ابراهیم کوهستانی / مدیر دفتر صدا و سیما در چین

چالش‌های جانشینی در کره شمالی

بعد از به قدرت رسیدن رهبر جدید کره شمالی کیم‌جونگ اون، جهان درانتظار حوادث پیش روی این رهبر جوان و 28ساله به نظاره نشسته است.
کد خبر: ۴۵۰۰۰۷

به هر منوال کیم‌جونگ اون، جوان و کم‌تجربه است اما مشاوران قدیمی و باتجربه‌ای در کنارش به او کمک خواهند کرد و این بدان معنا نیست که او استقلال خود را از دست خواهد داد بلکه در دایره قدرت کره شمالی همواره توازنی بین رهبر و افراد دیگر در قدرت وجود داشته است. اما سوال اینجاست که چنین توازنی این بار چگونه ایجادخواهد شد؟

بر اساس شواهد و دلایل، رهبر کره شمالی در عین جوانی فردی توانمند است و توانایی او را می‌توان در مراحل اولیه کارش بررسی کرد که تاکنون اشتباه آشکاری مرتکب نشده است. او همیشه به عنوان نماد پدرش به مردم معرفی شده است و مردم کره شمالی هم عمدتا او را پذیرفته‌اند. البته باید توجه داشت که به دلیل بسته و متمرکز بودن کشور کره شمالی اطلاعات از همه چیز بسیار اندک و سطحی است و به تبع آن اطلاعات از رهبر جدید و جوان کره شمالی هم بسیار اندک و ناقص است ولی در همین مدت، رهبر جوان حداقل سخنی بر زبان جاری نساخته تا رسانه‌های غربی که در حال حاضر بیشترین توجه را به این کشور دارند، بتوانندآن را دستمایه تبلیغات علیه کره شمالی قرار دهند.

حال سوال مهمی که مطرح است این‌که مرگ کیم‌جونگ ایل می‌تواند فرصتی برای این رهبر جوان تحصیلکرده سوئیس در جهت تغییر و تحول ایجاد کند؟ تاریخ گذشته کره شمالی نشان داد که تغییر مسیر یک کشور به عوامل متعدد و گوناگونی چه در درون و چه در بیرون بستگی دارد از جمله مهم‌ترین عوامل همسایگان کشورها هستند که بر کشور همسایه خود تاثیرات عمیقی می‌گذارند. در حال حاضر، مرگ کیم‌جونگ ایل فرصتی را در اختیار رقبای کره شمالی از جمله آمریکا، کره جنوبی و ژاپن قرار داده است. رقیبانی که در سال‌های اخیر با در نظر گرفتن سیاست‌های منزوی‌کننده خود، کره شمالی را تحت فشار قرار داده‌اند اما حالا شاید آنها فکر کنند که ممکن است بتوان همه چیز را از اول شروع کرد و طرحی نو درانداخت. در غیر این صورت در شرایط کنونی اگر رقبای کره شمالی فکر کنند که با بهره‌گیری از بی‌تجربگی رهبر جدید پیونگ‌یانگ خواهند توانست به اهداف خود برای تغییر حکومت دست پیدا کنند امید به تغییر رویکرد کره شمالی وجود نخواهد داشت چرا که محاسبه سود و زیان رهبر جدید کره شمالی و همکاران نظامی و سیاسی او به‌شدت متفاوت با محاسبات آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آمریکاست. رهبری آمریکا متوجه شده است که هر بحرانی در کره شمالی می‌تواند برای آمریکا پیامدهای متعددی داشته باشد. آمریکا گزینه‌ای را در کره شمالی انتخاب می‌کند که نزدیک‌ترین تطابق را با منافع منطقه‌ای و جهانی آمریکا و کمترین هزینه سیاسی را در داخل آمریکا با توجه به نزدیکی انتخابات داشته باشد. با توجه به الزامات سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و از همه مهم‌تر تاثیر تصمیمات آمریکا بر روابط آمریکا و چین و واکنش پکن شکل خواهد گرفت به طوری که منافع منطقه‌ای چین و جایگاه جهانی این کشور لطمه نبیند. از آن سو کره شمالی نیز بدون اطمینان خاطر از چین هیچ‌گاه خود را در موقعیتی قرار نخواهد داد که منافع حیاتی آمریکا و پرستیژ این کشور را خدشه‌دار سازد، آمریکا نیز به این موضوع وقوف کامل دارد که تنها از طریق چین قادر است رهبر جدید کره شمالی و همکارانش را وادار کند تا بحران‌سازی نکنند. دولت آمریکا به ضعف خود به عنوان یک قدرت بزرگ برای پاسخگویی به کره شمالی آگاه است و برای اعمال هرگونه سیاستی در کره‌شمالی مجبور است دست نیاز و کمک‌خواهی به سوی کشور متحد کره شمالی یعنی چین دراز کند و در این بازی، چین بازیگر اصلی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها