شکار پهپاد آمریکایی آر.کیو.170 توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور، شوکی بود که آذرماه سال 90 در عرصه توانمندی‌های نظامی و نبرد الکترونیک به مقامات آمریکایی وارد شد. 13 آذر ماه بود که خبر به زمین نشانده شدن این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط جمهوری اسلامی ایران منتشر شد و زمانی که تصاویر این پرنده 3000 کیلوگرمی در 18 آذرماه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، تمام امیدهای مقامات آمریکایی مبنی بر این که شکار پهپادشان از سوی ایران یک بلوف باشد بر باد رفت.
کد خبر: ۴۶۳۴۲۳

این پرنده هدایت‌پذیر از دور یا همان پهپاد در عمق 250 کیلومتری خاک ایران در استان خراسان و در شهرستان کاشمر توسط نیروهای مسلح کشورمان به زمین نشانده شد و علاوه بر دادن این امتیاز به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به تکنولوژی‌ پیشرفته این هواپیما، سند محکمی نیز از تجاوزهای آمریکایی‌ها در اختیار جهانیان قرار داد. براساس اطلاعاتی که سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درخصوص پهپاد آمریکایی شکار شده اعلام کرد طول 2 بال این هواپیما حدود 26 متر، طول بدنه آن 5/4 متر و ارتفاع آن یک متر و 84 سانتی‌متر است و دارای سیستم‌های پیشرفته جمع‌آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه‌های راداری مختلف است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین اعلام کرد این هواپیما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادارگریز طراحی شده و از حیث فناوری، آخرین نمونه هواپیماهای پیشرفته‌ای است که آمریکا مورد استفاده قرار می‌دهد.

هواپیمای آر.کیو. 170، یک هواپیمای جاسوسی است که توسط سازمان جاسوسی آمریکا ـ سیا ـ مورد استفاده قرار می‌گیرد و اطلاعات آن تا قبل از این که توسط جمهوری اسلامی ایران شکار شود منتشر نشده بود و همین مساله، شکست بزرگی برای سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور آمریکا محسوب می‌شود. اهمیت این مساله به قدری بود که رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به آن واکنش نشان داد و در موضعگیری عجیبی که خیلی‌ها آن را خنده‌دار می‌دانستند از ایران خواست که این پهپاد را به آمریکا تحویل دهد که البته این درخواست از سوی مقامات ایران پذیرفته نشد.

بازتاب‌های خبری گسترده به زمین نشاندن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، نشان‌دهنده حیرت جهانیان از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه هوا و فضا، جنگ الکترونیک و فناوری‌های نظامی بود و البته این در حالی است که توانمندی‌های کشورمان در این عرصه‌ها تنها محدود به شکار پهپاد آمریکایی نبود.

سال 90 جمهوری اسلامی ایران توانست در عرصه هوا و فضا، گام مهم دیگری بردارد و آن پرتاب ماهواره نوید علم و صنعت به فضا و قرار دادن آن در مدار بود. این ماهواره سومین ماهواره‌ای است که از سوی جمهوری اسلامی ایران در فضا قرار داده شد و پیش از آن 2 ماهواره امید و رصد، ماموریت‌های خود را در فضا انجام داده بودند.

همچنین جمهوری اسلامی ایران در سال 90 با انجام رزمایش‌های مختلف، اقتدار نظامی و دفاعی خود را که درخصوص تامین صلح و امنیت کشورهای منطقه، همواره در عالی‌ترین سطح نگه داشته می‌شود به نمایش گذاشتند که یکی از مهم‌ترین آنها رزمایش دریایی 10 روزه ولایت 90 بود که به وسعت 2000 کیلومترمربع در منطقه شرق تنگه هرمز، دریای عمان، خلیج عدن و شمال اقیانوس هند برگزار شد و در آن نیز توانایی‌های الکترونیک دفاعی ایران به نمایش درآمد و بازتاب‌های گسترده‌ای یافت.

و اینها تنها گوشه‌هایی از توانمندی‌‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های هوا و فضا، نظامی و جنگ الکترونیک بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها