کد خبر: ۴۶۰۲۶۱

 اغلب دزدی‌های‌ منازل براساس شناسایی قبلی صورت می‌گیرد و دزدها به قول معروف یک‌جا را نشان می‌کنند و در کمین می‌نشینند تا کی فرصت مناسب به دست آید. آنچه در منازل نگهداری می‌شود بخشی از دارایی ساکنان است و به طور حتم ارزش مالی قابل توجهی دارد. با این حال خانه، میزبان یادگاری‌ها و وسایلی است که بیش از ارزش مادی، ارزش معنوی دارند و کسی دوست ندارد آنها را ناگهان از دست بدهد. علاوه بر آن وسایلی که دزد در چند ساعت یا حتی دقیقه از خانه می‌برد برای جایگزین‌شدن در صورت توانایی مالی کافی به روزها و بلکه ماه‌ها زمان و صرف انرژی بسیار نیاز دارد. در این باره رعایت برخی نکات امنیتی، هم ساده‌تر است و هم بدون هزینه. از قدیم گفته‌اند احتیاط شرط عقل است و اگر ناراحت نمی‌شوید همان قدیم‌ها گفته‌اند مالت را محکم بچسب و همسایه را دزد نخوان!

گام‌های اول ایمنی

اگر قفل درها یا پنجره‌ها خراب است یا به قول معروف بازی درمی‌آورد! در اسرع وقت برای تعمیر آنها اقدام کنید. هنگام خرید قفل‌ها از هر نوعی که باشند دست و دلباز باشید و برای انواع مرغوب پول بیشتری بپردازید. مطمئن باشید پولتان را هدر نداده‌اید. این گاهی محکم بودن قفل‌ها و وقت‌گیربودن بازکردنشان برای دزدها می‌تواند آنان را به دام بیندازد یا به هر ترتیب اموالتان را از دزدی مصون نگه دارد. جلوی در خانه یک چراغ روشنایی نصب کنید تا در صورت ضرورت آن را روشن نگه دارید. از دزدگیر ویژه منازل استفاده کنید و مطمئن باشید اگر دزدها بدانند یا به هر طریقی بفهمند خانه‌ای دزدگیر دارد از دزدیدن اموال درون آن صرف‌نظر می‌کنند. اگر در ورودی واحد چشمی ندارد یکی برایش تعبیه کنید تا در خانه فقط به روی آشنایان باز شود. اگر کلیدهای خانه یا یکی از آنها به هر طریق مفقود شدند باید قفل‌هایی را که کلید آنها گم شده به سرعت تعویض کنید.

امنیت برای خانه خالی

هنگام بیرون‌رفتن از خانه حتی برای خرید مطمئن شوید که درها و پنجره‌ها بسته هستند. برای دزدی که در کمین خانه شما باشد فقط 20 دقیقه هم کافی‌ است تا اموال باارزش را به تاراج ببرد. هرگز سالمندان و کودکان را تنها در خانه نگذارید. هنگام مسافرت شیرهای آب و گاز را ببندید و به یکی از همسایگان که به وی اعتماد دارید، بسپارید که دورادور مراقب منزل شما باشد. پیامی حاوی اطلاعات مربوط به زمان مسافرت یا بازگشت خود روی پیغامگیر تلفن نگذارید. این پیام می‌تواند براحتی به گوش دزدان در کمین نشسته نیز برسد. حتی‌الامکان چراغ اتاق یا مکانی را که از بیرون دیده می‌شود، روشن بگذارید. یادتان باشد که روشنایی با امنیت رابطه مستقیمی دارد.

امنیت را جدی بگیرید

بی‌احتیاطی نکنید. اگر اجناس باارزشی را برای مثال از محل کارتان به منزل منتقل کرده‌اید در این باره با کسی صحبت نکنید.

کسانی که تنها زندگی می‌کنند باید بیشتر مراقب باشند و حداقل در جایی که غریبه هستند از تنها بودن خود سخن نگویند. یک عادت بد، قراردادن کلید در اصلی منزل در مکانی نزدیک آن است. برای مثال در آپارتمان‌ها کلید منزل در درون کفش‌های جلوی در، زیر گلدان راه‌پله‌ و... پنهان می‌شوند تا اعضای خانه بتوانند از آن استفاده کنند. این نوع پنهان‌کردن کلیدها در حقیقت در دسترس‌گذاشتن آنهاست. به جای این کار برای همه ساکنان خانه کلید بسازید و حتی کلیدهای اضافی در اختیار داشته باشید تا در مواقع ضروری به کار گرفته شوند.

ثبت مشخصات اموال خانه

فهرستی از اموال خانه و اشیای قیمتی تهیه ‌کنید و در جای امنی نگه‌ دارید. این فهرست باید به همراه قبض خرید اشیای گران​قیمت نظیر جواهرات و فاکتور خرید لوازم منزل در جایی به دور از محیط خانه نگهداری شوند. اگر می‌خواهید محکم‌کاری کنید از وسایل منزل عکس بگیرید و به اصطلاح درباره آنها سندسازی کنید. این کار توصیه دائمی ماموران نیروی انتظامی به شهروندان است، ولی کمتر کسی به آن عمل می‌کند. کاربردش هم در بازگرداندن اشیای به سرقت‌رفته است. با وجود مشخصات اموال پیگیری آنها در بازار خرید و فروش هر نوع کالایی نظیر فرش، لوازم برقی و... آسان‌تر می‌شود و احتمال دستگیری سارقان بالا می‌رود. دیگر این که گاهی از یک گروه از دزدان مجموعه اموالی ضبط می‌شود که با وجود فهرست مشخصات، جداکردن اموال شما از میان آنها امکان‌پذیر می‌شود.

امین رحیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها