عنکبوت‌ها بسیار فرز و چالاکند و برخی از آنها حتی می‌توانند بجهند. به تازگی محققان با الهام از این حشرات و خواص حرکتی آنها روباتی ساخته‌اند که بسیار شبیه ‌ عنکبوت‌ها حرکت می‌کند. این روبات سبک وزن می‌تواند در مکان‌هایی که خارج از دسترس انسان است به اکتشاف بپردازد یا خدمات انجام دهد.‌ این روبات به طور شگفت‌انگیزی چالاک و هدفمند عمل کرده و راه خود را از میان تمام عوارضی که در نتیجه حوادث شیمیایی مانند انفجارهای هسته‌ای یا مواد شیمیایی آتش‌زا به وجود آمده باز می‌کند. گودال‌ها، شیارها و مکان‌های صعب‌العبور هیچ کدام مانع و حریف جدی برای این هشت‌پای متخصص محسوب نمی‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۵۵۳

دوربین و تجهیزات اندازه‌گیری پیشرفته این روبات را قادر می‌سازد تا در مواقع خاص و ضروری با تصاویری که از وضعیت محل حادثه و میزان آلودگی آنجا تهیه می‌کند سرعت عمل خدمات امداد و نجات را چند برابر کرده یا امدادگران را از خطرات پیش رو در صورت ورود به صحنه حادثه، آگاه کند.

پس از تهیه تصاویر و اطلاعات لازم حفظ این اطلاعات و فرار از معرکه به نظر می‌رسد کار سختی باشد، اما این ماموریت هم خطر چندانی برای روبات عنکبوتی محسوب نمی‌شود، چون می‌تواند به شکل قابل اطمینانی خود را به خارج از محل حادثه رسانده و اطلاعات را در اختیار متخصصان قرار دهد.

مانند عنکبوت‌های واقعی، 4 پا از 8 ‌پای این روبات دائما روی زمین بوده و 4 پای دیگر آماده برداشتن قدم‌های بعدی هستند. شکل ظاهری این مخلوق مصنوعی شبیه به اختاپوس است. تکامل گونه‌های زیستی و کارآمدی فوق‌العاده آنها در برخورد با کارهای روزمره هیچ جای تعجب باقی نمی‌گذارد که گونه‌های طبیعی، الهام‌بخش خلق مدل‌های روباتیک برای دانشمندان و محققان هستند.

این روبات پیشرفته هنوز یک نمونه آزمایشگاهی محسوب می‌شود، اما محققان قصد دارند در آینده از این روبات به عنوان ابزاری برای جستجو در مکان‌های پرخطر و صعب‌العبور استفاده کنند. در آن صورت نمونه‌های تجاری آن به زودی مورد استقبال نیروهای نظامی، امدادگران و آتش‌نشانان قرار خواهد گرفت.‌ خم شدن پاهای جلو و هل دادن همزمان پاهای عقب باعث حرکت رو به جلوی روبات می‌شود. نمونه اولیه این روبات بسیار سبک بوده و طی زمانی کوتاه و با هزینه‌ای نسبتا پایین ساخته شده است.‌ محققان معتقدند به کمک فناوری سینترینگ انتخابی لیزر (SLS) می‌توان چندین پا را در یک مرحله تولید کرد. این کار باعث کاهش مراحل و زمان تولید می‌شود که در نتیجه کاهش قیمت تمام شده را نیز به دنبال خواهد داشت.‌ با رویکرد ماژولار در تولید این محصول، قطعات به آسانی و سرعت قابل تعویض هستند. رالف بیکر یکی از دانشمندان IPA می‌گوید: روبات جدید ما به قدری ارزان تولید می‌شود که می‌توان پس از هر بار استفاده مانند دستکش‌های یک بار مصرف آن را دور انداخت. نمونه اولیه این روبات در نمایشگاه EuroMold 2011 که چند هفته قبل در فرانکفورت آلمان برگزار شد، در معرض دید عموم قرار گرفت.

سایت PHYSORG / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها