برنامه زنده «مشق عشق» با محور بررسی عشق و چگونگی به وجود آمدن عشق به مدت 120 دقیقه به صورت زنده روزهای جمعه از ساعت 18 الی 20 از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود. در این برنامه کوشش می‌شود عشق با زبانی ساده برای مخاطب تجزیه و تحلیل شده و به موضوع بهبود و تحکیم روابط خانواده، همچنین آسیب‌های رفتاری و چگونگی رویارویی با آنها پرداخته شود.
کد خبر: ۴۴۸۰۵۸

مقابله درست با عشق

مجید قره‌گوزلو، تهیه‌کننده برنامه مشق عشق می‌گوید: در این برنامه سعی داریم با بیان نظرات مختلف عشق را از جنبه‌های مختلف مذهبی و روان‌شناسی به مخاطبان معرفی کنیم. هدف اصلی برنامه ارائه اطلاعاتی است که موجب بهبود و تحکیم نهاد خانواده می‌شود. این برنامه در گذشته به مدت 60 دقیقه پخش می‌شد، اما به دلیل استقبال مردم زمان پخش افزایش یافته است.

این‌که انگیزه ما از عشق چیست؟ چه زمانی در ما عشق متولد می‌شود؟ چه زمانی عشق می‌میرد؟ و ده‌ها سوال دیگر را، دغدغه اصلی خانواده‌ها و جوانان برای مقابله درست با عشق و گریز از مهلکه خطرناکی به نام گمراهی می‌داند. بر همین اساس این برنامه با پرداختن به مسائل جوانان با حضور کارشناسان سعی دارد با استفاده از زبان علمی و تخصصی به شیوه‌ای ساده و جذاب با مخاطب ارتباط برقرار کند.

او می‌افزاید: مولد تمام فعالیت‌های ما در زندگی عشق است. انسان بدون بهره‌گیری از ارضای نیازهای روحی خود قادر به ادامه حیات نیست. انگیزه‌های به وجود آورنده عشق، شیوه برخورد متفاوت زنان و مردان با مقوله عشق، بررسی انواع عشق حقیقی و کاذب، آشنایی قبل از ازدواج، مساله مهم ازدواج، شرایط عقد و معضل طلاق... از جمله مسائلی هستند که در برنامه به آنها می‌پردازیم.

در جامعه امروزی عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بسیاری از جوانان را در روابط عاطفی به بیراهه بکشانند. مشق عشق می‌کوشد با بیان مباحثی درمورد مقوله عشق و پاسخگویی به سوالات آنها از انواع دلبستگی‌ها سخن بگوید تا عشق‌های کاذب را که آسیب‌پذیر هستند و باعث می‌شود فرد به قهقرا کشانده شود به مخاطب بشناسانیم.

در این برنامه به روان‌شناسی عشق و طرح مباحث روابط سالم بین جوانان و چگونگی یک ارتباط سالم نیز می‌پردازیم. همچنین با گفت‌و‌گوی چهره به چهره با حضور جوانان، مسائلی در زمینه شیوه زندگی و ابراز عشق در آنان و تاثیر روابط نادرست بر فرد را به زبانی ساده و شفاف بیان می‌کنیم.

تهیه‌کننده برنامه مشق عشق می‌گوید: با توجه به ساختار اسلامی جامعه همواره می‌کوشیم خط‌قرمزهای رفتاری و عاطفی جوانان را مد نظر داشته باشیم. به همین منظور از کارشناسان مذهبی برای راهنمایی و ارائه راهکارهای دینی مناسب نیز استفاده می‌کنیم. با بیان صحیح مطالب، حساسیت‌ها و خط قرمزها را می‌توان درست مطرح کرد.

به منظور تنوع و یکنواخت نشدن برنامه سعی می‌شود با خلاقیت و نوآوری، بخش‌های متنوع و تاثیر‌گذاری همچون انشای عشق، گزارش، مسابقه و معرفی کتاب را در برنامه بگنجانیم. به جنبه‌های دیگر برنامه نظیر تغییر دکور برنامه و نحوه اجرا نیز بسیار توجه می‌شود. به گونه‌ای که در برنامه‌های قبلی شکل و اجرای برنامه با حضور مهمانان در استودیو و با کارشناسی دکتر بدری‌السادات بهرامی، حجت‌السلام علوی تهرانی و دیگر کارشناسان پیگیری می‌شد، ولی به دلیل تغییر مباحث، کارشناسان نیز تغییر کردند تا برنامه دچار یکنواختی نشود.

عشق از دیدگاه اسلام

کارشناس مذهبی برنامه مشق عشق حجت‌السلام علیرضا رجالی تهرانی است.

وی می‌گوید: در برنامه مشق عشق سعی می‌شود جوانان و خانواده‌ها با معیارها و ملاک‌های صحیح انتخاب همسر و استحکام بنیاد خانواده آشنا شوند.

عشق قدرت زندگی

دکتر علی‌اصغر اصغرنژاد فرید که مباحث برنامه مشق عشق را از دیدگاه روان‌شناسی تحلیل می‌کند، می‌گوید: یکی از ویژگی‌های انسان سالم و موفق توانایی برقراری ارتباط موثر و سازنده با دیگران است. ما به این دلیل با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم تا از این طریق به حل مسائل و مشکلات، رفع تضادها و تعارضات، رد و بدل کردن اطلاعات، درک بهتر خود و رفع نیازهای اجتماعی خویش دست یابیم.

هدف ما در این برنامه ارتقای آگاهی، دانش و مهارت روابط انسانی و بهبود کیفیت زندگی است.

توجه به جوانان

مجری ـ کارشناس برنامه مشق عشق که بحث برنامه را از ابتدا تا انتها در جهت موضوع برنامه هدایت می‌کند فروغ اسرافیلیان است. وی دانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی و همچنین مدرس دانشگاه است.

او از سال 82 فعالیت خود را در تلویزیون آغاز کرده و در شبکه‌های مختلف و برنامه‌های مختلفی همچون خانه ما، نشانی و کیمیا حضور داشته است.

اسرافیلیان می‌گوید: در زمان انتخاب برنامه، محتوای آن خیلی برایم مهم است و به این مساله بسیار حساس هستم و به خاطر شهرت وارد کار اجرا نشده‌ام.

از شهریور امسال با توجه به محتوای برنامه که از پشتوانه علمی خوبی برخوردار است با عنوان مجری ـ کارشناس با تیم کاری برنامه مشق عشق همکاری دارم.

او می‌گوید: سعی می‌کنم در برنامه ارتباط خوبی میان مخاطب و کارشناسان برنامه برقرار شود. همچنین با کمک همکارانم تلاش می‌کنیم با زبانی ساده و گویا به بخشی از مسائل مردم در مورد زندگی مشترک و عدم شناخت زوج‌های جوان از یکدیگر بپردازیم.

مجری برنامه عطیه‌السادات میرزاجانی است. او رشته علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی تحصیل و از سال 85 برنامه‌های متعددی را در شبکه‌های مختلف سیما به صورت زنده و تولیدی اجرا کرده است.

در برنامه مشق عشق میرزاجانی سعی دارد با انعکاس پیامک‌های ارسالی به برنامه سوالات، مشکلات، پیشنهادات و انتقادات مردم را درباره بخش‌های گوناگون تفکیک و در اختیار عوامل قرار دهد.

میرزاجانی می‌گوید: تعداد پیامک‌ها در هر برنامه متغیر است که به موضوع برنامه و همزمان شدن پخش با بعضی مسابقات مهم ورزشی بستگی دارد. تعداد پیامک‌ها از 5 هزار تا به بیش 11 هزار می‌رسد.

تمام پیامک‌ها را در طول هفته می‌خوانم و براساس محتوا آنها را دسته‌بندی می‌کنم. در ضمن در پایان هر برنامه کل پیامک‌های ارسالی نیز در اختیار تهیه‌کننده برنامه قرار می‌گیرد. در زمان اجرای برنامه نیز بعضی پیامک‌ها با توجه به موضوع برنامه همزمان خوانده می‌شوند و کارشناسان نظر خود را در مورد آن پیامک می‌گویند.

مهدی معماری، گزارشگر برنامه مشق عشق است. او سعی می‌کند برای برنامه مشق عشق درباره به وجود آمدن کشش عاطفی میان جوانان، نحوه برخورد با آن و چالش‌های پیش روی جوانان گزارش تهیه کند.

معماری می‌گوید: پس از اتمام تحصیل، جوانان با یک سری مشکلات ناخواسته و چالش‌هایی روبه‌رو هستند که با کمک کارشناسان در برنامه سعی می‌شود به نیاز‌های جوانان و جامعه پاسخ داده شود. به عقیده او برخی از این چالش‌ها به دلیل عدم شناخت متقابل از زندگی مشترک، فرق طبقا تی و این‌که جوانان تمایل و علاقه‌ای به مشاوره با کارشناسان قبل از ازدواج ندارند، ربط پیدا می‌کند.

همیشه سعی دارم از محفل‌های دانشجویی و مکان‌هایی که قشر جوان و خانواده‌های آنها حضور دارند گزارش تهیه کنم تا از این طریق حرف دل مردم را در مورد مسائل و مشکلات آنها در مورد عشق ورزیدن و زندگی مشترک بیان کنم.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها