همه نگاه‌ها به اسپانیا و آلمان دوخته شده است

آخرین یوروی 16 تیمی

مرحله نهایی فوتبال جام‌ملت‌های اروپا را که برای آخرین بار با شرکت 16 تیم برگزار می‌شود و از سال 2016 با حضور 24 تیم برپا خواهد شد، به اعتقاد برخی کارشناسان، حتی از جام‌جهانی هم بزرگ‌تر و جذاب‌تر است زیرا برخلاف جام‌جهانی تعداد تیم‌های متوسط و معمولی آن بسیار کم است.
کد خبر: ۴۷۸۸۳۶

این بار برترین‌های قاره در اکراین و لهستان گردهم می‌آیند تا به مدت 23 روز برای کسب جام قهرمانی بکوشند. تمام دیرکردهای لهستان در آماده‌سازی استادیوم‌هایش و حتی ضرب و شتم یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر سابق اکراین به دست کسانی که اینک در کی‌یف حکم می‌رانند میزبانی را از این دوکشور نگرفت اما معلوم نیست یوفا حاضر باشد به رغم تمام گرایش‌های خاص رئیس فرانسوی‌اش میشل پلاتینی حاضر به تکرار تجربه 3 دوره از 4 دوره اخیر این پیکارها یعنی برگزاری مسابقات در 2 کشور به طور مشترک در ادوار بعدی باشد.

در این شکی نیست که 2 کشور اسپانیا و آلمان به عنوان دو مدعی اصلی فتح جام، رقابت‌ها را شروع می‌کنند و قدری پایین‌تر از آنها هلند هم به جام چشم دارد، اما کیست که ایتالیای معمولا موفق در جام‌های بزرگ و فرانسه احیا شده توسط لوران بلان را به کلی نادیده بگیرد؟

پرتغال، تیم کریس رونالدو چه؟ این تیم در کنار آلمان، هلند و دانمارک سخت‌ترین گروه جام را که حتی واژه‌های گروه مرگ برای آن اندک است، شکل می‌دهد. برخورد انگلیس، فرانسه و سوئد هم در گروه چهارم تماشایی است و چه کسی احتمال دارد از برخورد اسپانیا با ایتالیا در همان مرحله اول به وجد نیاید؟

بله، این جام ملت‌های اروپاست که امسال جای خالی جام‌جهانی را برای فوتبالدوستان پر می‌کند و به بهترین شکل نیز چنین خواهد کرد.

کاسیاس از واقعه کلیدی 2008 می‌گوید

قهرمان دوره پیش رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، اسپانیا است و با احتساب این‌که این کشور سال 1964 هم این جام را برده، قهرمانی احتمالی در رقابت‌های امسال در اکراین و لهستان می‌تواند تیم ملی سرزمین گاوبازان را با آلمان که با 3 بار قهرمانی رکورددار فتح این پیکارها است،‌ برابر سازد.ایکر کاسیاس معترف است: «قهرمانی در رقابت‌های امسال بسیار سخت‌تر از دوره پیش خواهد بود زیرا رقبا با شیوه بازی اسپانیایی‌ها آشنا شده‌اند و شرایط مثل سال 2008 نیست که آنها در سوئیس و اتریش با تیکی تاکای معروف خود همه را غافلگیر کردند. در عین حال کاپیتان و دروازه‌بان تیم ملی اسپانیا که با کسب اولین عنوان قهرمانی‌اش در لیگ اسپانیا ظرف 4 سال اخیر در معیت رئال مادرید فصل خوبی را پشت‌سر نهاده است، با اشاره به قهرمانی 2008 به یارانش برای دوره 2012 هم امید می‌بخشد؛ وقتی در مرحله یک‌چهارم نهایی دوره پیش به ایتالیا خوردیم، اوضاع بسیار خراب نشان می‌داد و طالع ما بشدت نحس جلوه می‌کرد. اولا 88 سال بود که در یک مسابقه رسمی آتزوری را نبرده بودیم و دوما بازی 22 ژوئن انجام می‌شد، تاریخی که در 3 دوره قبلی رقابت‌های بزرگ و کلاسیک ملی، ما در آن به رقبای خود باخته و حذف و در هر سه مورد هم به حکم ضربات پنالتی ناکام شده بودیم. با این حال یک مورد به من بسیار کمک کرد تا آن طلسم منفی را بشکنم. من و 2 دروازه‌بان دیگر اسپانیا (راینا و پالوپ)‌ که به رقابت‌های آن سال یورو آمدند، عادت داشتیم که در پایان هر جلسه تمرینی یک مسابقه پنالتی زنی بین خودمان برگزار کنیم و هرکس می‌باخت مجبور بود برای 2 نفر دیگر شام بخرد. آن جلسات تمرینی اثرش را گذاشت. در مسابقه با ایتالیا که کار به ضربات پنالتی کشید من هم ضربه دی‌ناتاله را گرفتم و هم پنالتی 10 روسی را. طلسم ما شکست و به نیمه‌نهایی رفتیم و آنجا روسیه را هم که هدایتش با گاس هیدینک بود، شکست دادیم. در فینال آلمان قوی را مغلوب کردیم.

شگفتی‌های بزرگ یورو

بزرگ‌ترین شگفتی‌های مسابقات فوتبال یورو کدامین بوده‌اند؟ بخوانید تا بدانید.

1998، مرحله مقدماتی: ایرلند جنوبی یک ـ انگلیس صفر

این اولین بار بود که ایرلندی‌ها سر از مرحله نهایی درمی‌آوردند، اما شاگردان جکی چارلتون (سرمربی انگلیسی وقت تیم ملی ایرلند جنوبی) با لشکری از نفرات شاغل در لیگ انگلیس در همان دقیقه ششم با ضربه ری هاوتون دروازه حریف را گشودند و تا پایان از آن محافظت کردند.

1992، بازی فینال: دانمارک 2ـ آلمان صفر

دانمارک در آخرین روزها و فقط به این خاطر به این رقابت‌ها آمد که صربستان جنگ‌زده صلاحیت شرکت در جام را از دست داد. دانمارک در شرایطی از گروهش بالا آمد که در 2 بازی نخست فقط یک امتیاز گرفت، اما در فینال با گل‌های جان نیسن و کیم ویلفورت، آلمان قهرمان جهان را در نهایت حوصله مغلوب کرد.

1996، مرحله گروهی: چک 2ـ ایتالیا یک

چک در بازی اول خود به آلمان باخته بود و با نایب‌قهرمان جام‌جهانی 94 بازی داشت و به نظر می‌رسید کارش تمام است. با این حال گل‌های ندود و بیبل، ایتالیا را که فقط یک بار توسط کیدسا گل زد، ساقط و چکی‌ها را زنده کرد. این شروع پروسه‌ای بود که چک‌ها را تا یک قدمی عنوان قهرمانی به پیش راند و فقط گل‌های ضربتی و غیرمنتظره اولیور بیرهوف آلمانی سرنوشت را به ضرر چکی‌ها در دیدار نهایی رقم زد.

2004، مرحله گروهی: آلمان صفر ـ لتونی صفر

برای لتونی کوچک سخت‌تر از این نمی‌شد. این تیم ابتدا با چک بازی کرد و 1ـ2 تسلیم این رقیب معتبر شد و سپس روبه‌روی آلمانی ایستاد که پیشینه 3 بار فتح این مسابقات را داشت. ژرمن‌ها بدترین دوره خود را سپری می‌کردند اما برای صعود از گروه‌شان هرچه توان و نفر داشتند روی دروازه لتونی‌ها ریختند. این ایالت پیشین اتحاد شوروی که 20 سال است مستقل شده، هرگز تسلیم نشد و حتی در صورت دقت ماریس ورپاکوفسکیس می‌توانست گلزنی کند و برنده این بازی هم باشد.

2004، دیدار نهایی: پرتغال صفر ـ یونان یک

تیم اتورهاگل آلمانی یک بار در مرحله گروهی پرتغال را 1ـ2 شکست داده بود اما وقتی نوبت بازی نهایی رسید و این دو تیم از نو در لیسبون رودررو ایستادند کمتر کسی در پیروزی تیم لوئیس فیلیپه اسکولاری برزیلی شکی را به دل راه می‌داد. ولی این چنین نشد و یک ضربه سر انجلوس کاریس تیاس در نیمه دوم و بازی محکم، فیزیکی و کم‌اشتباه یونانی‌ها در طول مسابقه، فینال را هم مثل دیدار مرحله مقدماتی آنها ساخت. این تک‌قهرمانی یونان در رقابت‌های بزرگ و کلاسیک فوتبال جهان به حساب می‌آید.

فاتحان ادوار مختلف جام ملت‌های اروپا

1960 : شوروی، 1964: اسپانیا، 1968: ایتالیا، 1972: آلمان غربی،1976: چکسلواکی،1980: آلمان غربی، 1984: فرانسه، 1988: هلند، 1992: دانمارک، 1996: آلمان، 2000: فرانسه، 2004: یونان، 2008: اسپانیا، 2012: ؟

وصال روحانی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها