فیلم روزهای زندگی محصول سیما فیلم توانسته 4 سیمرغ مهم سی‌امین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند

روزهای زندگی از تلویزیون به سینما رسید

فیلم سینمایی «روزهای زندگی» ساخته پرویز شیخ‌طادی و محصول مرکز سیما فیلم از امروز در 17 سالن سینما در تهران و چند سینما در شهرستان‌های مختلف به نمایش عمومی درمی‌آید. در این فیلم که موضوعی جنگی دارد، حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۲۷۱۱

روزهای زندگی سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست جوایز بهترین بازیگر نقش اول زن (هنگامه قاضیانی)، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری (امیر کریمی) و بهترین فیلم (سعید سعدی‌ ـ تهیه‌کننده) را از آن خود کند. فرامرز ابوالصدق هم برای صداگذاری این فیلم دیپلم افتخار دریافت کرد.

داستان این فیلم50 کیلومتر دورتر از خط مقدم رخ می‌دهد. چند پرستار متخصص زن و مرد به سرپرستی دکتر امیرعلی و همسرش ناهید در این بیمارستان مشغول فعالیت هستند. فشار دشمن شدید است و بیمارستان از هر سو زیر آتش و هجوم هواپیما‌‌ها، تانک‌ها و نیروهای عراقی است. بسیاری از پرستاران و مجروحان، فرصت ترک و خروج از محاصره را می‌یابند اما امیرعلی در اثر انفجار نابینا می‌شود و همراه ناهید در موقعیتی قرار می‌گیرند که تاکنون تجربه نکرده‌اند، نابینایی امیرعلی، او را به بصیرتی قلبی و روحی می‌کشاند و....

فیلمنامه روزهای زندگی نوشته پرویز شیخ‌طادی را سال گذشته سعید سعدی به سیما فیلم ارائه داد.بعد از تصویب، کارگردانی کار هم به خود شیخ‌طادی سپرده شد که در پرونده کاری خود ساخت فیلم‌هایی مانند دفتری از آسمان، پشت پرده مه،سینه سرخ، شکارچی شنبه و سربازان اعدام را دارد. شیخ‌طادی فیلم را کلید زد و همه تلاش خود را کرد که فیلم قابل اعتنا و باارزشی را به سیما فیلم تحویل دهد. وقتی فیلم آماده نمایش شد، مسوولان سیما فیلم به این نتیجه رسیدند که روزهای زندگی قابلیت این را دارد که به اثری سینمایی تبدیل شود.

فیلم ویدئویی به نگاتیو تبدیل و به جشنواره ارائه شد و توانست معتبرترین جوایز جشنواره را از آن خود کند، جوایزی که خستگی را از تن سازندگان فیلم بیرون کرد و تلویزیون را هم به ساخت فیلم‌های خوب ترغیب کرد. حالا «روزهای زندگی» اکران عمومی شده است و باید در رقابت با دیگر فیلم‌ها که اکرانشان از امروز آغاز می‌شود، نشان دهد جوایزی که گرفته، حقش بوده است.

سینما به آثار خوب نیازمند است

شیخ‌طادی در پاسخ به سوال جام‌جم مبنی بر این‌که آیا از زمان اکران فیلم راضی هستید، گفت: زمان اکران فیلم‌ها دست کارگردانان نیست. این موضوع به تهیه‌کننده و توزیع‌کننده مربوط است، اما من به عنوان کارگردان امیدوارم روزهای زندگی با اقبال مردم روبه‌رو شود، هرچند زمان امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان فرارسیده و خانواده‌ها و جوان‌ها را درگیر کرده است.

از امروز فیلم‌های دیگری مانند «چک» که فیلمی کمدی هم هست، اکران عمومی ‌می‌شود. آیا «روزهای زندگی» می‌تواند در رقابت با این فیلم‌ها موفق به رونق گیشه خود شود؟ شیخ‌طادی در پاسخ به این سوال گفت: من از این‌که همزمان با اکران فیلم «روزهای زندگی» فیلم‌های دیگری با موضوعات مختلف اکران می‌شود، استقبال می‌کنم. در این شرایط مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند به تماشای فیلمی بنشینند که دوست دارند.این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات تلویزیونی زیادی که برای «روزهای زندگی» در نظر گرفته شده، می‌تواند در موفقیت این فیلم تاثیرگذار باشد، گفت: مسلما تاثیرگذار است. اما واقعیت این است که فیلم یک کالای لوکس نیست که تبلیغات بتواند مردم را متقاعد به خرید آن کند. فیلم اگر خوب باشد حتما مردم را به سینماها خواهد کشاند.

وی افزود: بایداین نکته را هم یادآوری کنم که تبلیغات تلویزیونی فقط مختص به فیلم «روزهای زندگی» نیست و من تا جایی که خبر دارم، تلویزیون از فیلم‌های ارزشمند حمایت تبلیغاتی می‌کند و برای آنها حدود 50 تیزر را به شکل رایگان پخش می‌کند.

شیخ‌طادی در پاسخ به این پرسش که در چه شرایط تلویزیون می‌تواند وارد حوزه ساخت فیلم سینمایی شود،گفت: وقتی تولید آثار خوب و ارزشمند در سینما کاهش می‌یابد، بی‌انصافی است که تلویزیون یک فیلم خوب را که قابلیت سینمایی دارد تولید کند، اما آن را در سینماها اکران نکند.کارگردان «پشت پرده مه» تاکید کرد: مطمئن باشید اگر میزان تولید فیلم‌های خوب و مفید در سینما افزایش یابد و سینما بتواند سالن‌های سینما را از فیلم‌های خوب پر کند، تلویزیون هم فقط برای پر کردن آنتن خود فیلم خواهد ساخت.

حمایت از آثار فاخر

حسن اسلامی‌مهر، رئیس مرکز سیمافیلم هم درباره ورود تلویزیون به حوزه ساخت فیلم سینمایی به جام‌جم گفت: یکی از ماموریت‌های رسانه‌ای مثل تلویزیون تولید تله‌فیلم‌های فاخر است. در کنار تولید این‌گونه آثار مسوولان تلویزیون به ما این اجازه را داده‌اند که فیلم‌هایی را که قابلیت اکران سینمایی دارد از قالب تله‌فیلم به فیلم سینمایی تبدیل کنیم.

رئیس مرکز سیمافیلم با اشاره به این نکته که قرارداد ما برای ساخت فیلم‌ها با تهیه‌کننده برای تولید تله‌فیلم است، گفت: اما به همه تهیه‌کنندگان این نکته را یادآوری می‌کنیم که اگر اثر آنها آنقدر خوب شود که قابلیت تبدیل به نگاتیو را داشته باشد، از تله‌فیلم‌ آنها حمایت مالی می‌شود تا به اثری سینمایی تبدیل شود.

اسلامی‌مهر افزود: این کار بین تهیه‌کنندگان و کارگردانان فضای رقابتی به وجود می‌آورد و تولید آثار ماندگار و فاخر تلویزیون افزایش پیدا می‌کند؛ آثاری که می‌تواند سینما را هم تغذیه کند.

طاهره آشیانی‌ /‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها