هنوز چندی از اظهارنظر صریح رییس پلیس راهور ناجا مبنی بر گران و غیرایمن بودن برخی خودروهای داخلی نگذشته که رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی روز گذشته با تاکید بر این‌که غیراستاندارد بودن قطعات برخی خودروهای داخلی دلیل نیمی از سرقت‌های خودروهاست، برگ دیگری از پرونده قطور ایمنی خودروهای داخلی را ورق زد.
کد خبر: ۴۴۹۱۳۰

سردار حسن بتولی در حالی به‌صراحت استفاده از قطعات ناایمن و غیراستاندارد در خودروهای داخلی را دلیل محکمی بر بازتر شدن دست سارقان و آسان‌تر شدن کار آنها برای سرقت از خودروها عنوان کرد که موضوع ایمنی خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر از چالش‌های اساسی میان پلیس و خودروسازان داخلی بوده است.

به نظر می‌رسد این بار نگرانی‌ها از بابت غیرایمن و مطابق با استاندارد نبودن برخی خودروهای داخلی ابعاد وسیع‌تری یافته به طوری که این موضوع به طور مستقیم با موضوع امنیت جانی و مالی شهروندان در ارتباط است.

اما انگار این بار هشدار پلیس به خودروسازان داخلی کاملا جدی بوده و اگر این کارخانجات هرچه سریع‌تر نسبت به استانداردسازی تولیدات خود اقدام نکنند، قطعا پلیس اسامی خودروهای ناایمن داخلی را معرفی خواهد کرد.

قطعات ناایمن خودرو ؛ دلیل 50 درصد سرقت‌ها

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی با بیان این‌که حدود 50 درصد از سرقت‌، متعلق به سرقت خودرو و قطعات آن است، می‌گوید: نیروی انتظامی از سال گذشته ضمن بررسی ضعف و علل سرقت در خودرو، مسائل را با خودروسازان در میان گذاشته و اگر آنها این مساله را حل نکنند، نام آنان معرفی‌خواهد شد.

سردار بتولی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به همکاری‌های انجام شده میان نیروی‌ انتظامی و کارخانجات سازنده خودرو توضیح می‌دهد: بسیاری از نکاتی که می‌توانست ضریب ایمنی خودروها را افزایش دهد توسط خودروسازان لحاظ شده، اما هنوز نیروی انتظامی، انتظاراتی از شرکت‌های سازنده خودرو در بحث افزایش ضریب ایمنی دارد که باید کارخانجات تولیدکننده خودرو بتدریج این انتظارات را در دستور کار خود بگنجانند.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان این‌که آمار سرقت خودروها نشان می‌دهد که برخی از خودروها آسیب‌پذیرتر هستند و راحت‌تر مورد دستبرد قرار می‌گیرند، در مورد اعلام نام خودروهای ناایمن معتقد است که فعلا برای اعلام نام خودروهای ناایمن زود است.

سردار بتولی با بیان این‌که در حال حاضر نیروی انتظامی در حال اتمام‌حجت با خودروسازان است، می‌گوید: پلیس با بررسی آمار سرقت خودرو ضعف‌های موجود در سیستم خودروها را به کارخانجات یادآور شده است. به گفته بتولی، پلیس از سال گذشته ضمن بررسی ضعف و علل سرقت خودروها، مسائل را با آنان در میان گذاشته و اگر خودروسازان این مساله را حل نکنند نام آنان اعلام خواهد شد.

بتولی با بیان این‌که اگر پلیس تمام وظایف خود را به صورت صددرصد انجام دهد، اما دیگران نقش خود را ایفا نکنند، امنیت مورد قبول افراد جامعه حاصل نمی‌شود، تصریح می‌کند: پلیس بارها علل سرقت را بررسی و به سازمان‌های مربوطه اعلام کرد و سازمان‌های مرتبط باید در راستای مرتفع‌ کردن این مشکلات گام بردارند تا امنیت تامین شود، در غیر این صورت مردم باید بدانند که مسبب این ناامنی کیست؟

رییس پلیس آگاهی ناجا همچنین با بیان این‌که از سال گذشته نیروی انتظامی بررسی میزان امنیت بانک‌ها و کارخانجات را نیز در دستور کار خود قرار داده است، توضیح می‌دهد: بررسی آمار سرقت بانک‌ها نشان می‌دهد دلیل بسیاری از این سرقت‌ها صرفا ناشی از سهل‌انگاری برخی از دست‌اندرکاران در ایجاد و نصب سیستم امنیتی، دوربین و احداث بانک در یک مکان نامناسب است این موجب می‌شود که بستر جرم برای مجرم فراهم شود.

معرفی ناایمن‌ها، شاید وقتی دیگر

طی چند سال اخیر وعده‌های بسیاری مبنی بر معرفی خودروهای ناامن از سوی راهور ناجا، سازمان آتش‌نشانی و سازمان محیط زیست مطرح و تاریخ‌های بسیاری نیز در این خصوص اعلام شد، اما با این حال تاکنون هیچ کدام از مراجع، خودروهای ناایمن داخلی را معرفی نکرده‌اند.

اردیبهشت ماه سال 88، سردار رویانیان، رئیس پلیس وقت راهور ناجا در جمع خبرنگاران از قاطع بودن پلیس برای معرفی خودروهای ناایمن خبر داد و گفت که قطعا اسامی خودروهای ناایمن تا خردادماه اعلام خواهد شد.

هرچند این وعده در زمان تاکید شده عملی نشد، اما با تغییر رئیس پلیس راهور ناجا و جایگزینی سردار مومنی، بار دیگر حساسیت‌ها روی ایمنی خودروهای داخلی و تاکید پلیس بر لزوم نصب ترمز ضدقفل و نصب کیسه هوا تا جایی پیش رفت که تقریبا از اوایل سال گذشته مسوولان پلیس راهور ناجا برای متقاعد کردن کارخانجات داخلی تولیدکننده خودرو موضوع اعلام اسامی خودروهای ناایمن را مطرح کردند.

البته این صرفا مسوولان پلیس نبودند که در این سال‌ها بر اعلام اسامی خودروهای ناایمن تاکید داشتند، به طوری که محمدرضا حاجی‌بیگی مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی تهران نیز با تاکید بر غیراستاندارد بودن سیستم سوخت و احتراق برخی خودروهای داخلی، به کارخانجات داخلی اولتیماتوم داده بود در صورتی که نسبت به رفع نقص فنی موجود در تولیدات خود اقدام نکنند حتما نام خودروهای ناایمن تولیدی آنها اعلام خواهد شد.

اگرچه مسوولان پلیس، سازمان آتش‌نشانی و... در دوره‌های مختلف با جدیت بر موضوع اعلام اسامی خودروهای ناایمن تاکید داشتند، اما واقعیت این است که این موضوع تنها اهرم فشاری بود که این دستگاه‌ها از آن برای مجبور کردن کارخانجات خودروساز به رعایت استانداردهای ایمنی خودرو استفاده می‌کرد و این‌که تاکنون هیچ‌گاه این تهدید‌ها عملی نشده و حتی یک مورد نامی از خودروهای نایمن به میان نیامده، دلیلی بر این ادعاست.

در واقع به نظر می‌رسد هربار که موضوع اعلام اسامی خودروهای ناایمن داخلی به میان آمده است، این مسوولان پلیس و دیگر سازمان‌های منتقد به عملکرد خودروسازان داخلی بوده‌اند که در این زمینه کوتاه آمده‌اند.

خودروسازان: پلیس حقی ندارد

بحث برسر ایمنی خودروهای داخلی درحالی از مدت‌ها پیش به چالش اساسی بین مسوولان پلیس و خودروسازان تبدیل شده است که این موضوع طی این سال‌ها همواره با مقاومت‌های کارخانه‌های خودروساز داخلی مواجه بوده است.

در واقع در مقابل تمامی این ابراز نارضایتی‌ها و هشدارها درخصوص معرفی خودروهای ناایمن تنها پاسخی که طی این سال‌ها از سوی خودروسازان شنیده می‌شود این است که پلیس، آتش‌نشانی، سازمان محیط زیست و... در جایگاهی نیستند که حقی برای اعلام نام خودروهای ناایمن داخلی داشته باشند و مسوولیت اصلی تعیین استاندارد بودن یا ناایمن بودن خودروهای داخلی فقط با سازمان استاندارد است.

به این ترتیب هربار که موضوع اعلام اسامی خودروهای ناایمن از سوی دستگاه‌های اجرایی مسوول عنوان شده است خودروسازان داخلی با طرح چنین استدلالی راه را بر اعتراض‌ها بسته‌اند و به سادگی از این مهلکه گریخته‌اند.

سکوت سازمان استاندارد

نکته مهمی که در این میان نمی‌توان بسادگی از کنار آن گذشت نقش نظارتی سازمان استاندارد به عنوان تنها مرجع نظارت‌کننده برای وضعیت ایمنی در تمام سطوح تولیدی در کشور است که خودروهای تولید داخل نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

صرف نظر از این‌که مسوولان پلیس راهور حق اعلام اسامی خودروهای داخلی ناایمن را دارند یا نه، موضوع مهمی که نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشت این است که حتی اگر استدلال خودروسازان مبنی بر این‌که تنها سازمان استاندارد موظف به اعلام اسامی خودروهای ناایمن داخلی است، درست باشد چرا این سازمان با وجود تاکید‌های مکرر مسوولان پلیس بر غیرایمن بودن برخی خودروهای داخلی و نگرانی‌هایی که از این بابت وجود دارد تاکنون در این زمینه سکوت کرده است ؟

البته سکوت موسسه استاندارد در خصوص برخورد قاطع با خودروسازان داخلی به منظور متعهد کردن هرچه بیشتر خودروسازان برای رعایت استانداردهای ایمنی خودرو موضوعی بوده که در این سال‌ها گلایه‌های گاه و بی گاه مسوولان پلیس را نیز به همراه داشته است.

ده‌ها پرسش بی‌جواب

این‌که چرا موضوع اعلام نام خودروهای ناایمن داخلی در این سال‌ها همواره در حد یک تهدید عملی نشده باقی مانده است و آیا این بار فهرست خودروهای ناایمن داخلی از کشوی میز مسوولان پلیس بیرون خواهد آمد، این‌که آیا اصولا پلیس در جایگاه اعلام نام خودروهای غیرایمن داخلی است یا خیر و اگر سازمان استاندارد متولی اعلام نام خودروهای ناایمن داخلی است پس سکوت طولانی مسوولان این سازمان نسبت به چنین موضوعی که به نوعی با امنیت جان شهروندان در ارتباط است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؛ اینها نمونه‌ای از پرسش‌هایی است که افکار عمومی هنوز برای آن پاسخ روشنی پیدا نکرده است و در این میان این خودروهای ناایمن داخلی هستند که هر روز جان شهروندان را بیش از پیش تهدید می‌کنند و در این میان درخواست، هشدار و حتی تهدیدهای سازمان‌های متولی برای اعلام اسامی خودروهای ناایمن که با هدف متقاعد کردن خودروسازان داخلی به رعایت استانداردهای ایمنی خودرو انجام می‌شود، تاکنون آنچنان که باید راه به جایی نبرده است.

پوران محمدی -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها