در جهانی که در تمامی پدیده‌های آن، نشانی از تدبیر و حکمت الهی وجود دارد، مهم‌ترین دغدغه انسان، یافتن پاسخی صحیح و علمی برای وقوع حوادث و پدیده‌های پیرامون یا ارائه راه حل‌های منطقی برای مسائل پیش‌رو و ترسیم استراتژی‌ها و راهبرد‌های علمی به منظور بهبود شرایط زیست و در نهایت نیل به مرتبه کمال مطلوب است.
کد خبر: ۴۴۶۳۱۹

به همین دلیل هم یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در پیشرفت جوامع، توجه به پژوهش و تحقیق و ارج نهادن به جایگاه پژوهشگران و پژوهندگان است. بی‌تردید دستیابی به توسعه همه‌جانبه بدون بهره‌گیری مناسب از یافته‌های پژوهشی میسر نخواهد بود. در واقع تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری برای ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و رفاه عمومی، مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران است. این نقش آنچنان پر رنگ است که آن دسته از جوامعی که ابتدا زمینه‌ و بستر مساعد پژوهش و تحقیق را مهیا ساخته و آن را خمیر مایه امورشان قرار داده‌اند، مدارج ترقی و بالندگی را هر چه مطلوب‌تر و در زمان کوتاه‌تری سپری کرده‌اند.

هفته پژوهش و فناوری، با توجه به نقش پژوهش و پژوهشگران در کشور برگزار می‌شود.این هفته فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعادمختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا تمامی ذی‌نفعان، ضمن اطلاع از روند وضعیت موجود در کشور برای آینده، برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند. انتخاب و معرفی برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری و تجلیل از آنها و همچنین ایجاد فرصت تعامل بین ذی‌نفعان این حوزه به شیوه‌های مختلف نظیر برگزاری نمایشگاه، فن بازار، همایش ملی، مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی فضایی را در کشور ایجاد می‌کند و به آن دامن می‌زند که ضمن ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و فعالان در این عرصه، بسترسازی مستحکمی را برای ادامه راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری ـ که ضامن پیشرفت واقعی کشور و ایجاد ثروت، رفاه و امنیت برای مردم است ـ در ابعاد اجتماعی و فرهنگی فراهم سازد. این هفته یادآور تمامی تلاش‌ها و مجاهدت‌های محققانی است که در طول تاریخ به اندیشیدن مبتنی بر خردورزی نقادانه باور داشته و فرآیند پژوهش را غواصی در اقیانوس بیکران جامعه و طبیعت تلقی کرده که در نهایت به یافتن درهای گران‌قیمتی چون پاسخ به سوالات مطروحه در ذهن یا کلید حل مشکلات یا تبیین علل بروز مسائل و مشکلات و ارائه راهکارها منجر می‌شود.

بهاره صفوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها