شاید روزی که کودک شما، برای اولین بار تلفن همراهتان را از دستتان گرفت و به تقلید از شما کودکانه با آن سوی خط حرف زد، باور نمی‌کردید این اسباب بازی چند دقیقه‌ای، تنها چند سال بعد، به اصراری از سوی او برای داشتن تلفن همراه مستقل تبدیل شود و شما ندانید آیا این ابزار تازه از راه رسیده برای او لازم است یا نه.
کد خبر: ۴۷۴۵۷۷

هرچند این روزها حتی در دست کودکان هشت ـ هفت ‌ساله هم تلفن همراه می‌بینید و کمتر دانش‌آموزی است که به بهانه ابزار نظارت والدین، موبایل نداشته باشد، اما همچنان برخی روان‌شناسان بر سر داشتن یا نداشتن تلفن مستقل برای کودکان و نوجوانان تردید دارند.

رقیه ارجی، روان‌شناسی است که والدین را از خریداری تلفن همراه و بخصوص سیمکارت‌های اعتباری برای دانش‌آموزان منع می‌کند و به فارس می‌گوید: والدینی که قصد دارند برای فرزند خود تلفن ‌همراه خریداری کنند، قوانینی نیز برای استفاده صحیح از آن وضع کنند.

او با بیان این‌که در مواقعی شاهد هستیم استفاده از تلفن‌همراه به عنوان نیاز اولیه در جامعه مطرح می‌شود، اضافه می‌کند: استفاده از تلفن‌همراه بین دانش‌آموزان بیشتر بین مقاطع راهنمایی و دبیرستان رواج دارد.

ارجی با اشاره به این نکته که ایجاد معضلات مختلف استفاده از تلفن همراه برای دانش‌آموزان به نبود آموزش استفاده درست از این وسیله باز‌می‌گردد، می‌گوید: آسیب‌های استفاده دانش‌آموزان از تلفن‌همراه در افراد مختلف متفاوت است، چرا که ممکن است در خانواده‌ای نظارت دقیق والدین و آموزش چگونگی استفاده نوجوان از تلفن‌همراه برقرار باشد ولی در خانواده‌ای درست مقابل این شرایط وجود داشته باشد.

به گفته او، در شرایطی که نوجوان دچار کمبود عاطفی باشد میزان آسیب استفاده از تلفن همراه نیز در آن به مراتب بیشتر است.

آسان‌ترین راه ارتباط‌ با جنس مخالف

البته گاهی اوقات هم والدین برای این‌که نبودشان در کنار نوجوان دیده نشود و بیشتر به‌کارهای خود برسند، برای فرزند خود تلفن همراه تهیه می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که بیشتر دانش‌آموزانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند در سن نوجوانی و بروز نیازهای غریزی و افزایش تمایل به جنس مخالف قرار دارند، بیان می‌کند: نخستین و آسان‌ترین راه ارتباط‌ با جنس مخالف از طریق تلفن‌ صورت‌می‌گیرد.

این روان‌شناس ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش تعداد سیمکارت‌های اعتباری و قابل‌پیگیری نبودن شماره‌هایی که از طریق این نوع سیمکارت‌ها برقرار می‌شود، والدین نمی‌توانند هیچ نوع نظارتی بر ارتباط‌های تلفنی نوجوانان خود داشته باشند. نوجوانی که دچار خلأ عاطفی است، نیاز به هم صحبت دارد که ادامه ارتباط‌های تلفنی به ملاقات‌های حضوری می‌انجامد و این ملاقات‌های حضوری مسائل و آسیب‌های خاص خود را برای فرد به همراه دارد.

تلفن همراه به مدرسه نرود

این روان‌شناس معتقد است: برای کاهش آسیب‌های استفاده از تلفن ‌همراه باید در خانواده‌ها فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و والدینی که قصد دارند برای فرزند خود تلفن ‌همراه خریداری کنند، قوانینی برای استفاده صحیح از آن وضع کنند.

وی می‌گوید: والدین در صورت لزوم به خرید سیمکارت برای فرزندشان، از سیمکارت‌های دائمی استفاده کنند چراکه این نوع سیمکارت‌ها افزایش کنترل و نظارت والدین در ارتباط‌های نوجوان را فراهم می‌کند.

ارجی با تأکید بر این‌که نبردن تلفن‌همراه به مدرسه آسیب‌ کمتری برای دانش‌آموز به همراه دارد، افزود: والدین باید در خصوص استفاده دانش‌آموز از تلفن همراه با مدارس هماهنگ شوند چراکه آوردن تلفن‌همراه در مدارس ممنوع است و والدین باید به کودکان و نوجوانان آموزش دهند در هر شرایطی اجازه بردن تلفن همراه به مدرسه را ندارند.

آسیب به سلامتی کودکان

هرچند بیشترین اصرار برای داشتن تلفن همراه مستقل از سال‌های پایانی دوره ابتدایی دیده می‌شود و در دوره دبیرستان به اوج می‌رسد، اما روان‌شناسان معتقدند، استفاده از تلفن همراه برای کودکان ضرورتی ندارد و در صورت شرایط خاص، حتما باید با نظارت والدین باشد و نوجوانان را در استفاده از این وسیله به حال خود واگذار نکنیم.

به گفته پژوهشگران علاوه بر تاثیرات بداخلاقی تلفن همراه روی کودکان و نوجوانان، امواج رادیویی آن نیز بیشتر بر این گروه‌های سنی تاثیر می‌گذارد.

نظرسنجی پایگاه اینترنتی تلفن همراه از والدین درباره سن مناسب استفاده از تلفن همراه نشان می‌دهد: 27 درصد والدین در اختیار گذاشتن تلفن همراه پیش از 14 سالگی را برای کودکان مناسب نمی‌دانند.

بیشتر والدین نمی‌توانند در مقابل اصرار کودکانی که تلفن همراه می‌خواهند مقاومت کنند بنابراین باید روش‌های مخالفت با خواسته کودکان را بررسی تا فرزندان به‌صورت منطقی از این خواسته منصرف شوند.

از طرف دیگر برخی والدین تلفن همراه را برای فرزندان خود وسیله‌ای ضروری می‌دانند تا بتوانند در هر لحظه با آنها ارتباط برقرار کنند.

ضررهای اخلاقی و جسمی تلفن همراه برای کودکان غیرقابل انکار است و برخی از فیلم‌های غیراخلاقی و پیام‌های نامناسب از طریق تلفن همراه در بین کودکان پخش می‌شود.

گوشی‌های ساده‌تر بخرید

متاسفانه در سال‌های اخیر، خرید گوشی همراه برای کودکان و نوجوانان به ابزار نمایش قدرت مالی برای خانواده‌ها تبدیل شده است، به طوری که گاه پدر یا مادر گوشی بسیار ساده‌ای در اختیار دارد اما گوشی نوجوان خانواده کاربری بیشتری دارد، کارشناسان فرهنگی براین امر خرده می‌گیرند و با تایید خرید گوشی برای دانش‌آموزان تا حد امکان از والدین می‌خواهند تا ساده‌ترین نوع گوشی انتخاب شود. گوشی‌‌هایی که صرفا جنبه ارتباطی آنها در میان است نه بیشتر.

توصیه آنها این است که تا حد امکان دنبال مدل‌های ساده بروند تا بچه‌ها کمتر درگیر جذابیت‌های آنها از قبیل انواع و اقسام امکانات صوتی و تصویری که اغلب وقت‌گیر و اعتیادآور هم هستند، شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها