از زمانی که نخستین دوربین‌های عکاسی قدم به زندگی انسان گذاشتند بیش از 150 سال می‌گذرد و در این مدت شاهد تحولات چشمگیری در طراحی و ساخت دوربین‌ها بوده‌ایم که این تغییرات تنها محدود به شکل ظاهری دوربین‌ها نمی‌شود، بلکه قابلیت‌ها و امکانات دوربین‌های امروزی نیز در مقایسه با گذشته بمراتب افزایش یافته است، به گونه‌ای که شاید بتوان گفت به کمک نسل جدید دوربین‌ها همه افراد می‌‌توانند عکاسی به شیوه حرفه‌ای را تجربه کنند.
کد خبر: ۴۴۶۰۴۵

پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه ساخت لنز، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید تصاویر با وضوح بیشتر را به ثبت برسانید، اما در میان همه این تحولات ورود فناوری دیجیتال به دنیای ساخت دوربین‌ها بیش از هر عامل دیگری در تحولات ایجاد شده در این عرصه تاثیرگذار بوده است. بنابراین برخلاف دوربین‌های آنالوگ برای کار با نسل جدید دوربین‌ها که تحت عنوان دوربین‌های دیجیتال از آن نام برده می‌شود باید مفاهیم جدیدی را یاد بگیریم تا بتوانیم از تمامی امکانات این دوربین‌ها استفاده کنیم. در هیچ دوره‌ای از تاریخ فناوری، عکاسی تا این اندازه آسان نبوده است. تنها کافی است یک دوربین دیجیتال یا حتی یک گوشی تلفن همراه مجهز به یک دوربین دیجیتال داشته باشید تا بتوانید تصاویری از بهترین لحظات زندگی خود را به شیوه حرفه‌ای ثبت کنید.

گرچه در دوربین‌‌های آنالوگ تمام فناوری‌های مورد استفاده برای ثبت تصاویر تنها به نور یا بهتر بگوییم تنها به مفاهیم علم فیزیک محدود شده و ثبت تصاویر نیز براساس واکنش‌های شیمیایی انجام می‌شد، اما در دوربین‌های دیجیتال مفاهیم علم شیمی کمتر به چشم می‌خورد و استفاده از حسگرها، فاصله‌سنج‌ها و قطعات الکترونیکی حساس موجب ایجاد سهولت بیشتری در عکاسی شده است.

نیکون نخستین دوربین 36 مگاپیکسلی را می‌سازد

شرکت نیکون اعلام کرده است بزودی دوربین جدیدی با حسگر 36 مگاپیکسلی به بازار عرضه خواهد کرد. قطر نمایشگر این دوربین تنها 3 اینچ است و گرچه ابعاد آن در مقایسه با نمایشگرهای دیگر دوربین‌های دیجیتالی به مراتب کوچک‌تر است، اما روشن‌تر بوده و وضوح تصاویر آن بسیار بالاتر است. اما جالب اینجاست که نیکون D800 تنها یک دوربین عکاسی با قابلیت‌های منحصر به فرد نخواهد بود، بلکه به کمک این دوربین می‌توانید فیلمبرداری با سرعت 30 فریم بر ثانیه را در وضعیت فیلمبرداری 1080P تجربه کنید. وضوح تصاویر این دوربین 7360 در 4912 پیکسل است و دامنه ISO - که نشان‌دهنده میزان حساسیت حسگر در برابر نور است و از آن به عنوان استانداردی برای اندازه‌گیری سرعت عکاسی یا فیلمبرداری استفاده می‌شود - در نسل جدید دوربین‌های نیکون در حدود 100 تا 6400 برآورد شده است که تا 25600 نیز قابل گسترش خواهد بود. این دوربین‌ها دارای 2 ورودی کارت حافظه SD و CF هستند. در کارت‌های SD یا Secure digital سرعت انتقال اطلاعات متفاوت است و معمولا قابلیت انتقال اطلاعات در این نوع کارت‌های حافظه در حدود 8 تا 10 مگابایت در ثانیه است. در کارت‌های CF یا Compact Flash علاوه بر تراشه‌های حافظه، مدارهای کنترل‌‌کننده نیز وجود دارد. گرچه نیکون در حال حاضر زمان عرضه این دوربین به بازارهای فروش را اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد باید یک سال دیگر منتظر بمانیم تا شاهد رونمایی از دوربین نیکون D800 باشیم، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که درهم جمع شدن مجموعه‌ای از این امکانات در این دوربین‌ به این معنی است که برای تجربه هنر عکاسی با این دوربین باید حدود 4 میلیون تومان هزینه کنید.

ورود فناوری سه‌بعدی به دنیای عکاسی

دوربین‌های سه‌بعدی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید خودتان به کمک آنها محتوای سه‌بعدی تولید کرده و از تماشای آن لذت ببرید. این دوربین‌ها معمولا مجهز به 2 لنز مجزا هستند و تصاویر را به صورت سه‌بعدی ثبت می‌کنند، اما شرکت سونی که همیشه در دنیای فناوری حرف جدیدی برای گفتن داشته است دوربین‌های سه‌بعدی جدیدی را به بازار عرضه کرده که برخلاف دیگر دوربین‌های سه‌بعدی تنها یک لنز دارد. ویژگی
منحصر به فرد این دوربین‌ها در این است که با حرکت دوربین، بسرعت تصاویری در حافظه دوربین ثبت می‌شود و در نهایت از ترکیب این تصاویر یک تصویر سه‌بعدی ایجاد می‌شود. در این دوربین‌های جدید که عنوان کوچک‌ترین دوربین‌های سه‌بعدی در سطح دنیا را نیز از آن خود ساخته‌اند وقتی برای ثبت تصویر کلید شاتر را می‌زنید، 15 عکس پشت‌سر هم از منظره مورد نظر گرفته می‌شود و به این ترتیب یک تصویر سه‌بعدی از این منظره ثبت می‌شود که روی منظره‌یاب دوربین یا هر نمایشگر سه‌بعدی قابل مشاهده است.

در هیچ دوره‌ای از تاریخ فناوری، عکاسی تا این اندازه آسان نبوده است. تنها کافی است یک دوربین دیجیتال یا حتی یک گوشی تلفن همراه مجهز به یک دوربین دیجیتال داشته باشید تا بتوانید تصاویری از بهترین لحظات زندگی خود را به شیوه حرفه‌ای ثبت کنید

قیمت این دوربین‌ها حدود 400 تا 500 هزار تومان برآورده شده است، اما سونی در CES (نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی)‌ امسال نخستین دوربین سه‌بعدی فیلمبرداری خود را نیز به نمایش گذاشت. اگرچه شرکت‌های دیگری مثل پاناسونیک هم پیش از این دوربین‌های فیلمبرداری سه‌بعدی را معرفی کرده بودند، اما ویژگی دوربین‌های پاناسونیک در این است که برای ضبط تصاویر سه‌بعدی از 2 لنز و 2 حسگر استفاده می‌کند و از ترکیب 2 فریم مجزا، تصویر سه‌بعدی ایجاد می‌شود که در مقایسه کیفیت بهتری خواهد داشت. با استفاده از این دوربین ساخت فیلم‌های خانوادگی سه‌بعدی بیش از پیش به واقعیت نزدیک خواهد شد.

دوربین‌های هیبرید

اگر از علاقه‌مندان به عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای هستید و از همراه داشتن 2 دوربین مجزا که هر یک وسایل شارژ مخصوص به خودشان را دارند، به ستوه آمده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم سراغ یک دوربین هیبرید بروید که مجموع این امکانات را همزمان در اختیارتان قرار می‌دهد. دوربین هیبرید جدید جی.وی.سی یک دوربین پیشرفته است که امکانات عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای را همزمان با هم در اختیارتان قرار می‌دهد. وقتی دوربین در حالت عکاسی باشد می‌توانید به کمک آن با کیفیت 12 مگاپیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه عکاسی کنید. هنگامی که دوربین را در حالت فیلمبرداری قرار می‌دهید می‌توانید با کیفیت FULL HD و سرعت ذخیره‌سازی 36 مگابیت بر ثانیه از صحنه موردنظرتان فیلمبرداری کنید. قیمت این دوربین که قرار است تا چند ماه آینده به بازار عرضه شود حدود یک میلیون تومان پیش‌بینی شده است. به نظر شما آیا دوربین‌های هیبریدی می‌تواند پاسخگوی توقعات شما از یک دوربین حرفه‌ای باشد؟

بهترین دوربین‌های سال

دوربین‌های عکاسی دیجیتال یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین محصولات دیجیتال هستند که این روزها کم و بیش به یک وسیله شخصی مهم و ضروری تبدیل شده‌اند و بی‌شک انتخاب یک دوربین مناسب از میان طیف انبوهی از دوربین‌ها با امکانات و ویژگی‌های متفاوت کار بسیار سختی است، اما بررسی‌های انجام شده در سطح بازارهای جهانی حاکی از آن است که دوربین مدل Fine Pix F300 از محصولات فوجی فیلم در سطح دنیا و در میان کاربران حرفه‌ای و آماتور بیشترین میزان فروش را داشته است. این دوربین نه‌تنها از شکل ظاهری بسیار خوبی برخوردار است بلکه قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌‌دهد. گرچه امکان عکاسی و فیلمبرداری را دارد، اما در حقیقت یک دوربین عکاسی حرفه‌ای است که امکان فیلمبرداری را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دوربین پاناسونیک مدل Fx75 نیز در رتبه دوم فهرست پرفروش‌ترین دوربین‌های دیجیتال قرار دارد. این دوربین مجهز به یک لنز  پهن 24 میلی‌متر است که امکان ثبت تصاویری با روشنایی و وضوح بالا را دارد. از آنجا که این دوربین دارای یک نمایشگر لمسی است کار با آن آسان بوده و ویژگی‌ منحصربه‌فرد آن مجهز بودنش به GPS است که با استفاده از آن مکان جغرافیایی هر تصویر را نیز روی آن ثبت می‌کند و بنابراین می‌تواند دوربین مناسبی برای علاقه‌مندان به گردشگری و سفر باشد. مدل ZS7 پاناسونیک نیز از جمله دوربین‌های پرفروش‌ است. تنظیم این دوربین به 2 روش اتوماتیک و دستی انجام می‌شود. امکان نمایش تقویم روز، قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت بالا و همچنین داشتن حافظه داخلی بالا از جمله امکانات و ویژگی‌های این دوربین است. دوربین مدل Powershot A1100 کانن هم دوربینی به ظاهر ساده است که امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این دوربین مجهز به فناوری تشخیص چهره و لرزش‌گیر است و از آنجا که دوربینی سبک است می‌توانید همیشه آن را همراه خود داشته باشید.

فرانک فراهانی‌جم / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها