آیا می‌دانید...

کشیدن سیگار ممنوع

آیا می‌دانید چرا با وجود تمام مضراتی که سیگار برای سلامتی دارد باز هم عده‌ای از مصرف آن استقبال می‌کنند؟ جالب است که حتی خود این افراد نیز به مضرات این ماده زیان‌آور اذعان دارند.
کد خبر: ۴۵۱۹۳۷

شاید یکی از دلایل این موضوع به ایجاد احساسات مثبت مرتبط ‌شود، یعنی سیگار کشیدن در این افراد وسیله‌ای است برای کسب آرامش یا لذت. دلیل دیگر مربوط به کاهش احساسات منفی همچون تسکین دادن اضطراب یا تنش می‌شود. توجیه سوم این است که شاید سیگار کشیدن کم‌کم به رفتاری عادی یا خودکار تبدیل شود که شخص آن را بدون آگاهی انجام می‌دهد. دلیل چهارم این‌که ممکن است شخص به کشیدن سیگار وابستگی روانی پیدا کند تا به کمک آن بر حالت‌های هیجانی مثبت یا منفی خود تسلط یابد.

در این میان یکی از دلایل عمده سیگار کشیدن آن است که افراد از سیگار به عنوان وسیله‌ای برای تحمل استرس استفاده می‌کنند. سیگار کشیدن در میان نوجوانان کم سن و سال به میزان استرس در زندگی‌شان مربوط است. هر اندازه استرس آنها بیشتر باشد، آنها بیشتر مستعد سیگار کشیدن می‌شوند. البته این موضوع به این معنا نیست که سیگار کشیدن یک راه خوب برای یافتن آرامش و کاهش تنش است. چرا که تحقیقات نشان می‌دهند افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری کارهای خود را با آرامش بیشتر انجام نمی‌دهند یا احساس آرامش بیشتری نمی‌کنند بلکه ویژگی‌های شخصیتی همچون عصیان و خطر کردن بر سیگار کشیدن فرد اثر می‌گذارد. در این میان می‌توان گفت عوامل زیست شناختی نیز در تداوم مصرف سیگار موثر است. همچنین بعضی از شواهد نشان می‌دهد نیکوتینی که در دوران بارداری از یک مادر سیگاری به فرزندش انتقال می‌یابد، ممکن است کودک را در برابر اثرهای اعتیادآور نیکوتینی مستعدتر کند.

آزاده سید میرزایی جهقی

منبع: focus

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها