کنفرانس بین‌المللی هالیوودیسم و سینما همزمان با سی‌امین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود

کالبد شکافی هالیوود در تهران

بهمن امسال، تهران بار دیگر میزبان منتقدان و کارشناسان جهان می‌شود تا به کالبد شکافی هالیوود و سلطه فرهنگی، سیاسی و نظامی آمریکا از این طریق بپردازند.
کد خبر: ۴۴۵۶۱۲

در طول 101 سالی که از عمر هالیوود می‌گذرد، صنعت سینمای آمریکا در کنار دیگر ابزار اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن کشور در خدمت توسعه‌طلبی‌های سردمداران ینگه دنیا قرار گرفته است. این نقش تخریبی آثار سینمایی تولید شده در آمریکا به تصدیق بسیاری از پژوهشگران و هنرمندان جهان و حتی برخی فیلمسازان مستقل آن کشور، بیشتر به عنوان بازوی تبلیغاتی سازمان سیا و پنتاگون عمل می‌کند.

17 و 18 بهمن سال گذشته، در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، کارگردانان و متفکران مستقل از 5 قاره جهان در تهران گرد هم آمدند و وجوه گوناگون پدیده هالیوودیسم را بر شمردند. در این کنفرانس که میزبان چهره‌های فرهنگی وهنری از کشورهایی چون فرانسه، آمریکا، ایران، رومانی، ایتالیا و... بود، تاکید بر تاثیر منفی فیلم‌های هالیوودی بر ذهن مخاطبان، بزرگ نمایی قدرت آمریکا، زشت نشان دادن چهره کشورهای آزاد و مستقل، ترویج نظامی‌گری، نژادپرستی و حمایت بی‌چون و چرا از صهیونیسم محورهای اصلی بیشتر سخنرانی‌ها را شکل می‌داد.

پس از برگزاری موفق نخستین نشست هالیوودیسم در سال گذشته، جشنواره سی ام فجر نیز تدارک ویژه‌ای برای برگزاری دومین کنفرانس جهانی در این زمینه دیده است.

نگاه منفی اروپایی‌ها به هالیوودیسم

سعید مستغاثی، منتقد سینمایی با تأکید بر نگاه منفی روشنفکران اروپایی درباره سلطه سینمای هالیوود، گفت: مردم بسیاری از کشورهای جهان بویژه اروپایی‌ها نگاهی منفی به هالیوود و فرهنگ شلخته‌و بی‌بندو بارش دارند و حتی در برخی موارد مانع از نمایش ساخته‌های هالیوود می‌شوند.

مستغاثی در گفت و گو با «جام‌جم»، با تأکید بر این‌که نگاه منفی درباره سلطه هالیوود بر سینمای جهان تنها متعلق به ایران و کشورهای اسلامی نیست، تصریح کرد: هالیوودیسم پدیده‌ای‌است که امروز بسیاری از کشورهای جهان بویژه کشورهای اروپایی به آن انتقاد دارند و از گسترش سلطه هالیوود بر سینماهای جهان ابراز نگرانی می‌کنند.

وی با بیان این‌که نگاه منفی به سینمای هالیوود در کشورهای اروپایی بسیار قوی است، آلمان را به​عنوان یکی از کشورهایی که رسما درباره سلطه هالیوود ابراز نگرانی کرده است، معرفی کرد و گفت: روشنفکران و خانواده‌های آلمانی از جمله کشورهای اروپایی هستند که شدیدا مخالف فرهنگ تزریق شده از سوی هالیوود هستند و مانع از تماشای فیلم‌های هالیوود توسط فرزندانشان می‌شوند؛ زیرا معتقدند هالیوود هویت آنها و جامعه آنها را از بین می‌برد.

این کارشناس سینما ،تکبر آمریکایی را یکی از دلایل اصلی مخالفت کشورهای اروپایی و آسیایی با هالیوودیسم خواند و گفت: هالیوود فرهنگ و ایدئولوژی آمریکایی را که اساس آن بر بی‌بندو باری و شلختگی است رواج می‌دهد و در خلال فیلم‌های خود نوعی تکبر آمریکایی را به نمایش می‌گذارد که به هیچ عنوان مطلوب اروپایی‌ها نیست.

مستغاثی تاکید کرد: برخلاف کشور ما که بسیاری از روشنفکران شیفته سینمای هالیوود هستند؛ روشنفکران اروپایی نگاهی انتقادی و بسیار منفی درباره این سینما دارند و از تمام ابزارهای خود برای مخالفت با رواج هالیوودیسم استفاده می‌کنند. وی همچنین افزود: کشورهای اروپایی و آسیایی امروز از سر استیصال و ناچاری تبدیل به بازار فروش فیلم‌های هالیوود شده‌اند، زیرا مافیای تولید و توزیع فیلم که هالیوود بر آن سیطره دارد امکان ادامه حیات به سینمای باقی کشورها نمی‌دهد.

مستغاثی با استقبال از برگزاری نشست هالیوودیسم و سینما که قرار است در حاشیه جشنواره فیلم فجر برگزار شود، تصریح کرد: امروز مهم‌ترین نقشی که کشور ما می‌تواند در زمینه مقابله با سلطه سینمای هالیوود ایفا کند این است که ایدئولوژی آمریکایی جاری در هالیوود را برای مخاطبان سینما شفاف کند و با آشکار کردن پس‌زمینه‌های این سینما و بنیانگذاران آن، سینمای هالیوود را برای مردم رمزگشایی کند.

وی تاکید کرد: شکی نداریم با آشکار شدن واقعیت سینمای هالیوود، مردم بسیاری از کشورهای جهان که دارای فرهنگ و هنر مستقل هستند، مخالفت خود را با رواج این سینما اعلام می‌کنند.

نگاه جدید

در همین رابطه محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم فجر روز گذشته با اشاره به برگزاری این کنفرانس گفت: نفس این حرکت اقدام مهمی بوده که در طول سالیان گذشته از آن غافل بوده‌ایم و قطعا برگزاری آن همزمان با جشنواره فجر که فجر انقلاب اسلامی است و از جایگاه و بازتاب گسترده بین‌المللی برخوردار است، نگاه و خط جدیدی را در عرصه سینمای داخلی و بین‌المللی به‌وجود می‌آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها