نوزدهمین دوره هفته کتاب با اعلام آخرین آمار مطالعه در کشور به پایان رسید

افزایش 11 درصدی مطالعه کتاب

یکشنبه 29 آبان، آخرین روز از نوزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بود ؛ روزی که به واسطه ارائه گزارش و آمارهایی از سوی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین معرفی برگزیدگان 2 جشنواره «کتاب و رسانه ملی» و «کتاب و رسانه برتر» خبرساز شد.
کد خبر: ۴۴۲۰۵۳

در آخرین روز هفته کتاب و در سالن همایش‌های صداوسیما، منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی آخرین نتایج سنجش میزان مطالعه در کشور را اعلام کرد گرچه او درباره چگونگی انجام و جزئیات اجرایی آن توضیح چندانی نداد.

آخرین آمار مطالعه در کشور

بر اساس نتایج این سنجش، میزان مطالعه تعداد کتاب‌ها 11 درصد رشد داشته و در مقابل، مطالعه روزنامه‌ها 38 درصد کاهش یافته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه دعاهای عمومی در توضیح این نظرسنجی گفت: سال 87 تعداد کتاب مطالعه شده 09/2 بوده است و در سال 88 ، 73/2 درصد و در سال 89 این آمار به 02/3 رسید که درصد رشدی حدود 11 درصد داشته است.

واعظی افزود: در بخش مطالعه روزنامه گزارش‌ها حاکی از آن است که جامعه ما اقبال کمی برای خواندن روزنامه دارد چرا که در سال 87، 9/47 درصد، سال 88، 8/51 درصد و در سال89 5/48 درصد از مردم روزنامه مطالعه کرده‌اند.

به گفته وی مطالعه روزنامه کاهش چشمگیر 38 درصدی را نشان می‌دهد که شاید این امر با توجه به شرایط فرهنگی جامعه باشد.

او میزان مطالعه بر مبنای دقیقه را هم این چنین تشریح کرد: 70 دقیقه در سال 87، 76 دقیقه سال 88 و با رشدی حدود 4درصد این میزان در سال 89 به 79 دقیقه رسیده است.

واعظی درباره میزان مطالعه ادعیه و قرآن کریم هم گفت: در حوزه قرآن و ادعیه سنجش دیگری انجام شده است که از سال 88 خواندن قرآن و ادعیه را از آمار خواندن کتاب جدا کردیم و مطالعه روزانه قرآن و ادعیه در سال 88 ،12 دقیقه و سال 89 ، 20 دقیقه بوده که نشان‌دهنده رشد 31 درصدی است.

دائمی شدن دبیرخانه هفته کتاب

اما در مراسم اختتامیه رسمی هفته کتاب که شامگاه یکشنبه در پژوهشگاه هنر و معماری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد برای نخستین بار دبیر هفته کتاب از فعالیت سالانه و دائمی شدن دبیرخانه این هفته خبر داد و معاون امور فرهنگی وزیر هم تاکید کرد که نام اختتامیه برای هفته کتاب مناسب نیست و در مقام عمل نشان خواهیم داد که در طول سال برنامه‌های کتاب و کتابخوانی جاری و ساری خواهد بود.

کتاب، اختتامیه ندارد

بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد هم سخنرانی بسیار مبسوطی انجام داد و گفت: از این‌که لفظ اختتامیه را برای جشن کتاب به کار ببرم ابا دارم، چرا که جشن هفته کتاب باید طی سال جاری باشد و از این‌رو سال کتاب را داشته باشیم.

به گفته وی، بلافاصله پس از این جشن کارهای عملیاتی درباره وعده‌هایی که در هفته کتاب داده شده یا انتقادات و پیشنهاداتی که گفته و شنیده شده، به اجرا درمی‌آید.

دری افزود: من این مراسم را به عنوان مراسم گشایش هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های کتاب می‌دانم و این روزها شاهدیم زلف هفته کتاب به هفته بسیج گره خورده است و در این هفته هم در حوزه کتاب اتفاقات خوبی رخ خواهد داد که برپایی نمایشگاه‌های متعدد از آن جمله است.

سخنرانی وزیر در وقت اضافه

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که تقریبا در دقایق پایانی به مراسم اختتامیه هفته کتاب رسید در سخنان کوتاهی، کتاب را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت ارشاد معرفی کرد و گفت: قطعا در آینده برای حمایت از این عرصه برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی با اشاره به معرفی برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه برتر و کتاب و رسانه ملی بر اهمیت نقش رسانه‌ها در گسترش کتابخوانی تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند در معرفی آثار ارزشمند و کتاب‌های مفید تاثیرگذار باشند تا نیاز به کتابخوانی از سوی مردم هم احساس شود.

معرفی برگزیدگان

در پایان این مراسم هم در بخش جشنواره کتاب و رسانه ملی، شبکه یک سیما و رادیو فرهنگ به عنوان شبکه‌های برگزیده معرفی شدند و مهدی فرجی، مدیر شبکه اول و کامران کاظم‌زاده، مدیر رادیو فرهنگ تقدیر شدند.

در جشنواره کتاب و رسانه برتر هم سینا علی محمدی، خبرنگار گروه فرهنگ و هنر روزنامه «جام‌جم» در بخش «خبر» رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

همچنین نشریه کرمانشهر از استان کرمان به عنوان رسانه برتر حوزه کتاب در سال گذشته معرفی شد و مدیران خبرگزاری فارس و روزنامه بامداد هم به دلیل فعالیت گسترده و انعکاس مطلوب اخبار ستاد خبری هفته کتاب مورد تجلیل قرار گرفتند.

سینا علی محمدی ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها