محققان در رصدخانه پارانال شیلی با مرتبط کردن چهار تلسکوپ VLT موفق شدند بزرگ‌ترین تلسکوپ نوری جهان را به قطر 130 متر بسازند. آنها امیدوارند با مرتبط کردن هر 4 بخش تلسکوپ‌های VLT و ساخت بزرگ‌ترین آینه مجازی جهان، جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از کیهان به دست آورند. تلسکوپ VLT یکی از مجموعه تلسکوپ‌هایی است که توسط رصدخانه جنوبی اروپا (Eso) در صحرای آتاکاما شیلی ساخته شده است. این رصدخانه یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی است که 15 کشور جهان در آن عضویت دارند. / منبع: nasa

گروهی از دانشمندان در عمق 2 متری از سطح بیابان آتاکاما در شیلی نمونه‌ای از شرایط زندگی میکروارگانیسم‌های مریخی را کشف کردند. این بیابان خشک‌ترین منطقه زمین است، به طوری که به طور متوسط تنها 1‌/‌0 میلیمتر بارندگی دارد. این زیستگاه واحه میکروبی نامیده شده چون در این محیط غنی از نمک و سایر ترکیبات بسیار نمگیری که به شدت آب جذب می‌کنند میکروارگانیسم‌های در حال توسعه‌ای کشف شده‌ است. چیزی که این کشف را منحصربه‌فرد می‌کند این است که این میکروب‌ها در عمق بین 2 تا 3 متری و در شرایط بدون اکسیژن و نور خورشید پیدا شده‌اند. / منبع: Universe today

کلنگ ساخت اولین گلخانه بزرگ عمودی شهری دنیا که ظاهری شبیه به یک آسمانخراش دارد، در سوئد به زمین زده شد. سوئد یکی از کشورهای سردسیر دنیاست و به همین دلیل پوشش گیاهی و دسترسی به میوه و سبزیجات تازه در این کشور محدود است.از این رو گلخانه عظیم عمودی قرار است مواد غذایی گیاهی مورد نیاز مصرف یکی از شهرهای این کشور را تامین کند. با این ایده می‌توان در هزینه‌های حمل و نقل برای انتقال میوه و سبزیجات تازه صرفه‌جویی کرد. / منبع: Fruitnet

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) جدیدترین تصویر از کره زمین، با نام مرمر آبی را منتشر کرده است که در آن می‌توان آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند را دید. برای خلق این عکس، دانشمندان ناسا تصاویر گرفته شده از کره زمین به وسیله سه ماهواره را با هم تلفیق کرده‌اند و به این ترتیب تصویر نمای دور از کره زمین را ساخته‌اند که گویی از فاصله 12743 کیلومتری گرفته شده است. منبع: nasa

محققان دانشگاه ماساچوست با الهام از قدرت چسبندگی پای مارمولک‌ها موفق به ساخت ماده‌ای چسبنده شده‌اند که می‌تواند جسمی 318 کیلوگرمی را به دیوار بچسباند. این ماده که در قطعاتی به اندازه یک برگه یادداشت کوچک طراحی‌شده، می‌تواند یک تلویزیون با نمایشگر مسطح را روی دیوار نگه دارد، در حالی که می‌توان آن را براحتی از دیوار جدا کرد و هیچ رد آلودگی از آن روی سطوح باقی نخواهد ماند. نکته جالب توجه‌تر این است که توانایی تحمل وزن این ماده روی سطح شیشه‌ای نیز باقی می‌ماند./ منبع: gizmag