پیش‌بینی کارشناسان حاکی است قیمت جهانی طلا بزودی دوباره رکورد خواهد زد

طلا؛ ایستاده برسکوی پرتاب

بورس‌های طلای جهان دیروز تعطیل بودند، اما این تعطیلی به آرامش قبل از طوفان می‌ماند که با خود خبری به همراه دارد: آیا امروز قیمت طلای جهانی رکوردشکنی خواهد کرد؟
کد خبر: ۴۴۰۵۵۷

به گزارش خبرنگار جام‌جم، چند تحول سیاسی مهم در این دو روزی که بورس‌های جهانی طلا تعطیل بودند، اتفاق افتاد. استعفای سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا که به معنای پذیرش بحران عمیق مالی در این کشور است، عمیق‌تر و پیچیده‌تر شدن تحولات یونان و آمیخته شدن آن با پیچیدگی‌های سیاسی، جدی شدن نشانه‌های بحران اقتصادی در اسپانیا و نزدیک شدن رشد اقتصادی این کشور به صفر، تحولات سوریه و کل خاورمیانه و سرانجام آشکار شدن شکست نشست‌های پی در پی سران کشورهای ثروتمند جهان برای حل بحران مالی اروپا و یورو از جمله اتفاقاتی بود که به احتمال زیاد امروز اثر خود را بر قیمت جهانی طلا بر جای گذاشته و آن را افزایش خواهد داد. قیمت جهانی طلا پس از رسیدن به رکورد هر اونس 1800 دلار در اواخر هفته گذشته به حدود 1600 دلار کاهش یافته بود، اما بلافاصله پس از برگزاری اجلاس جی 20 قیمت طلای زرد بار دیگر رو به‌افزایش گذاشت و با نزدیک شدن دوباره به رکورد 1800دلاری در رقم 1789 دلار ثابت ماند. بورس‌های جهان با همین رقم به تعطیلات آخر هفته رفتند و در این فاصله تحولاتی اتفاق افتاد که احتمالا امروز صبح اثر خود را بر قیمت‌ها در جهان و ایران نشان خواهد داد. محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با صحه گذاشتن بر رشد احتمالی قیمت طلا در روز جاری اظهار کرد: به‌طور حتم قیمت طلا افزایش خواهد یافت و اثرات این افزایش در ایران نیز به چشم خواهد آمد.

وی افزود: بورس‌های جهانی طلا آمادگی یک پرش را دارند چون وضعیت سیاسی و اقتصادی اروپا بی‌ثبات‌تر شده و بحران در حال سرایت به اقتصادهای بزرگ است. اکنون ایتالیا و فردا اسپانیا و فرانسه.وی تصریح کرد: هنوز بورس‌های بین‌المللی باز نشده، قیمت سکه‌های طلا کمی در تهران افزایش یافته است. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم به 625 هزار تومان، طرح جدید به 620 هزار تومان، نیم‌سکه به 300 هزار تومان، ربع سکه به 152 هزار تومان و سکه یک گرمی به 81 هزار تومان رسیده است.

به گفته وی، متوسط نرخ سکه‌ها حدود 3 هزار تومان افزایش داشته است.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: قیمت یک گرم طلای 18عیار نیز به 57 هزار تومان رسیده است.وی گفت: نگاهی به وضعیت قیمت‌ها در بازار جهانی طلا نشان می‌دهد که حتی اگر قیمت‌ها افزایش نیابد، شاهد کاهش نیز نخواهیم بود. یعنی قیمت‌ها در بهترین حالت ثابت خواهد ماند.وی افزود: از سوی دیگر، ما در حال نزدیک شدن به پایان سال میلادی نیز هستیم و همین امر به افزایش تقاضای طلا چه از سوی مردم و چه از سوی سرمایه‌گذاران دامن خواهد زد و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

به گفته وی، اگر در داخل ایران نرخ دلار افزایش یابد، افزایش قیمت طلا در ایران بیش از نرخ‌های جهانی خواهد شد که این امر همراه با رشد احتمالی تقاضا ممکن است قیمت‌ها را بار دیگر افزایش دهد. لذا تا دیر نشده باید برای آن فکر و تدبیر کرد.

جمع‌آوری تمامی مصنوعات خارجی طلا از بازار

از سوی دیگر، مدیرکل کالاهای فلزی سازمان حمایت گفت: از شنبه هفته آینده تمامی مصنوعات خارجی طلا در سطح کشور جمع‌آوری می‌شود.

شهرام میرآخرلو در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: درخصوص اجرای طرح نظارتی کالای خارجی طلا و جمع‌آوری آن، ما با اتحادیه کشوری طلا هماهنگی لازم را انجام دادیم. وی گفت: این اتحادیه معتقد بود که این طرح باید از ابتدای سال 91 اجرا شود، اما در این خصوص هیچ برنامه‌ای به ما ندادند؛ لذا از شنبه هفته آینده با هماهنگی صورت گرفته با 31 استان، استانداری‌ها و انجمن تولیدکنندگان تمامی مصنوعات خارجی طلا از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود.

معاون نظارت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی هم از بررسی مستمر عیار طلاهای تولیدی و سکه‌های پارسیان خبرداد و گفت: تمام تولیدکنندگان طلا موظف هستند که حتما روی مصنوعاتی که می‌سازند، کد شناسایی حک کنند.

بهادر کاظمی در گفت‌وگو با مهر ضمن تاکید بر این‌که سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران عیار طلاهای تولیدی را که وارد بازار می‌شوند به صورت مستمر کنترل می‌کند، افزود: برای تمام مصنوعات طلا کد شناسایی تعریف‌شده است.وی با بیان این‌که این روش کمک می‌کند که در اعلام انطباق عیار طلا تولید کننده مشخص باشد، عنوان کرد: پیش از این نیز اعلام شده بود که برخی تقلبات در عیار سکه‌های پارسیان مشخص شده است.

کاظمی اظهار کرد: این‌گونه موارد همواره وجود دارد و نمی‌توان گفت که از بین رفته است، اما در حال حاضر تعداد تخلفات در این زمینه کمتر شده است.معاون نظارت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی با ذکر این مطلب که همواره یک‌سری خلافکار وجود دارند، گفت: سازمان استاندارد نظارت‌های مستمری را روی این موضوع انجام می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها