دستاوردهای نوین

تراشه‌ای که پوکی استخوان را درمان می‌کند

با تحقیقات محققان دانمارکی، درمان پوکی استخوان با کاشت یک تراشه الکترونیکی در بدن میسر شده است. این تراشه قابلیت کنترل میزان دارو را دارد. این تحقیق برای نخستین بار در جهان روی اشخاصی که دچار کاهش تراکم استخوان بوده‌اند، صورت گرفته است.
کد خبر: ۴۶۶۸۵۰

بر اساس این روش پزشکی جدید که بتازگی اختراع شده و به ثبت رسیده است، می‌توان با کاشت یک تراشه الکترونیکی در بدن، میزان مشخصی از دارو را به بیماران تزریق کرد و از آن در درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان و پوکی استخوان بهره گرفت.

این تکنیک با کاشت یک تراشه الکترونیکی کوچک در بدن صورت می‌گیرد که قابلیت انتشار دوز (اندازه مشخصی از دارو) معینی از دارو در بدن را دارد. در این تحقیق کلینیکی که در کشور دانمارک صورت گرفته است، امکان انجام این روش و نتایج آن روی 9 خانم که دچار پوکی استخوان بوده‌اند، بررسی شده که همگی آنها دارای درصد قابل توجهی از کاهش تراکم استخوان بوده‌اند و نتایج آن بسیار مثبت و چشمگیر اعلام شده است.

در نهایت مشخص شد تراشه بدرستی عمل کرده است و توانسته مقدار لازم از داروی برنامه‌ریزی‌شده را به داخل بدن افراد تزریق کند.

محققان این پروژه معتقدند با این روش، بیماران هرگز متوجه تزریق دارو نمی‌شوند و از سوی دیگر از درد تزریق مکرر، آسوده خواهند بود، علاوه بر آن نیازی به این‌که زمان مناسب و مقدار مشخص دارو را به ذهن بسپارند، نخواهند داشت. فواید دیگر این تراشه همچنان در حال بررسی است.

دکتر روبرت فارا، رئیس پروژه کاشت تراشه گفت: در تفاوت با سایر نمونه‌های مشابه که قبلا برنامه‌ریزی شده‌است، این تراشه قادر است دوزهای بسیار کم دارو را در زمان‌های خاص، تزریق کند و تنظیم مجدد آن با یک فرمان، از راه دور و به شکل بی‌سیم به آسانی امکان‌پذیر است. یکی دیگر از مزیت‌های آن، پراکنده کردن سریع دارو در خون و جذب سریع آن توسط بدن است.

وی تاکید کرد استفاده از این تکنیک می‌تواند برای درمان سایر بیماری‌ها، از جمله سرطان نیز مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت تزریق‌های سخت شیمی‌درمانی با سهولت انجام خواهد گرفت و بیماران کمتر دچار سختی ناشی از تزریق چنین داروهایی خواهند شد.

وی افزود: تحقیق بیشتر روی عملکرد این تراشه برای درمان سایر بیماری‌ها همچنان ادامه دارد و در کنفراس بین‌المللی علوم ـ که در شهر ونکوور صورت می‌پذیرد ـ نیز مورد بررسی مجدد و بیشتر قرار خواهد گرفت.

مترجم: ستاره حمیدیان

منبع: AFP.FRANCE

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها