در روزهای اخیر غرب به شدت به دنبال توسعه مناسبات با طالبان است. در این چارچوب از یک سو غرب با تاسیس دفتر سیاسی برای طالبان در قطر،‌ ترکیه، امارات موافقت کرده و به نوعی تلاش دارد تا آن را به عنوان یک جریان رسمی سیاسی مبدل سازد چنانکه چندی پیش نیز تحت فشار غرب سازمان ملل نام تعدادی از سران طالبان را از لیست سیاه خارج ساخت.
کد خبر: ۴۴۶۶۱۰

در اقدامی دیگر آمریکا اعلام کرد که تعدادی از زندانیان طالبان را از گوانتانامو به افغانستان منتقل کرده تا به نوعی حسن نیت خود را به طالبان برای انجام مذاکرات نشان دهد این آزادسازی در حالی صورت گرفته که پیش از این آمریکا ادعای خطرناک بودن زندانیان گوانتانامو حتی از برگزاری جلسه دادگاه آنها نیز خودداری می‌کند.

کشورهای غربی به ویژه آمریکا که در مسیر خلف وعده‌های خود در مقابله با طالبان پیش می‌روند رویکرد به تاسیس دفتر سیاسی برای طالبان و امتیازدهی به آنها در آزادسازی سرانشان از زندان گوانتانامو را راهکاری می‌دانند، برای اجرای مذاکره با طالبان البته رویکرد غربی‌ها در قالب چماق و هویج می‌باشد به گونه‌ای که در کنار این امتیازدهی‌ها به حملات بر مناطق تحت نفوذ طالبان نیز ادامه می‌دهند تا در این فرآیند هزینه تراشی، طالبان را به مذاکره و امتیازدهی وادار سازند.

نکته مهم در این فرآیند آن است که آمریکا با تاکید بر ایجاد دفتر برای طالبان در خارج از افغانستان تلاش می‌کند ضمن جلب رضایت طالبان برای مذاکره دو اصل دیگر را اجرایی سازد.

نخست آنکه با تاسیس این دفاتر به نوعی سیاست دخالت در امور افغانستان از طریق طالبان را اجرایی سازد به گونه‌ای که هر زمان نیاز داشت بتواند از آن به عنوان ابزار فشار بر دولت و مردم افغانستان بهره‌برداری کند، چنانکه اکنون نیز از مهره طالبان برای تحمیل خواسته‌های خود در توافقنامه استراتژیک به افغانها استفاده می‌کند.

دوم آنکه آمریکا کشورهایی مانند قطر، امارات و ترکیه را مرکز دفتر طالبان در نظر گرفته است که در اصل به بازی گرفتن این کشورها در تامین هزینه‌های مالی و انسانی جنگ است. آمریکا با این رویکرد ضمن به بازی گرفتن کشورهای مذکور به دنبال کم رنگ سازی نقش افغانها و همسایگان اصلی افغانستان یعنی ایران و پاکستان در تحولات این کشور می‌باشد. به عبارتی طالبان بار دیگر ابزاری برای آمریکا می‌شود تا اهداف تفرفه افکنانه منطقه‌ای خود را پیگیری نماید.

در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می‌توان گفت که آمریکا با تاسیس دفتر طالبان در خارج از افغانستان به دنبال فتنه‌ای جدید است تا در لوای آن بتواند اهداف اشغالگرایانه در افغانستان و منطقه را اجرایی سازد.

آمریکایی که زمانی با ادعای مقابله با طالبان به اشغال افغانستان پرداخت اکنون با خلف وعده‌های خود به دنبال استفاده از این مهره برای حضور در منطقه است هرچند که مخالفتهای گسترده با این طرح،‌ ابهامات بسیاری را در تحقق اهداف آمریکا به همراه داشته است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها