بخش دیگری از بنای تاریخی 2000 ساله «کلزیوم» شهر رم واقع در کشور ایتالیا فرو ریخت.
کد خبر: ۴۴۸۴۴۶

در شرایطی که دولت «ایتالیا» هنوز هیچ پاسخی برای پیشنهاد یک شرکت تولید کفش برای تقبل هزینه‌های مرمت بنای مشهور «کلزیوم» نداده و کارشناسان آثار تاریخی با بحرانی دانستن شرایط این بنای تاریخی، در گذشته بارها خواستار اقدام فوری دولت «ایتالیا» در این زمینه شده‌اند، روز گذشته دولت ایتالیا اخبار منتشر شده در زمینه فرو ریختن بخشی از این بنای تاریخی را تایید کرد.

صبح سه‌شنبه بخشی از یکی از طاق‌های کلزیوم 2000 ساله مشهور شهر «رم»، پایتخت ایتالیا، فرو ریخته، این در حالی است که در ماه «مه» سال 2010 بخش‌هایی از دیوار این بنای تاریخی فرو ریخته بود.

مشکلات مالی در سرایطی آغاز پروژه مرمت کلزیوم را به تاخیر انداخته که از مدت ها شرکت تولید کفش «تد» که مالک آن خود را یکی از علاقه‌مندان به آثار تاریخی ایتالیا می‌داند، یک پیشنهاد 33 میلیون دلاری برای مرمت «کلزیوم» در قالب یک برنامه سه ساله ارائه کرده است.

در این شرایط کارشناسان آثار تاریخی خواستار اقدام فوری دولت ایتالیا در این زمینه شده‌اند، این درحالی است که در صورت پاسخ مثبت دولت این کشور به پیشنهاد کارخانه تولید کفش، پروژه‌ مرمت کلزیوم تا پایان سال 2014 پایان می‌یابد البته در بین بناهای تاریخی شاخص کشور ایتالیا، تنها شرایط کلزیوم رم بحرانی نیست.

چند روز قبل نیز یکی از ستون‌های یک ویلای رومی 2200 ساله در شهر تاریخی «پمپی» که از آن به‌عنوان یک اثر تاریخی منحصربه‌فرد یاد می‌شود، به زمین افتاد و در نتیجه، بخشی از سقف ویلا از بین رفت.

در ماه اکتبر نیز بر اثر باد و باران شدید در روزهای اخیر، یک دیوار دو متری در بخش شمالی پمپی که به گفته کارشناسان فاقد هرگونه تصویری بوده، فروریخته و در سال 2010 نیز یکی از بناهای شاخص این شهر تاریخی به نام «خانه گلادیاتورها» که در حدود 2000 سال پیش، از آن به‌عنوان محلی برای تمرین گلادیاتورها استفاده می‌شد، فروریخت.

قبل از این حادثه نیز دیوار خانه‌ فردی که از او به‌عنوان «معلم اخلاق» برای همسایگانش نام برده می‌شد و در سال‌های جنگ جهانی دوم تخریب و سپس مرمت شده بود، نیز در پمپی فروریخت.

کلزیوم شهر رم، زیباترین کلزیوم ایتالیاست که در سال 70 بعد از میلاد مسیح (ع) در زمان فرمانروایی یکی از امپراطوران تمدن رم باستان به نام «وسپاسیان» احداث شده است. این بنای تاریخی در سال‌های بعد توسط «تیتوس»، پسر «وسپاسیان»، گسترش یافت.

کلزیوم رم، محلی برای تماشای جنگ گلادیاتورها بوده و گنجایش 50 هزار نفر تماشاچی را داشته است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها