1- چندی پیش که برای مأموریتی فرهنگی به مسکو رفته بودم، از موزه جنگ این شهر که جزو دیدنی‌ترین مکانهای این شهر است بازدید کردم.
کد خبر: ۴۴۲۵۷۰

در محوطه وسیع و زیبای بیرون موزه، تازه دامادهایی را دیدم با نوعروسشان همراه با چند نفر از نزدیکان و دسته‌گلی در دست.

به مزاح از راهنمای خود سوال کردم چرا این زوج‌های جوان زندگیشان را از موزه جنگ آغاز کرده‌اند؟! پاسخ راهنما تکان‌دهنده بود، گفت:
در روسیه و بیشتر جمهوری​های استقلال​یافته شوروی سابق، زوج​های جوان زندگیشان را با حضور در مزار سرباز گمنام و ادای احترام به او آغاز می​کنند! و سپس مزار سرباز گمنام را در محوطه موزه جنگ نشانم داد.

بی​اختیار به یاد کشور خودمان افتادم و مقایسه​ای به سرعت نور از ذهنم گذشت که اگر چه در همه فرهنگ​ها و بین تمامی ملت​ها، کسانی که با جانشان از میهنشان دفاع کرده​اند جایگاه و منزلتی رفیع دارند اما این جایگاه در فرهنگ و تفکر اسلامی بس رفیع​تر و ارزشمندتر است چرا که بر مبنای فرهنگ​های دیگر، رزمندگان از آب و خاک و ناموس خود دفاع می​کنند و در آن راه کشته می​شوند ولی در مکتب اسلام، رزمنده، مجاهد فی سبیل​الله است که برای رضای خالق خود و هستی می​جنگد که البته دفاع از مرز و بوم هم به تبع آن به بهترین و کارآمدترین شکل حاصل می​شود.

«شهید» واژه پرمعنایی است که قطعاً مترادف آن با چنین عمقی که در فرهنگ اسلام مورد توجه است در هیچ فرهنگی مصداق ندارد و همین مقایسه تأسفم را برانگیخت که تجلیل ما از رزمندگان دوران دفاع مقدس و خصوصاً جانبازان و شهیدان آنگونه که انتظار می​رود نبوده و نیست.

2-رزمندگان ما بویژه آنانی که کارآمدتر بودند و اثرگذارتر اعم از آنکه به لحاظ سازمانی پاسدار بودند یا ارتشی یا جهادی و یا بسیجی، همگی بسیجی بودند. یعنی مخلص بودند و کم توقع و کم هزینه و پرکار و با اثربخشی زیاد.

بسیج که امام عظیم​الشأن ما آرزو می​کرد خداوند با آنها محشورش کند، به گفته هم او، «لشکر مخلص خداست» و “شجره طیبه”. این لشکر و این شجره همچنان پابرجاست و هر روز توانمندتر و گسترده​تر از گذشته نقش​آفرینی می​کند.

بسیج و بسیجی که در دوران دفاع مقدس در عرصه نظامی و جنگ سخت در برابر دشمن ایستاد و حسرت پیروزی را بر دل سیاه او گذاشت، امروز نیز علاوه بر دفاع نظامی در عرصه​های علمی و فرهنگی پرتلاش و راست قامت به انجام وظیفه مشغول است که همانا آمادگی برای دفاع است.

3-امسال پایان هفته بسیج با آغاز محرم مصادف شده است و این تقارن می​تواند از پیوند ناگسستنی بسیج با محرم حکایت داشته باشد. میثاق بسیج با حسین (ع) و عاشورا بیش از آنکه گفتنی باشد و نوشتنی، دیدنی است و لمس کردنی.

رهبر فرزانه انقلاب در تعابیر و توصیفات پرمغزشان از بسیج و بسیجی جمله​ای دارند که:«بسیجی یعنی علی (ع) که تمام وجودش وقف اسلام بود».

چه مفتخرند بسیجیان که امام و مقتدایشان امیرالمؤمنین علی (ع) با این ویژگی توصیف می​شود. زمانی که علی (ع) بسیجی باشد فرزندانش و خصوصاً حسین (ع) هم ...

بسیجی نیز یعنی کسی که خود را وقف اسلام کند و در این راه آماده شهادت باشد و این است راز پیوند بسیج با محرّم!

مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها