دلالیسم به عنوان یکی از آسیب‌های جدی، فوتبال ایران را فراتر از آن چیزی که همه فکر می‌کنند، در برگرفته است.
کد خبر: ۴۴۸۲۵۷

به طوری که به گفته دبیر ستاد تخلفات حرفه‌ای فوتبال، شکایات و گزارش‌هایی که به دست این ستاد رسیده حاکی از حدود هشت میلیارد تومان دلالی مربیان، بازیکنان، مدیران و خود دلال‌هاست !

تعطیلات نیم فصل فوتبال مجالی را برای برنامه پر بیننده 90 فراهم آورد تا به یکی از جدی ترین چالش‌های فوتبال ایران یعنی مقوله دلالی بپردازد؛ فوتبالی که بنا به گفته مسوولان ورزش سالانه 400 میلیارد تومان از پول دولت را می‌بلعد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد.

ناگفته پیداست که رقم قابل توجهی از این پول بیت‌المال، به جیب دلال‌ها و اختاپوس‌های فوتبال می‌رود.

در کانون توجه بودن فوتبال و گزارش‌های غیر مستندی که از وجود تخلفات گوناگون در این رشته نقل محافل مختلف بود، فدراسیون فوتبال را برآن داشت که همزمان با آغاز لیگ نهم، ستاد منشور اخلاقی فوتبال ایران را فعال کند؛ ستادی که گرچه در نگاه اول کارش توجه به ظاهر بازیکنان بود، اما با فروکش کردن جنجال‌های حول محور شکل‌گیری این ستاد، حالا به مرجعی برای رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال تبدیل شده است.

علیرضا علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی فوتبال در این مورد در برنامه دوشنبه‌شب90 گفت: «افراد زیادی تاکنون به ستاد منشور اخلاقی مراجعه و از مربیان، بازیکنان، مدیران و دلال‌ها شکایت کرده‌اند. شکایت‌های این افراد تاکنون بالغ بر هشت میلیارد تومان شده است.»

کسر 12 امتیاز از استیل آذین به دلیل بدهکاری این باشگاه به یونگ مربی هلندی، بهانه خوبی بود تا بحث داغی در برنامه 90 شکل بگیرد.

بحثی که در آن مشخص شد برخی به دنبال آن هستند از کمترین فرصت در فوتبال برای کلاه گذاشتن بر سر دیگران نهایت استفاده را ببرند و از طرفی بنا بر ادعای حسین هدایتی مالک باشگاه استیل‌آذین،دلالی حتی در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ریشه دوانده است.

در این برنامه خشایار محسنی، مدیرعامل باشگاه دی استرادای اسلواکی و کسی که به عنوان مدیر برنامه‌های «آری هان» هلندی در فوتبال ایران چهره شد، از طرف هدایتی و برخی بازیکنان به دلالی متهم شد.

هدایتی در این رابطه گفت:«محسنی حقه‌باز است و سؤال من این است که این فرد هر روز در فدراسیون فوتبال چه می‌کند؟ کسی که امضای «تئودوریونگ» هلندی را جعل کرده و حتی در یک پارتی شبانه در خانه این مربی، پولش را از داخل یخچال فریزر به سرقت برده‌اند. »

هدایتی همچنین از نقش سازمان لیگ فدراسیون فوتبال در نقل و انتقال مربیان پرده برداشت و گفت: «شاید یکی از دلایل سقوط استیل آذین همین دست‌های پشت پرده است،من می‌خواستم فلان مربی(اکبر میثاقیان) را سرمربی تیمم کنم که عزیز محمدی (رئیس سازمان لیگ) به من گفت این مربی منشوری است و محمود یاوری را به من معرفی کرد؛ در حالی که بعد از آن اتفاق میثاقیان سرمربی شاهین شد و این تیم را از خطر سقوط نجات داد.»

این اتهام هدایتی به سازمان لیگ، عزیز محمدی مهمان حضوری برنامه را به واکنش وا داشت و گفت:«هیچ کسی نمی‌تواند مربی به باشگاهی تحمیل کند، واقعیت این است که هدایتی از ما در مورد مربیان پرسید و من هم به او گفتم چه کسانی منشوری هستند و افرادی که باقیمانده بودند را به او معرفی کردم که از جمله آنها یاوری بود.»

در این بین، محمود یاوری سرمربی اسبق استیل آذین هم روی خط برنامه آمد و بابت صحبت‌های هدایتی بشدت انتقاد کرد و گفت: انصاف نیست هر کسی تریبونی در دست گرفت هر چه خواست بگوید.

من نمی‌دانستم در تیم استیل آذین اینقدر فساد است. من وقتی وارد این تیم شدم، بازیکنانی را که زیر ابروی خود را برمی‌داشتند اخراج کردم. کاری بیشتر از این نمی‌توانستم انجام دهم. چطور به من می‌گویی من با توصیه سازمان لیگ سرمربی استیل آذین شدم در حالی که خود شما بارها با من تماس گرفتی؟!

سفارش مربی از طرف سازمان لیگ

با وجود این، تکذیب محمدی باعث شد کار بیخ پیدا کند، چرا که این بار هدایتی که از صحبت‌های رئیس سازمان لیگ خنده اش گرفته بود خطاب به محمدی گفت:« مگر سال گذشته قبل از بازی با پرسپولیس پیش من نیامدید و گفتید فلان آقا گفته کاری کن استیل آذین سقوط کند؟! آقای محمدی، حتی به آن شخص بی‌ادبی هم کردی و گفتی گوش به حرف آن آقا نمی‌دهی.»

این ادعای هدایتی اذعان تلویحی عزیز محمدی را به دنبال داشت و گفت: من به این صراحت چنین جمله‌ای را به شما نگفتم، همان آقا به من گفت وضعیت تیم‌ها به چه صورت است و من هم توضیح دادم و او گفت اگر استیل آذین بیفتد، مساله‌ای نیست؟!

محمدی همچنین در واکنش به ادعای هدایتی مبنی بر این‌که گفته بود من از خشایار محسنی شکایت کرده‌ام اما این کمیته تخلفات حرفه‌ای شهراد ناظمی را احضار کرده‌ است، گفت: ناظمی فردی است که تومباکویچ را با قرارداد یک میلیارد و 250 میلیون تومان به استیل آذین آورد، ما به این دلیل از او خواستیم در کمیته تخلفات حضور پیدا کند که بنا بر ادعای خودش بیش از 100 میلیون تومان از مبلغ قرارداد این مربی خارجی به او رسیده است، ضمن این‌که اکثر قرارداد بازیکنان فصل گذشته استیل‌آذین را همین شخص بسته بود.

رییس سازمان لیگ درباره رفت و آمد محسنی به سازمان لیگ، گفت: در این چند وقت اگر خشایار محسنی به سازمان لیگ آمده برای ادای توضیحات است. به هر حال او مدیرعامل باشگاه دی استراداست !

در این برنامه خود باشگاه استیل‌آذین هم زیر سوال رفت، چرا که صحبت‌هایی از رحمان احمدی، سرمربی نیروی زمینی پخش شد که مدعی شد چند سال پیش و زمانی که پروین و فرهاد کاظمی در استیل آذین بودند شخصی از سوی این باشگاه قصد داشته به وی 250 میلیون تومان رشوه دهد. هدایتی هم در واکنش اعلام کرد، اگر این موضوع اثبات شود خودش هم از این افراد شکایت می‌کند.

در ادامه بهشاد یاورزاده، بازیکن اسبق تیم استیل آذین و یک بازیکن دیگر به نام امید رحیمی از سوءاستفاده‌هایی که توسط خشایار محسنی شده بود، پرده برداشته و او را به مافیایی بودن متهم کردند.

خشایار محسنی که ارتباط زنده تلویزیونی گرفته بود، از این‌که در این برنامه صحبت‌هایی بدون ارائه سند پخش شد، گلایه کرد و گفت امید رحیمی به وی گفته عذاب وجدان گرفته و توسط حسین هدایتی برای بیان آن صحبت‌ها تحت فشار بوده است.

نکته‌ای که باعث شد رحیمی با برنامه نود تماس گرفته و بگوید تمام صحبت‌هایش را تایید می‌کند و از سوی هدایتی تحت فشار نبوده است.

ارائه 43 پرونده به نهادهای ذی‌صلاح

در ادامه برنامه 90 گزارشی از یک جوان که مورد کلاهبرداری یکی از دلالان قرار گرفته بود، پخش شد. این جوان عنوان کرد فردی که بازیکن اسبق پرسپولیس بوده با او قراردادی بسته تا پس از این‌که یک بازیکن حرفه‌ای شد، وی را در یکی از تیم‌های لیگ برتری قرار دهد.

همچنین در بخش دوربین نود هم چند نفر از بینندگان درباره این‌که به دلیل حضور دلالان نتوانسته‌اند به حقشان برسند، مطالبی عنوان کردند که در بین آنها اعلام شد فردی گفته که پول می‌گیرد و بازیکنان را به پرسپولیس و استقلال می‌برد.

اما آیا برای چنین فساد مالی نباید پای دستگاه قضایی به میان کشیده شود، عزیز محمدی در پاسخ به این سوال گفت: در این ارتباط43 پرونده تکمیل شده و برای رسیدگی بیشتر به نهادهای مختلف ارجاع شده است، ضمن این‌که برخی افراد در اهواز بابت دلالی و فساد مالی دستگیر شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها