تحقیقات جدید نشان داده که متفکران خلاق از توانایی بیشتری برای تقلب برخوردارند، چرا که قادر به ارائه توضیحات استادانه‌تری برای توجیه اعمال خود هستند. روان‌شناسان دانشگاه هاروارد با آزمایش تعدادی از دانشجویان دریافتند آن دسته از افرادی که از تخیل واضح‌تری برخوردار بودند برای دستیابی به جایزه مالی بزرگ‌تر تقلب می‌کردند. این دانشجویان سپس از مهارت‌های تفکر خلاق خود برای ارائه دلایل مختلف برای اقدامات خود و در نهایت تخفیف در اشتباهاتشان استفاده کردند.
کد خبر: ۴۴۳۸۶۸

به گفته دانشمندان، کاربردهای عملی این نتایج این است که افراد خلاق ممکن است با خطر بیشتری در محل کار خود در زمان رویارویی با دوراهی‌های اخلاقی روبه‌رو شوند. به نوشته سایت لایو‌ساینس، فرانچسکا گینو از دانشگاه هاروارد در بیانیه‌ای اظهار کرد: خلاقیت بالاتر در حل مشکلات در بسیاری از حوزه‌ها به افراد کمک می‌کند، اما جرقه‌های خلاقیت ممکن است به بروز برخی اقدامات غیراخلاقی در زمان جستجو برای راه‌حل مساله منجر شود. دانشمندان از 97 دانشجو در دانشگاه‌های جنوب شرق آمریکا خواستند که مجمو عه‌هایی از آزمایش های روان شناسی به رسمیت شناخته شده را انجام دهند . در این آزمایش شرکت کنندگان باید به تصاویری با نقاطی در دو سوی یک خط مورب نگاه کرده و سپس جهتی که نقاط بیشتری در آن وجود داشت را مشخص می کردند. در نیمی از 200 آزمایش تعداد نقاط در هر دو سوی خط یکسان بود.انتخاب سمت راست با 5 سنت و سمت چپ با 0/5 سنت جایزه داده می‌شد. این در حالی بود که افراد خلاق‌تر بیشتر به انتخاب سمت پرسودتر می‌پرداختند با این‌که هیچ دلیلی برای وجود نقاط بیشتر در آن سو وجود نداشت. به ادعای محققان، این گواهی بر این مساله است که متفکران خلاق در زمان انجام تقلب بویژه در مورد پول به ساخت توجیه‌های تخیلی در ذهن خود می‌پردازند. در آزمایش دوم، دانشجویان به سوالاتی در مورد اطلاعات عمومی پاسخ داده که پاسخ‌های آنها در برگه امتحان به طور نامرتب وجود داشت.

محققان دریافتند که گروه افراد خلاق از کلیدهای میانبر برای نسخه‌برداری از پاسخ‌های صحیح استفاده کرده بودند. در این آزمون نیز از انگیزه مالی برای پاسخ‌دهی صحیح استفاده شد از این رو انگیزه تقلب در این افراد بالاتر رفته بود. به گفته دانشمندان، افراد خلاق خود را مجاز به تقلب می‌دانند. توانایی ایجاد چندین توجیه ابتکاری برای اقدامات غیراخلاقی از طریق تفکر خلاق ممکن است افراد را به این تفکر هدایت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها