در ولایت تخار افغانستان؛

دهها دانش آموز دختر مسموم شدند

حدود ۴۰ دانش آموز دختر مکتب بی بی هاجره در ولایت تخارافغانستان دیروز (یکشنبه) به علت مسمومیت احتمالی به بیمارستان منتقل شدند.
کد خبر: ۴۷۶۹۰۳

به گزارش خبرگزاریها مسئولان بهداشت افغانستان می گویند: تا کنون علت اصلی ابتلای دسته جمعی دانش آموزان به این بیماری معلوم نیست.

حفیظ الله صافی رئیس امور بهداشت در ولایت تخار می گوید: نمونه خون پنج تن از این دانش آموزان را برای آزمایش به مرکز فرستاده ایم و باید دو هفته انتظار بکشیم تا نتیجه آن معلوم شود.

در اوایل این هفته نیز بیشتر از ۱۲۰ دانش آموز از همین مکتب به علت ابتلا به بیماری های مشابه در بیمارستان بستری شدند.

حوادثی از این دست در سال های اخیر در ولایات مختلف افغانستان دیده شده و هیچ گروهی مسئولیت انجام آن را به عهده نگرفته است.

طالبان نیز در تازه ترین موضع گیری، دست داشتن خود در این حوادث را رد کرده اند.

ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند در گفتگو با بی بی سی گفته که آنها نه تنها چنین حوادثی را "نکوهش" می کنند بلکه "در صورت امکان عاملان آن را دستگیر کرده و به آنها جزای شرعی خواهند داد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواهان تشدید تدابیر امنیتی در اطراف مکاتب در افغانستان شده است.

در کنار موارد احتمالی مسمومیت، حمله به مکاتب و سوزاندن آنها نیز مشکل دیگری است که نظام آموزشی افغانستان با آن مواجه است.

طالبان در زمان حاکمیت شان به زنان اجازه رفتن به مکتب را نمی دادند و اکنون هم به گفته وزارت معارف وآموزش و پرورش افغانستان، بیشتر حملات به مکاتب در مناطق تحت نفوذ این گروه صورت می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها