تحقیقات نشان می‌دهد پدر شدن تاثیراتی آرامبخش روی افراد دارد

معجزه پدر شدن

کد خبر: ۴۵۱۳۵۳

تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که اغلب مردان وقتی پدر می‌شوند، بسیاری از خلقیات و رفتارهای عجیب و غریب خود را کنار گذاشته و به شکلی دور از انتظار تغییر می‌کنند.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه‌های اورگون و کانزاس و با تحت نظر گرفتن 206 جوان 19 تا 31 ساله از جامعه شهری متوسط و در مناطق شمال‌غربی آمریکا صورت گرفت.

همه مردان حاضر در این تحقیق از محلات و جوامعی انتخاب شده بودند که دوره نوجوانی کوتاه‌تری در قیاس با دیگران داشتند و بیشتر از دیگران در معرض استعمال دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی و بزهکاری بودند.

نیمی از این مردان جوان هنوز 12 سالگی را پشت سر نگذاشته بودند که به مصرف مشروبات الکلی روی آوردند و 70 درصدشان حداقل یکبار در دوره تحقیق به دلیل تخطی از قانون بازداشت شدند.با بالا رفتن سن، میزان استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی در بین آنها کمتر شده، اما وقتی نوزادی پا به زندگی آنان گذاشت وضع‌شان متحول شد و تغییری عمیق را تجربه کردند.

دیوید کر، استاد روان‌شناسی دانشگاه ایالتی اورگون و نویسنده اصلی گزارش نهایی تحقیق در این باره می‌گوید: فاصله گرفتن زندگی بزهکارانه یا کارهایی مثل نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات کار آسانی نیست، اما تولد یک نوزاد تغییر را ساده می‌کند.پژوهش‌های پیشین نشان داده بودند که ازدواج تاثیری آرام‌بخش دارد، اما این تحقیق نشان داد که پدر شدن تاثیری به مراتب عمیق‌تر دارد. سن پدر‌ها هم در نتیجه‌ای که به دست می‌آمد، تاثیرگذار بود و آنانی که در سنین پایین فرزنددار شدند، به اندازه آنانی که در سنین بالاتر آن را تجربه کردند، متحول نشدند.

وقتی مردان درمی‌یابند که عملکرد و اقداماتشان نه فقط خود آنها بلکه‌ زندگی انسان دیگری که کاملا متکی به‌ آنهاست را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، برخی قابلیت بیشتری برای تغییر از خود نشان می‌دهند.

بچه‌دار شدن باعث می‌شود نوعی احساس مسوولیت‌پذیری عمیق در افراد ایجاد شود و حتی بی‌مسوولیت‌ترین افراد هم دچار تغییر و تحول شوند. به عبارت دیگر تولد فرزند، بار مسوولیت سنگینی را بر دوش پدران می‌گذارد که می‌تواند خاستگاه تغییر باشد.

هرچند این پیام امیدبخش است، اما یک حادثه تحول‌آفرین مثل این هم نمی‌تواند زندگی یک مرد را برای همیشه تغییر دهد و برخی مردان پس از مدتی به عادات گذشته خود روی می‌آورند.

اگر دوره زمانی تولد یک بچه به منزله پنجره‌ای بی‌بدیل و منحصر به‌فرد برای مردان دچار مشکلات شخصیتی است، احتمالا راهکاری برای کمک به تداوم این روند وجود دارد. همچنین اقداماتی مثل مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و استفاده از خدمات مشاوره‌ای می‌تواند به این مردان برای شناسایی شیوه‌های درست اصلاح رفتارهای غلط در جهت منافع خود و خانواده‌شان کمک کند.

رضا سادات

منبع: MSNBC

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها