در حالی که هنوز تب مسابقه های مقدماتی جام جهانی 2006آلمان در هیچ یک از 5 قاره دنیا داغ نشده و ورزش دوستان دنیا، خاطرات المپیک آتن ، جام ملتهای اروپا و جام ملتهای آسیا را در ذهن خود مرور می کنند
کد خبر: ۴۷۷۱۳
، فردا شب حساس ترین مسابقه مرحله مقدماتی جام جهانی آینده در امان میان 2 تیم اردن و ایران برگزار می شود.
امروز محکوم به پیروزی هستیم و تنها در این صورت است که فوتبال در ایران زنده می ماند و نسلی که در حال حاضر لباس سفیدرنگ تیم ملی را تن می کنند، بعدها افسوس هدررفتن استعدادهای خود را تنها به سبب پیروز نشدن در یک مسابقه نمی خورند.
تیمی که امروز مقابل اردن به میدان می رود حتی برای ما نیز ناشناخته است.
هنوز مشخص نیست که برانکو از خداداد و هاشمیان ، دو بازیکنی که بتازگی به جمع ملی پوشان اضافه شده اند چگونه و در چه پستی استفاده می کند.
آیا سیستم تیم ملی ایران همان 4 2 3 1 خواهد بود یا با توجه به نفرات جدید دعوت شده و حساسیت پیروزی در بازی امروز، برانکو از سیستمی متفاوت استفاده خواهد کرد؛
در زیر به بررسی خطوط چهارگانه ایران در قالب سیستم 4 2 3 1 می پردازیم و در پایان یک جمع بندی کلی خواهیم داشت.

دروازه بان:
درون دروازه ابراهیم میرزاپور خواهد ایستاد ؛ دروازه بانی که بتدریج در میان کشورهای آسیایی به عنوان گلر اول تیم ملی ایران شناخته شده است و به همین دلیل تیمهایی مثل اردن و دیگر رقیبان ما در پی واقف شدن به نقاط ضعف این دروازه بان و استفاده بموقع از آن هستند.
ابراهیم ، گاهی بسیار مطمئن و سرپنجه کار می کند تا جایی که هیچ شانسی برای مهاجمان حریف باقی نمی گذارد و در برخی مواقع نیز هیچ نشانی از روزهای اوجش را همراه ندارد و مقابل هر توپ ساده ای تسلیم می شود.
این فراز و نشیب به حدی زیاد است که گاهی هر دو روی سکه میرزاپور را در طول یک مسابقه می بینیم ؛ دقایقی در اوج و چندی بعد در فرود.

مدافعان:
در دفاع میانی ، رحمان رضایی و یحیی گل محمدی بازی خواهند کرد. رحمان نسبت به گذشته تفاوت چندانی نکرده اما یحیی با آن مدافع یکی دو سال پیش تفاوت فاحشی دارد.
او قبلا ثابت کرده که از توانایی بالایی در توپ گیری ، بازی سازی و نظم دهی به خط دفاعی برخوردار است ؛ البته یحیی نسبت به چند ماه پیش پیشرفت محسوسی را داشته است و امیدواریم در بازی امروز مجددا بالاترین حد توانایی های خود را به معرض نمایش بگذارد.
نصرتی تجربه خوبی از مسابقه های جام ملتهای آسیا به همراه ندارد. او بتازگی محرومیت چهار جلسه ای خود را پشت سر گذاشته و در بازی مقابل رم نیز امتحان خوبی را به عنوان مدافع چپ پس نداد.
در روزی که به احتمال فراوان ، خط هافبک ایران برای دستیابی به گل ،بیش از پیش به دروازه اردن نزدیک خواهد شد، نیروی جوانی و دوندگی نصرتی می تواند مددکار خط دفاعی ما باشد.
در سمت چپ ، اوضاع کمی بغرنج به نظر می رسد. با توجه به اضافه شدن تعداد مهاجمان ایران احتمالا به مدافعان کناری توصیه خواهد شد که کمتر نفوذ کنند و دفاع را بر حمله ترجیح دهند.
اگر بداوی هم برای بازی آماده نشود آن وقت از بین جلال کاملی و ستار زارع ، یکی به بازی گرفته خواهد شد که شانس کاملی بیشتر است.

هافبک ها:
بیشترین تغییر و تحول در این منطقه از زمین رخ خواهد داد. مهدی مهدوی کیا به علت محرومیت در جمع ملی پوشان حضور ندارد و خداداد و هاشمیان نیز باید در این مکان به بازی گرفته شوند؛ البته احتمال تغییراتی در ترکیب مورد نظر وجود دارد.
تمرین های روزهای اخیر تیم ملی حاکی از آن است که سیدمحمد علوی به عنوان زوج جواد نکونام در میانه زمین جای خود را به علی کریمی خواهد داد.
در این صورت وظیفه دفاعی نکونام دو چندان خواهد شد و کریمی کار حمل توپ و بازی سازی را برای مهاجمان ایران به عهده خواهد داشت ؛ هر چند او در توپ گیری از بازیکنان حریف و تخریب بازی آنها نیز ید طولایی دارد.
حسین کعبی یک بار دیگر این فرصت را خواهد داشت تا توانایی های خود را هنگام حمله محک بزند. او می تواند روی حرکات ویران کننده علی کریمی و فضاهایی که به تبع آن برای پیشروی به سوی دروازه حریف ایجاد می شود حساب کند و حضور پر رنگی را در محوطه جریمه اردن داشته باشد.
وحید هاشمیان در جناح چپ به کار گرفته خواهد شد، شاید او به بازی کردن به عنوان مهاجم نوک عادت کرده باشد، اما این بار شرایط ایجاب می کند هاشمیان در پست مهاجم کاذب به میدان رود و در مواقع مقتضی با استفاده از سرعت خود به دروازه حریف نزدیک شود و ضربه نهایی را وارد کند.
وحید برای ثابت کردن توانایی های خود انگیزه های فراوانی دارد. او می تواند با ارائه یک بازی درخشان به همه ثابت کند که طی سالهای گذشته در حقش اجحاف شده و برای عدم حضور خود در تیم ملی ، دلایل قانع کننده ای داشته است.
انگیزه وحید می تواند بلای جان مدافعان اردن شود، مدافعانی که مقابل تعدد نام هایی بزرگ در خط حمله ایران با مشکل مواجه خواهند شد.

مهاجمان:
یک بار دیگر زوج خداداد عزیزی و علی دایی را امتحان می کنیم ؛ زوجی که همواره به فوتبال ایران پاسخ مثبت داده و بارها و بارها از شکست پیروزی ساخته است ، هر چند آنها کمی مسن تر شده اند، اما هنوز در فوتبال ما قابل اطمینان ترین نفرات هستند و می توانند با استفاده از تجربه خود در روزی که مساله بودن یا نبودن ایران در جام جهانی مطرح است ، کار ساز شوند.
خداداد به عنوان هافبک نفوذی و پشت سر علی دایی بازی خواهد کرد. او در تیم باشگاهی خود ثابت کرده که هنوز تبحر بالایی در استفاده از درهای طلایی دفاع تیم مقابل دارد و حتی اگر در بیش از نیمی از زمان بازی کار خاصی را انجام ندهد می تواند در یک لحظه همه چیز را به هم بریزد و سرنوشت بازی را تغییر دهد.
در پیشانی خط حمله، علی دایی با حضور خداداد قطعا نسبت به بازیهای قبلی بیشتر تغذیه خواهد شد و می تواند هنر خود در شناخت چارچوب دروازه حریفان را به نمایش بگذارد.
دایی حتی اگر در کشاندن یکی از مدافعان اردن به سمت خود موفق عمل کند کار مثبتی انجام داده ، چرا که بازیکنانی مثل خداداد، کریمی ، هاشمیان می توانند از فضای به وجود آمده استفاده کنند و امید فوتبال دوستان ایران را برای حضور در جام جهانی همچنان زنده نگه دارند.


نگاهی به بازیهای ایران و اردن دیداری که تساوی ندارد
امروز، ایران و اردن برای ششمین بار رودرروی یکدیگر قرار می گیرند؛ البته تاریخچه بازیهای این دو تیم عمر چندانی ندارد، چرا که 4 سال پیش ایران و اردن برای نخستین بار به مصاف هم رفتند.
اردن در جمع تیمهای آسیایی از جمله معدود تیمهایی است که در بازیهای مستقیم کارنامه بهتری نسبت به تیم ملی کشورمان دارد. در 5 بازی گذشته 3 پیروزی از آن اردن بوده و 2 بار نیز ایران به برتری رسیده است و این مساله ثابت می کند که چرا به اردن لقب گربه سیاه ایران را داده اند.
در این پنج بازی ، 7 بار ایران به گل رسیده است و 6بار هم اردنی ها توانسته اند دروازه ایران را باز کنند.

بازی اول: 11/3/79
ایران یک اردن صفر در نخستین دوره رقابت های غرب آسیا که در اردن برگزار شد ایران تیمی جوان را با مربیگری جلال طالبی روانه مسابقه ها کرد و در نهایت با ارائه بازیهای قابل قبول به قهرمانی رسید.
اولین مصاف ایران و اردن هم در جریان همین رقابت ها بود که ایران موفق شد با تک گل زیبا و فراموش نشدنی علی کریمی ، میزبان را در امان شکست دهد.

بازی دوم: 8/6/81
ایران صفر اردن یک دومین رویارویی دو تیم هم در رقابت های قهرمانی غرب آسیا شکل گرفت. در این مسابقه ها برانکو ایوانکوویچ هدایت تیم جوان ایران را به عهده داشت.
در این بازی ایران با بدشانسی نتیجه را به حریف خود واگذار کرد، چرا که در جریان بازی موقعیت های فراوانی از جمله دو ضربه پنالتی به وسیله علی کریمی و سهراب بختیاری زاده از دست رفت.

بازی سوم: 14/6/82
ایران 4 اردن یک سومین تقابل ایران و اردن در ورزشگاه آزادی برگزار شد. برای نخستین بار بود که محمود الجوهری با تیم ملی اردن برابر ایران قرار می گرفت.
در آن سو هم همایون شاهرخی روی نیمکت ایران نشسته بود. این بازی با شروع خوب اردن و گل زیبای این تیم آغاز شد، ولی در نهایت ایران با گلهای علی دایی (2 گل)، نیکبخت و مبعلی یک شکست سنگین را به اردن تحمیل کرد.
این بازی در چارچوب رقابت های مقدماتی جام ملتهای آسیا برگزار شد.

بازی چهارم: 4/7/82
اردن 3ایران 2. 21 روز پس از پیروزی 4 بر یک ایران ، بازی برگشت دو تیم در امان برگزار شد.
در آن دیدار علی دایی به علت مصدومیت غایب بود و یحیی گل محمدی هم پس از گلی که وارد دروازه اردن کرد، به دلیل مصدومیت از زمین مسابقه خارج شد، تا خط دفاعی ما وضع آشفته ای به خود بگیرد.
در پایان ، تیم ایران با ارائه یک بازی انتقادآمیز با نتیجه 3بر 2مغلوب میزبان خود شد. با این شکست همایون شاهرخی به کار خود در تیم ملی ایران پایان داد.

بازی پنجم: 20/3/83
ایران صفر اردن یک این بازی حساس ترین بازی 2تیم در این چهار سال محسوب می شود.
ایران در شرایطی برابر اردن قرار گرفت که با پیروزی های قاطعانه در دیدارهای قبلی اش در جدول فیفا به رتبه هفدهم صعود کرده بود، اما در روزی که بازیکنان کلیدی تیم ملی به علت خستگی از فرم مطلوب دور بودند، ایران از فرصتهای متعدد خود استفاده نکرد تا اردن با به ثمر رساندن تک موقعیت خود، پس از 30سال ایران را در ورزشگاه آزادی و در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی به زانو درآورد.

دایی ، بهترین گلزن
علی دایی با به ثمر رساندن 3 گل از 7 گلی که تاکنون وارد دروازه اردن کرده ایم ، بهترین گلزن ایران برابر اردن به شمار می رود.

کریمی ، بیشترین بازی
علی کریمی تنها بازیکنی است که در 5 بازی قبلی 2 تیم به میدان رفته است. پس از کریمی ، جواد نکونام ، ایمان مبعلی ، ابراهیم میرزاپور و علیرضا واحدی نیکبخت بازیکنانی هستند که 4 بار مقابل اردن بازی کرده اند.

طلسم برانکو
برانکو ایوانکوویچ تاکنون در 2 بازی ایران و اردن روی نیمکت ایران نشسته است که ما در هر دو مسابقه ، نتیجه را به اردنی ها واگذار کرده ایم.

رضاپورعالی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها