بسیاری از افراد جامعه بخصوص خانم‌های خانه‌دار برای آن که با بهار طبیعت همصدا و هم‌پیمان شوند و وجود خود، خانواده و زندگی را همچون بهار دگرگون و شاد کنند، خانه‌تکانی را امری ضروری و غیرقابل اجتناب می‌دانند؛ مانند غبارروبی، شستشوی لحاف و تشک و ملحفه‌ها، نقاشی در و دیوار، تعویض مبل و صندلی و اضافه کردن وسایل جدید، ساخت و ساز و تعمیرات داخلی و حتی گلکاری باغچه‌ها و تغییرات محوطه خانه یا حیاط.
کد خبر: ۴۶۱۵۴۸

عارضه‌های مهم خانه‌تکانی شامل عوارض جسمی (درد‌های عضلانی، مفصلی و کمر درد) ناشی از جابه‌جایی وسایل سنگین و مشکلات تنفسی ناشی از تنفس بخارات مواد شوینده (وایتکس و....) و بالاخره حساسیت‌های پوستی و اگزما ناشی از تماس مستقیم یا غیرمستقیم با مواد تحریک‌کننده یا حتی استنشاق آنهاست.

اولین و مهم‌ترین تغییر عمده در دست و ناخن‌هاست. تماس مکرر با آب و مواد شوینده موجب کاهش استحکام در ناخن‌های دست می‌شود، زیرا نفوذ مداوم آب و مواد به پوست و ناخن از چربی ضروری موجود در پوست و ناخن می‌کاهد و موجب می‌شود شکنندگی و ورقه ورقه شدن در ناخن‌ها ایجاد شود. همچنین قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن، شکاف برداشتن و تاول‌های ریز در پوست دست‌ها بخصوص نوک انگشتان می‌تواند عارضه جدی و مهم دیگر از تماس با مواد شوینده و مواد رنگی و حتی گرد و غبار از نظافت منزل باشد. نکته بسیار مهم بروز حساسیت‌های چشمی، خارش شدید و تورم پلک در بعضی افراد است که علت عمده آن علاوه بر تماس مستقیم گرد و غبار با چشم و پلک‌ها، ناشی از انتقال ناخودآگاه دست‌های آلوده است . بنابراین برای پیشگیری از عوارض پوستی، ناخنی و چشمی توصیه می‌شود:

در تمام مراحل نظافت و غبارروبی، بدن را با پوشش کاملا نخی بپوشانید و حتما دستکش نخی را نیز به دست کنید.

در صورت نیاز به شستشو، به روی دستکش نخی دستکش پلاستکی سبک بپوشید تا از تماس مواد شوینده و شیمیایی با پوست دست جلوگیری کنید و دست‌ها را کاملا بشویید.

اما دومین عارضه پوستی که ممکن است فقط محدود به دست نباشد، بروز کهیر یا خارش‌های منتشره است و این دلیل بر استنشاق و جذب مواد آلرژن یا تحریک‌کننده از طریق سیستم تنفس است. بنابراین استفاده از ماسک و وجود سیستم تهویه فعال و موثر به منظور از بین بردن آلودگی محیط کار برای همه افراد ضروری است و اگر فردی با همه این تمهیدات همچنان از حساسیت پوستی و تنفسی رنج می‌برد، لازم است از فعالیت و انجام کار در چنین محیط‌هایی به طور جدی خودداری کند.

دکتر سید ناصر عمادی / متخصص پوست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها