحد دیگری به نام FMP که آن هم در اصفهان است، به قرص سوخت تبدیل می‌شود و قرص‌ها برای استفاده در رآکتورها در میله قرار می‌گیرند.

اواخر پاییز 88 کارخانه UCF اصفهان به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره سوخت هسته‌ای، مراحل پایانی تعمیرات و بازسازی را پشت سر گذراند.

یکی دیگر از مهم‌ترین تحولاتی که این مرکز به خود دید تشکیل زنجیره انسانی بود که با حضور دانشجویان دختر و پسر شکل گرفت.

انتشار بیانیه مغرضانه و سیاسی مدیرکل آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران باعث شد تا این افراد دور این مرکز، حلقه انسانی تشکیل دهند.

نیروگاه هسته‌ای بوشهر

کلنگ ساخت نیروگاه بوشهر، پیش از انقلاب و با قراردادی که با آلمان‌ها بسته شد به زمین خورد، اما پیروزی انقلاب اسلامی و عهدشکنی کشورهای غربی باعث شد که ساخت این نیروگاه با وقفه‌ای طولانی مواجه شود. پس از مدت‌ها توقف در ساخت این نیروگاه، جمهوری اسلامی ایران در قراردادی با روسیه، ساخت آن را از سر گرفت و مدتی قبل شرکت اتم استروی اکسپورت، پیمانکار روس این نیروگاه از تکمیل شدن صددرصدی فاز اول آن خبر داد.

این فاز قادر به تولید هزار مگاوات برق است و همین روزهاست که به صورت کامل به شبکه برق کشور متصل شود.

رآکتور تحقیقاتی تهران

در قلب تهران، رآکتور تحقیقاتی به همین نام وجود دارد؛ رآکتوری با ظرفیت پنج مگاوات که سال 1345توسط آمریکا در مرکز تحقیقات اتمی تهران در دانشگاه تهران ساخته شد.

هسته مرکزی این رآکتور در عمق هشت متری استخری با ظرفیت ۵۰۰ هزار لیتر که از آب آشامیدنی تهران تأمین می‌شود، قرار دارد.

این رآکتور به کارهای تحقیقاتی و همچنین تولید رادیوداروها و رادیوایزوتوپ‌های صنعتی می‌پردازد و مشکلی که چندی قبل آن را تهدید می‌کرد، اتمام سوخت رآکتور یعنی اورانیوم غنی شده 20 درصد آن بود.

آژانس و کشورهای دارنده سوخت هسته‌ای، طبق قوانین بین‌المللی موظف به تامین این سوخت بودند، اما از این کار خودداری کردند و ایران مجبور شد خود به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد و تولید سوخت رآکتور تهران بپردازد.

پس از چند ماه تلاش دانشمندان ایرانی، چندی قبل اولین سوخت تولیدی داخل در رآکتور تهران کار گذاشته شد.

سایت هسته‌ای فردو

این سایت در ارتفاعات کلاه‌سفید حوالی قم قرار داد. دقیق‌ترش می‌شود گفت در 47 کیلومتری جنوب قم و در فاصله 177 کیلومتری تهران واقع است.

تاسیسات هسته‌ای فردو که سه سال قبل رسما تولدش اعلام شد، در عمق 90کیلومتری کوهی احداث شده به همین خاطر هیچ‌ عملیات‌ نظامی توانایی تهدید آن را ندارد. اسمش را از روستایی به همین نام عاریه گرفته‌اند.

البته سایت هسته‌ای فردو در این روستا قرار ندارد، اما از آنجا که 104 شهید و 250 جانباز تقدیم انقلاب کرده، به پاس تقدیر از رشادت‌های مردم این روستا، نام این سایت هسته‌ای را فردو گذاشتند. این سایت نیز در تاریخ 26 دی 90 به اسم مرکز هسته‌ای شهید علیمحمدی تغییر نام یافت.

سایت هسته‌ای اراک

این سایت بیشتر به تولید آب سنگین که در رآکتورهای اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌پردازد.

سایت مذکور در شمال غربی اراک واقع شده و در نزدیکی‌اش نیروگاه ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک نیز قرار دارد که برای تامین آب سنگین رآکتورها ساخته شده است.

پروژه مجتمع تولید آب سنگین اراک به عنوان یکی از شاخصه‌های دانش هسته‌ای، در پزشکی و بخصوص کنترل سرطان و کنترل بیماری ایدز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و به عنوان خنک‌کننده و کندکننده رآکتورهای آب سنگین به کار می‌رود. تاسیسات آب سنگین اراک نیز در دی 1389 مورد بازدید سفرا و نمایندگانی از ۱۲۰ کشور جهان قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها