فرض کنید در یک عصر دل‌انگیز بهاری سوار بر خودروی شخصی در حال حرکت در یکی از جاده‌های شمال کشور هستید که ناگهان هوا بارانی و مه‌آلود می‌شود.
کد خبر: ۴۷۲۳۳۶

هر چقدر جلوتر می‌روید مه غلیظ‌تر شده و جلوی دید شما را می‌گیرد. در این زمان چه می‌کنید؟ بی‌خیال هوا می‌شوید و به راه خود ادامه می‌دهید یا تا اتمام بارندگی و رفع مه غلیظ در شانه خاکی جاده متوقف می‌شوید؟

باران پدیده‌ای است که هنگام رانندگی بخصوص در ارتفاعات و مناطق کوهستانی اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال زمانی دردسرساز می‌شود که به همراه بارش باران مه غلیظی فضا را دربرگیرد.

در واقع رانندگی در هوای مه‌آلود به مانند حرکت با چشمان بسته است. هنگام بارندگی وسعت و عمق میدان دید کم و در اثر مه غلیظ تصاویر مبهم وفاصله‌ها نامعلوم شده و احتمال تصادفات بیشتر می‌شود.

چه باید کرد؟

1 ـ در روزهای بارانی ضریب اصطکاک خودرو با زمین کم می‌شود بنابراین سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی موجب لیز خوردن اتومبیل می‌گردد.

2 ـ کنترل سرعت در شروع بارندگی بخصوص در مناطق شهری مهم‌تر است. سطح خیابان‌های شهر اغلب آلوده به نفت، بنزین، گازوئیل و انواع روغن‌هاست. این مواد به همراه آب باران سطوح آسفالت را لیزتر خواهد کرد.

3 ـ هر چه سرعت خودرو زیادتر باشد باید از اتومبیل جلویی فاصله بیشتری بگیرید. در واقع فاصله مجاز در روزهای بارانی دو برابر مواقع عادی است.

4 ـ در پیچ‌ها با دقت و به آرامی گردش کنید.

5 ـ در زمان سرعت در یک سطح لیز و لغزنده از تغییر ناگهانی دنده سبک به سنگین خودداری کنید. از فشار دادن ناگهانی پا روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن نیز بپرهیزید.

6 ـ اگر خودرو لیز خورد هرگز نترسید؛ بدون آن که ترمز بگیرید پدال گاز را رها کنید و فرمان را در جهت مسیر صحیح بچرخانید تا اصطکاکی میان چرخ‌ها و زمین ایجاد شود.

7 ـ در صورت بخار گرفتگی شیشه‌ها از دستگاه تهویه خودرو استفاده کنید و شیشه سمت راننده را کمی پایین آورید. برای افزایش میدان دید می‌توانید از شیشه گرمکن و برف‌پاک‌کن هم استفاده کنید.

8 ـ در صورت وجود مه غلیظ و عدم دید کافی بهتر است خودرو را به منتهی‌الیه سمت راست جاده هدایت و ضمن توقف، چراغ‌های چشمک زن احتیاط خودرو را روشن کنید.

9 ـ اگر از غلظت مه کاسته و دید کافی دارید از خطوط سفید رنگ وسط و کنار جاده برای ادامه مسیر استفاده کنید.

10 ـ در هوای مه‌آلود با نور پایین حرکت کنید. هیچ گاه به چراغ عقب خودروی جلویی به عنوان راهنمای حرکت و جهت‌یاب اعتماد نکنید؛ چراکه ممکن است اتومبیل جلویی خود از مسیر جاده منحرف شده باشد.

11 ـ با ورود به تونل، شیشه‌ها را بالا بکشید تا دود و گازهای سمی حاصله از اگزوز خودروها، داخل اتاقک اتومبیل متراکم نشود.

12 ـ از چاله‌های آب دوری کنید و با مشاهده عابران پیاده از سرعت خود بکاهید تا آب‌های جمع شده به سمت آنها نپاشد.

فاخره بهبهانی - گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها