هفته گذشته، خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که از شیوع بیماری شبه‌سرطانی دستگاه تولید مثل در 25 درصد زنان کشور تحت عنوان آندومتریوز حکایت داشت.
کد خبر: ۴۵۲۳۱۳

این بیماری که می‌تواند دختران و زنان را از 15 سالگی تا سنین پیش از یائسگی درگیر کند، ناشی از اختلالی‌ است که‌ در آن‌ بافت‌ مشابه‌ پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ (آندومتر) در نقاطی‌ غیرمعمول‌، در قسمت‌ پایینی‌ شکم‌ ظاهر می‌شود.

گرچه متخصصان زنان و زایمان برای درمان آندومتریوز بسته به زمان تشخیص بیماری از دارودرمانی و درمان‌های جراحی بهره می‌گیرند اما با اعمال تغییراتی در رژیم غذایی و شیوه زندگی بیماران مبتلا به آندومتریوز می‌توان گام‌های امیدبخشی را برای کاهش درد‌شان برداشت.

دکتر صفیه عشوری‌مقدم، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این‌باره می‌گوید: اگرچه ابتلا به این بیماری در بسیاری موارد می‌تواند جنبه ژنتیکی داشته باشد، اما برخی از متخصصان معتقدند که افزایش شیوع این بیماری در کشور به عوامل محیطی و از جمله آلودگی هوا، غذا و آب آلوده بازمی‌گردد.

دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که براساس آن به دلیل افزایش امکانات تشخیصی چون لاپاروسکوپی، آمار تشخیص این بیماری بخصوص در افرادی که دچار ناباروری هستند، افزایش یافته است.

بیماری آزاردهنده‌

آندومتریوز یک بیماری تهدیدکننده حیات و کشنده نیست و تنها به عنوان یک بیماری دردناک و آزاردهنده شناخته می‌شود.

دکتر عشوری‌مقدم با تاکید بر این موضوع می‌افزاید: معمولا هنگام تخمک‌گذاری‌، پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ یا آندومتر ضخیم‌ شده‌ تا آماده‌ کاشته‌ شدن‌ تخم‌ لقاح‌ یافته‌ شود. حال اگر این‌ لقاح صورت نگیرد، بافت‌ پوشش‌ داخلی‌ رحم‌‌ کنده‌ شده‌ و در خونریزی‌ عادت‌ ماهانه‌ از بدن‌ خارج‌ می‌شود، اما در بعضی‌ از موارد این‌ بافت‌ تخریب‌‌شده‌ تجمع‌ یافته‌ و از راه‌ لوله‌های‌ رحمی‌ به‌ درون‌ حفره‌ لگن‌ می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: بافت‌ آندومتر به این ترتیب آزادانه‌ غوطه‌ور می‌شود و خود را به‌ سایر بافت‌ها می‌چسباند و در هر ماه‌ رشد کرده‌ و به‌ سایر نقاط‌ هم‌ گسترش‌ پیدا می‌کند. رشد بافت‌ آندومتر بر روی‌ احشای‌ لگنی‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ چسبیدن‌ احشاء به‌ یکدیگر شود و به‌ این‌ ترتیب‌ درد و سایر علائم‌ ظاهر خواهد شد.

از اختلالات قاعدگی تا ناباروری

به گفته دکتر عشوری‌مقدم، آندومتریوز بیماری‌ای است که دردهای شکمی و لگنی ناشی از آن لزوما به معنای وسعت بیماری نیست. درد در ناحیه لگن هنگام عادت ماهانه و حتی چند روز پس از پایان آن در بیمار مبتلا به آندومتریوز ادامه پیدا می‌کند. همچنین عوارض دیگری چون نازایی، اختلال عملکرد گوارشی، احساس درد و ناراحتی هنگام اجابت مزاج و دفع ادرار محتمل خواهد بود.

وی تاکید می‌کند: از آنجا که در گذشته زن‌ها در سنین پایین ازدواج می‌کردند و بچه‌دار می‌شدند، احتمال این که شخص با علائم نازایی مراجعه کند و برای او تشخیص آندومتریوز داده شود، بسیار کمتر از امروز بود، اما با انجام آزمایش‌ها، سونوگرافی و ... امروزه امکان تشخیص این بیماری وجود دارد.

یائسگی، پایان آندومتریوز

متخصصان زنان و نازایی تاکید می‌کنند که عوارض آندومتریوز به صورت تدریجی شدت پیدا می‌کند تا زمانی که بیمار مبتلا به یائسگی برسد یا از طریق دارو یا جراحی، عادت ماهانه و تخمک‌گذاری وی متوقف شود و به این ترتیب علائم بیماری تسکین پیدا می‌کند.

به همین دلیل یکی از کارهای مهمی که می‌شود برای مقابله با این بیماری کرد،به تعویق نینداختن بارداری است. همچنین حاملگی باعث می‌شود که بیماری آندومتریوز در شخص مبتلا به طور موقت تسکین پیدا کند.

کنترل بیماری با اصلاح الگوی تغذیه‌ای

دکتر عشوری با تاکید بر این‌که راه رفتن سبک و روزانه می‌تواند بر کند شدن پیشرفت آندومتریوز موثر باشد، می‌افزاید: برخی از ویتامین‌های گروهB ، مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها همچون اسفناج، کلم بروکلی، خیار و بادام نیز در بحث پیشگیری و کند کردن سیر پیشرفت بیماری موثر است، اما مصرف بعضی از غذاها چون چربی‌ها، کافئین و گوشت قرمز از عوامل تشدید بیماری محسوب می‌شوند.

درمان قطعی وجود ندارد

تشخیص آندومتریوز به کمک نشانه‌هایی که در بیمار به وجود می‌آید و بهره‌گیری از آزمایش‌های خون صورت می‌گیرد، اما دکتر عشوری با تاکید بر استفاده از شیوه تشخیصی نوینی چون لاپاروسکوپی برای تایید و حتی درمان نسبی این بیماری ـ بخصوص در خانم‌هایی که دچار ناباروری هستند ـ می‌افزاید: درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، بلکه با بهره‌گیری از داروهایی برای قطع تخمک‌گذاری و دوره عادت ماهانه می‌توان روند بیماری و عوارض آن را متوقف کرد.

وی تاکید می‌کند: البته استفاده از این روش برای خانم‌هایی توصیه می‌شود که یا بچه دارند یا دیگر بارداری در آنها ضرورت ندارد و تجویز این داروها که جنبه هورمونی دارد، حتما باید با تجویز پزشک باشد.

به گفته متخصصان زنان و نازایی، تشخیص زودهنگام آندومتریوز به معنای پیشگیری از عوارض آزاردهنده بیماری است. حتی اگر این توصیه برای بسیاری از زنان عملی نباشد، اما بارداری و به تعویق نینداختن آن موثرترین راهکار در پیشگیری از این بیماری است، گرچه از اصلاح شیوه زندگی و داشتن برنامه تحرکی و تغذیه‌ای درست و حساب شده نیز نباید غافل شد.

پونه شیرازی -‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها