عباس بابایی، حسن باقری و مهدی باکری از جمله سرداران شهیدی هستند که بتازگی زندگی پرفراز و نشیب‌شان در قاب تلویزیون روایت شده است.
کد خبر: ۴۴۵۲۴۳

رسانه ملی هم‌اکنون ساخت چند مجموعه نمایشی دیگر با محوریت زندگی سرداران شهید دفاع مقدس را در دستور کار دارد. مجموعه‌هایی که یادآور دلاوری‌های مردان ایران‌زمین در سال‌های خون و آتش است.

موج ساخت چنین آثاری زمانی پررنگ شد که صداوسیما اعلام کرد از ساخت آثاری در زمینه زندگی سرداران شهید دوران دفاع مقدس حمایت می‌کند.

علی دارابی که در آن زمان قائم مقامی سازمان صداوسیما را به‌عهده داشت، گفته بود که این سازمان اهتمام جدی دارد که زندگینامه سرداران پرافتخار دوران دفاع مقدس در قالب فیلم و مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده شود.

در این مدت بسیاری از فیلمسازان برای تهیه آثاری با موضوع زندگی فرماندهان دوران دفاع مقدس دست به کار شدند تا از این راه به الگوسازی جوانان و نسل‌هایی که آن دوران را درک نکرده‌اند، بپردازند.

البته سابقه ساخت آثاری درباره حماسه‌سازان دوران دفاع مقدس به سال‌های اخیر محدود نمی‌شود. می‌توان گفت حسین قاسمی‌جامی با ساخت سریال تلویزیونی «سیمرغ» که اواخر دهه 70 پخش شد، سنگ بنای این راه را نهاد؛ اما این مسیر تا دهه بعد دنبال نشد و اکنون شاهد پخش مجموعه‌ای با عنوان «شوق پرواز» با موضوع زندگی خلبان شهید عباس بابایی هستیم.

شبکه یک سیما که مسوولیت حمایت از تولید آثار تاریخی و مجموعه‌های تلویزیونی ویژه (الف)‌ را به‌عهده دارد، در حال حاضر مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» را روی آنتن دارد.این مجموعه با نقش‌آفرینی شهاب حسینی و کارگردانی یدالله صمدی، زندگی شهید بابایی را از نوجوانی تا زمان شهادت به تصویر کشیده است.

آثار مستندی که برای فرماندهان ساخته شدند

البته بجز آثار نمایشی، تلویزیون در حوزه‌های دیگر و از جمله مستند نیز فعالیت گسترده‌ای داشته است. در حال حاضر ساخت مجموعه مستندی از زندگی شهید حسن باقری که از وی به عنوان جوا‌ن‌ترین فرمانده دوران جنگ نام برده می‌شود، به کارگردانی حسین مهدویان، مراحل پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد.

شهید ‌باقری از معاونان ستاد عملیات جنوب بود و در شکست محاصره سوسنگرد و عملیات‌های مختلف از جمله عملیات امام مهدی(عج)، نقش مهمی داشت. او در ۲۷ سالگی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه بود و سال 61 در منطقه عملیاتی فکه شهید شد.

از دیگر آثار مستندی که درباره سرداران شهید دوران دفاع مقدس ساخته شد، می‌توان به «یوسف هور» از مجموعه «دلیران نخلستان» اشاره کرد که زندگی و مبارزات شهید علی هاشمی را مورد بررسی قرار داده است.

دو مستند «نورعلی» و «برای پنجشنبه‌ای که نیامدی» نیز روایتگر ‌زندگی شهید نورعلی شوشتری است که جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و فرمانده قرارگاه قدس بود و سال 88 هدف حمله انتحاری اشرار شرق کشور قرار گرفت و به شهادت رسید.

مستند داستانی «سردار خیبر» اثر دیگری است که به کارگردانی محمد درمنش و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، زندگی شهید محمدابراهیم همت را به تصویر کشیده است.

«آخرین پرواز» هم عنوان مستند داستانی دیگری است که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی ناجی تولید شده و روایتگر زندگی شهید عباس دوران از خلبانان شهید دوران دفاع مقدس است.

مسیح کردستان سریال می‌شود

شهیدان مهدی باکری و محمد بروجردی از دیگر سرداران شهید دوران دفاع مقدس هستند که ساخت مجموعه ای تلویزیونی از زندگی آنان در دستور کار سیما قرار دارد.

علی لدنی به نمایندگی از تلویزیون، تهیه‌کنندگی مجموعه‌ تلویزیونی شهید مهدی باکری را به‌عهده دارد؛ طرحی که قرار است احمد مرادپور آن را در ارومیه کارگردانی کند.

بخشی از هزینه‌های این اثر از محل اعتبارات دور سوم سفر استانی هیات دولت به آذربایجان غربی پیش‌بینی شده است تا این مجموعه در 20 قسمت 45 دقیقه‌ای هرچه سریع‌تر روند ساخت را طی کند.

شهید باکری که در اوایل دوران جنگ، دادستان دادگاه انقلاب ارومیه بود، در دوران جنگ تحمیلی با تشکیل تیپ عاشورا، فرماندهی آن را بر‌عهده گرفت و سرانجام ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ در عملیات خیبر به‌ شهادت رسید.

جمال شورجه که نام وی با کارگردانی آثار دوران دفاع مقدس نظیر «باشگاه سری»، «دایره سرخ»، «حماسه مجنون»، «عملیات کرکوک» و «لبه تیغ» شناخته شده است، این بار زندگی سردار شهید محمد بروجردی را جلوی دوربین می‌برد.

شهید بروجردی فرمانده قرارگاه حمزه سید‌الشهدای سپاه پاسداران بود که زندگی او در سه مقطع کودکی، نوجوانی و جوانی در مجموعه‌ای با نام «مسیح کردستان» بازآفرینی می‌شود.

محمود غلامی نگارش و بازنویسی فیلمنامه این مجموعه 30 قسمتی را در سه مقطع کودکی، نوجوانی و جوانی با تهیه‌کنندگی حسن صابری در گروه حماسه و دفاع شبکه یک به پایان برده است‌.

«دولت مخفی» برزیده

در کنار سرداران شهیدی که زندگی آنان دستمایه تولید اثر تلویزیونی شده است، عبدالحسن برزیده مجموعه تلویزیونی «دولت مخفی» را با محوریت مرحوم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابوترابی‌فرد که به او لقب «سید آزادگان» داده‌اند، مقابل دوربین برده است.

فیلمنامه این مجموعه را داریوش ربیعی و رحمان سیفی آزاد به نگارش درآورده‌اند و قرار است در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید شود.

سیدرضا میرکریمی نیز بتازگی ساخت مجموعه مستند 10 قسمتی 45 دقیقه‌ای «سرزمین عشق» را به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی کلید زده است.

این مستند نگاهی به زندگی شهیدان همت، متوسلیان، باکری، جهان‌آرا، چمران، باقری، دوران، زین‌الدین، بروجردی و خرازی خواهد داشت.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها