وزیر امور خارجه کویت خبر داد 2 تبعه کویتی بازداشت شده در ایران آزاد شدند. خبرگزاری شینهوا به نقل از شیخ صباح خالد الاحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد: ایران 2 تبعه کویتی بازداشت شده در آبادان را روز شنبه آزاد کرد. وی گفت: امیر کویت هواپیمایی اختصاصی را به ایران اعزام کرد تا این دو تبعه کویتی را از اهواز به کویت بازگرداند. عادل الیحیی و راعد المجید حدود یک ماه قبل توسط ماموران امنیتی ایران در آبادان بازداشت شدند. پیش از این سفارت ایران در کویت در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت 2 تبعه این کشور در ایران اعلام کرده بود آنان اقدامی خلاف روادید سیاحتی دریافتی مرتکب شده‌اند و اتهامشان جاسوسی بوده و موضوع در دست بررسی است.
کد خبر: ۴۴۶۹۴۷

اوباما باید از ایران عذرخواهی کند

یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی تاکید کرد باراک اوباما باید از تهران به دلیل نقض حریم هوایی ایران توسط هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 عذرخواهی کند.

به گزارش ایسنا، کوری اسچیک، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در مقاله‌ای که در مجله فارین پالیسی منتشر شد، نوشت: عجیب است که رئیس‌جمهور اوباما در موارد زیادی حاضر است به ‌خاطر اقدامات آمریکایی‌ها عذرخواهی کند، اما برای این‌ که در جریان اجرای یک عملیات جاسوسی، آشکارا مرزهای به‌رسمیت شناخته شده بین‌المللی را نقض کرده است، حاضر به عذرخواهی نیست. این تحلیلگر سیاسی با اشاره به غیرقانونی بودن ورود بدون مجوز به داخل یک کشور دیگر، افزود: RQ-170 هیچ کاری غیر از جمع‌آوری اطلاعات نداشته است. این تحلیلگر سیاسی افزود: پس از سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در نزدیکی جزیره هاینان چین در سال 2001، دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا هم از این ‌که موجب مرگ یک خلبان ارتش چین شده بود و هم به ‌دلیل ورود به حریم هوایی این کشور، از پکن عذرخواهی کرد.

آزادی ملوانان ایرانی در یمن

ملوانان شناور ایرانی ماهان که در مسیر بازگشت از دریای مدیترانه و تخلیه بار از مسیر باب‌المندب در سوم آبان ماه سال 1388 از سوی گارد دریایی یمن به صورت غیرقانونی بازداشت و زندانی شده بودند، پس از 2 سال تلاش حقوقی و سیاسی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در صنعا آزاد و شنبه شب به کشورمان بازگشتند. این شناور که در زمان جنگ‌های داخلی یمن توقیف شده بود، از سوی مقامات یمنی بویژه علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور وقت این کشور، در یک فضاسازی رسانه‌ای دروغین، حامل اسلحه عنوان شد و پس از مدتی با تصحیح موضوع، اعلام شد که این شناور حامل اسلحه نبوده است. خدمه این شناور که تعداد آنها 5 نفر است، طی 2 سال بازداشت خود در زندان‌های امنیتی یمن، تحت فشارهای روحی و روانی قرار داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها