امین رحیمی/ جام جم

دغدغه‌ والدین

خرید تلفن همراه برای کودکان برای اغلب والدین حداقل طی یک دوره کوتاه به دغدغه‌ای اساسی تبدیل می‌شود. والدین به دلایل مختلف از این که تلفن همراه را در اختیار فرزندشان بگذارند نگران می‌شوند و بالطبع در این باره امتناع می‌کنند.
کد خبر: ۴۴۵۱۱۱

البته حساب والدین که برخورداری فرزندشان حتی در سن پایین از تلفن همراه شیک و احتمالا گرانقیمت را مایه پزدادن می دانند از این مقوله جداست. امکان ارتباط با افراد ناشناس، دسترسی به محتویات تصویری یا صوتی نامناسب و ایجاد مزاحمت احتمالی مهم‌ترین دلایل والدین برای این امتناع است. اگرچه آخر سر اصرار فرزندی که داشتن تلفن همراه شخصی را حق خود می‌پندارد بر امتناع والدین غلبه می‌کند. در شرایط حاضر به نظر می‌رسد خرید تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان اجتناب‌ناپذیر است. ارزانی خطوط و گوشی تلفن همراه، خدمات متنوع شرکت‌های مخابراتی که جنبه‌های مثبت برخورداری از تلفن همراه را پررنگ می‌سازد و امکان ارتباط بدون محدودیت در هر زمان و هر مکان کودکان را در سراسر جهان به بخشی از صاحبان تلفن همراه تبدیل کرده است. امروزه بیش از 5 میلیارد نفر از جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد دیگر مقاومت در برابر گروه‌های کاربران راه به جایی نخواهد برد. با این حال بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از تلفن همراه باید با رعایت اصول و قواعدی عجین باشد تا احتمال آسیب‌های مختلف به حداقل برسد.

آسیب‌ها

مضرات پزشکی استفاده از تلفن همراه بحثی جنجال‌برانگیز است که با انجام تحقیقات و مطالعات گسترده پیش می‌رود. نتایج این تحقیقات نیز در مجموع به ضرر تلفن‌های همراه است. تاثیر منفی امواج، ماکروویو خطوط تلفن همراه بر رشد و تکامل مغزی، گردش خون و سیستم ایمنی بدن اثبات شده به نظر می‌رسد. این تاثیر بر کودکان و نوجوانان که اندام‌ها و ارگان‌های حیاتی بدن آنان در حال رشد و شکل‌گیری است، بیشتر از بزرگسالان محسوب می‌شود. بر این اساس، استفاده کودکان از تلفن همراه بویژه به مدت طولانی منع شده است. نتیجه یک تحقیق نیز نشان می‌دهد مشکلات رفتاری در کودکانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند به میزان 40 درصد شیوع بیشتری دارد. علاوه بر آن تاثیر امواج مایکروویو بر افزایش احتمال ناباروری بویژه در مردان تایید شده است.

ضرورت توجیه کودکان

پیش از خرید تلفن همراه برای کودکان باید به آنان توضیح داد که از این وسیله برای تماس‌های ضروری استفاده کنند. آنچه در جامعه ایرانی اس.ام.اس بازی نامیده می‌شود و عارضه‌ای جهانی است می‌تواند بیشترین آسیب را به جسم و روان کودکان وارد سازد. میزان تماس‌ها و ارسال‌ اس.ام.اس باید از طریق کنترل بر هزینه قبوض یا چک‌کردن اطلاعات گوشی تلفن همراه درباره مدت‌ تماس‌ها و تعداد اس.ام.اس‌ها محدود شود. اغلب گوشی‌های تلفن همراه این اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند و به راحتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. حتی‌الامکان برای کودکان گوشی مجهز به دوربین عکاسی و فیلمبرداری نخرید. به او توضیح دهید که نباید از مراسم فامیلی یا جمع‌های خصوصی فیلم بگیرد و در گوشی خود نگه دارد. همین‌طور درباره محتویات اطلاعات تصویری یا صوتی که از طریق بلوتوث یا سایر روش‌ها دریافت می‌کند بر کودک کنترل و نظارت کافی اعمال کنید.

نوجوانان بویژه پسران بنا به مقتضیات سنی نسبت به دریافت تصاویر غیراخلاقی توسط گوشی تلفن همراه خود تمایل نشان می‌دهند و باید در این‌باره به آنان اطلاع‌رسانی کرد. تلفن همراه و اینترنت در دنیای امروز از طریق ارائه اطلاعات جنسی توسط تصاویر و کلیپ‌ها مهم‌ترین عامل بلوغ زودرس در نوجوانان محسوب می‌شوند. به کودکان بیاموزید که گوشی تلفن همراه خود را در اختیار افراد غریبه نگذارند و حتی با افراد ناشناس تلفنی صحبت نکنند. از آنان بخواهید در صورت بروز هر مشکلی آن را با شما در میان بگذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها