چه کسی سود می‌برد؟

عراق روزهای پنجشنبه و جمعه با انفجارهای خونینی همراه بود که 300 کشته و زخمی برجای گذاشت. در سوریه نیز دیروز انفجار در دمشق چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.
کد خبر: ۴۵۰۳۲۲

با توجه به شرایط حاکم بر این کشورها این سوال مطرح است که چه کسی از این انفجارها سود می برد؟ هر چند که جریان های تروریستی نظیر القاعده مسئول این انفجارها معرفی شده‌اند،اما بررسی روند تحولات نشان می‌دهد که آنها نیز مهره‌ بازیگر دیگری هستند که همواره از القاعده برای رسیدن به منافع خود استفاده کرده است.

هر چند که نام برخی کشورهای عربی نظیر عربستان و قطر را از این لیست نمی‌توان حذف کرد،اما در سر لیست همه این جریان‌ها می توان نام آمریکا را دید که این روزها دورانی نامناسب را سپری می‌کند چرا ، اولاً در عراق آمریکا بدون آنکه بتواند برای نظامیان خود مصونیت قضایی کسب کند وادار به خروج شد در حالی که در حوزه سیاسی نیز نتوانسته مهره‌های خود را حذف کند، که نمود آن را در پرونده طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق می‌توان مشاهده کرد. 

با توجه به این شرایط آمریکا با به کارگیری گروه‌های القاعده و بعثی‌ها با همراهی برخی کشورهای عربی به تأمین منافع خود در این کشور بپردازد. امری که موجب شده تا فضایی ناامن بر عراق حاکم شود.

ثانیاً، در سوریه نیز به رغم خواست آمریکا هیات ناظران اتحادیه عرب نتوانسته گزارشی همسو با خواست آمریکا تهیه کند تا از آن به عنوان سندی برای بین المللی کردن پرونده سوریه بهره برداری کند.
 
بهره‌گیری از گروه‌های القاعده برای ایجاد فضای ناامنی می‌تواند راهکاری باشد برای آمریکا برای استمرار ناآرامی در سوریه و در نهایت بین المللی کردن پرونده این کشور به بهانه امنیت مردم.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که هر چند برخی جریان‌های غرب گرای داخلی در سوریه و عراق در کنار تعدادی از کشورهای عربی در ناآرامی‌های این کشورها نقش داشته‌اند اما در نهایت محور و سود برنده اصلی این ناآرامی‌ها آمریکا خواهد بود که تلاش دارد از فضای بحرانی برای رسیدن به مقاصد خود بهره‌برداری کند. امری که در نهایت نه صرفاً برای سلطه بر عراق و سوریه بلکه برای سلطه بر کل منطقه است.

آمریکا که از موج بیداری اسلامی و تهدید منافع صهیونیست‌ها در منطقه به شدت نگران است، با بحران سازی در منطقه به دنبال مقابله با این روند و در نهایت رسیدن به منافع استعماری خود و صهیونیست‌ها است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها