سری جدید مجموعه طنز «خنده بازار» در لوکیشن باغ بهشت در حال تصویربرداری است

خنده و‌ شادی در ‌باغ ‌بهشت

برای رسیدن به باغ‌بهشت باید یک جاده شیبدار واقع در انتهای بزرگراه امام علی را بالا بروید. جاده‌ای طولانی که در حاشیه باغ‌بهشت قرار گرفته و شما را به در سبزرنگ این باغ می‌رساند. باغ‌بهشت مجموعه‌ای توریستی ـ تفریحی است که در زمینی به مساحت 155 هزار مترمربع واقع شده است.
کد خبر: ۴۳۹۶۵۲

باغ‌بهشت محل برگزاری جشن عروس و دامادهایی است که می‌خواهند زندگی‌شان را با یک مراسم خاطره‌انگیز آغاز کنند، اما در حال حاضر این باغ به محلی برای ضبط یک مجموعه طنز تلویزیونی تبدیل شده است. الان به جای مهمانان عروسی بازیگرانی را می‌بینیم که می‌خواهند با نقش‌آفرینی‌شان خنده و نشاط را مهمان خانه‌های مردم کنند.

برنامه «خنده بازار» حالا به درجه‌ای از شهرت و محبوبیت رسیده که مردم بازیگرانش را با این نام می‌شناسند. زمانی که اولین قسمت خنده بازار در نوروز 90 روی آنتن رفت، خبری از طنزهای آیتمی نبود، اما این گروه با نوآوری که در تقلید چهره و رفتار تیپ‌های معروف و محبوب داشتند، توانستند تعداد زیادی از بینندگان تلویزیون را با خود همراه کنند. ‌زمانی که من سر‌صحنه می‌رسم، اعضای گروه قسمت‌هایی از مجموعه خنده بازار 3 را جلوی دوربین می‌برند. البته خودشان می‌گویند که اسم این مجموعه را نمی‌شود خنده بازار 3 گذاشت. چون این سری قسمت‌های تکمیلی سری قبل محسوب می‌شود.

به گفته ‌هاشم‌زاده، مدیر تولید و مجری طرح خنده بازار قرارداد بین تلویزون و گروه خنده بازار برای ساخت 50 قسمت است که تاکنون 35 قسمتش ساخته شده و 15 قسمتش باقی مانده است. پخش این مجموعه همزمان با عید قربان آغاز می‌شود و به صورت هفتگی ادامه پیدا می‌کند.

در میان بچه‌های گروه خنده بازار ، شتاب و عجله مرسوم کارهای مناسبتی دیده نمی‌شود. ‌هاشم‌زاده درباره شرایط کار خنده بازار 3 می‌گوید:‌ در دوره قبل، فشار کار خیلی زیاد بود. ما باید حدود 30 قسمت را برای آنتن ماه رمضان تحویل تلویزیون می‌دادیم. در خنده بازار 2 ، دو ماه شبانه‌روزی کار کردیم، اما الان چون مشغول ضبط 15 قسمت از این مجموعه هستیم، فشار زیادی روی ما نیست.‌ باغ‌بهشت برای تولید یک کار نمایشی محل دنج و آرامی است. در محوطه رو باز این باغ بخش پلیس بزرگراه ضبط می‌شود. پلیس سختگیر این بخش در کنار همین باغ اعمال قانون می‌کند. در حالی که در تلویزیون به نظر می‌رسد این بخش در کناره جاده تصویربرداری شده است.

تصویربرداری در یک تالار عروسی

هوا که تاریک می‌شود عوامل گروه روانه داخل ساختمان باغ‌بهشت می‌شوند. این ساختمان جایی است که قبلا تالار مجالس عروسی بوده و از مهمانان در این قسمت پذیرایی می‌شده است. حالا در هر کدام از اتاق‌های این باشگاه بخشی از مراحل تولید خنده بازار انجام می‌شود. کوچک‌ترین اتاق متعلق به گروه گریم است. در یک اتاق گروه کارگردان تلویزیونی و تدوین مشغول به کارند. در محوطه اصلی ساختمان هم دکورهای بخش‌های مختلف چیده شده‌اند.

وارد محوطه که می‌شوم اول از همه دکور برنامه نود درصد را می‌بینم. تجهیزات دکور «هشت» مثل نیم‌دایره بزرگ پشت سر آقای جیرانی در گوشه‌ای از تالار افتاده است. ظاهرا در سری جدید خبری از بخش هشت نیست. گیت فرودگاه دقیقا در مقابل دکور برنامه 90 قرار گرفته است.

دکور برنامه خیمه‌شب‌بازی بیشترین فضا را اشغال کرده است. در انتهای تالار هم دکور آیتم جدید مکتبخانه به چشم می‌خورد. بالای تالار میله‌هایی به موازات سقف نصب شده است. میله‌هایی که نور افکن‌ها بر رویش قرار گرفته‌اند و تالار عروسی را شبیه به یک استودیوی کامل کرده‌اند. ‌یک اتاق را هم شبیه به استودیوهای رادیو درست کرده‌اند که ظاهرا قرار است در اینجا با برنامه‌های رادیویی شوخی شود.

مبارک ‌ یک انسان است نه عروسک!

خیمه‌شب‌بازی خنده بازار همه عناصر یک خیمه‌شب‌بازی واقعی را دارد. هم اوستا دارد و هم پهلوان و مبارک و پرده‌های قرمزرنگ که با کنار رفتنشان برنامه شروع می‌شود. با این تفاوت بزرگ که اینجا آدم‌ها نقش عروسک‌های واقعی را بازی می‌کنند. سر و صورت یکی از بازیگران را سیاه کرده‌اند تا نقش مبارک را بازی کند. مبارک با لباس یکپارچه سرخرنگش مثل عروسک‌ها بالا و پایین می‌رود. دست و پایش را یک جوری نگه می‌دارد که انگار از بالا به او نخ آویزان کرده‌اند.

گروه نوازندگان این خیمه‌شب‌بازی دایره‌زنگی و تنبک و ویلون در دست دارند. آنها پیش از کنار آمدن پرده به رهبری شهاب عباسی شروع به نواختن می‌کنند.

ماجرای این قسمت خیمه‌شب‌بازی درباره مبارک است که رفته مدرک دکترا خریده است. او می‌خواهد ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد. مبارک به دنبال شغل مناسب می‌گردد. یک نفر شغل انرژی‌درمانی را پیشنهاد داده است. در ادامه می‌بینیم که مبارک برای گرفتن وام ازدواج به این در و آن در می‌زند و آخرش هم به جایی نمی‌رسد.

بازیگر نقش اوستا شعر بلند و بالایی را روی مقوا نوشته و به دیوار چسبانده. شهاب عباسی از او می‌خواهد که خیلی به مقوا نگاه نکند. چون ریتم شعر خواندن را از دست می‌دهد. در اطراف اوستا 3 تا دوربین قرار گرفته است. این دوربین‌ها گاه نمای دو نفره اوستا و مبارک را ضبط می‌کنند و گاه نمایی از خود اوستا را قاب می‌گیرند. برداشت چند بار به خاطر تپق‌های بازیگران تکرار می‌شود. شهاب عباسی به عوامل گروه می‌گوید: ببینم امشب می‌تونین ما رو زود بفرستین خونه. دیشب که تا 4 صبح موندیم. ‌یکی از بازیگران می‌گوید: شهاب این دیالوگت تکراری شده، عوضش کن.

ضبط این صحنه 5 دقیقه‌ای حدود 45 دقیقه طول می‌کشد. مبارک بس که بالا و پایین پریده صورتش پر عرق شده است. قطره‌های عرق سیاهی صورتش را خراب می‌کنند. به همین خاطر هر چند دقیقه یک بار گروه چهره‌پرداز عرق‌هایش را خشک می کنند و رنگ سیاه را به صورتش برمی‌گردانند.

در صحنه‌ای که مبارک قرار است بازی کند، کفپوش سیاه نصب کرده‌اند. یک نفر مراقب است که کسی از روی این کفپوش رد نشود. هر چند دقیقه یک بار، کف صحنه را با آب و جارو تمیز می‌کنند تا رد پای افراد رد شده مشخص نشود.

آذری‌نیا: در خنده بازار روزی حدود10 نفر زن و مرد برای بخش‌‌های مختلف گریم می‌شوند. یعنی 10 نفر بازیگر در صحنه حاضر می‌شوند و برای بخش‌های مختلف به شکل‌های مختلف درمی‌آیند

نقش پهلوون‌پنبه را محمدرضا خسروی (بدل فریدون جیرانی) بازی می‌کند. شکل و شمایل پهلوون به خودی خود بامزه است. تصور کنید که او با قد کوتاه و جثه لاغرش می‌خواهد مثل پهلوان‌ها کباده بالای سرش ببرد و دور بزند!‌ خیمه‌شب‌بازی اولین بخش موزیکال خنده بازار است. در پایان این قسمت، شهاب عباسی و یزدان فتوحی دسته جمعی آواز می‌خوانند و با این آواز پرده قرمزرنگ خیمه‌شب‌بازی بسته می‌شود.

تعطیلی هشت، تصمیم خودمان بود

مردم، محمدرضا خسروی را با نقش آقای جیرانی می‌شناسند. او این دفعه با این نقش خداحافظی کرده و سراغ نقش‌های دیگری چون آمیرزای مکتبخانه و پهلوون خیمه‌شب‌بازی رفته است. خودش می‌گوید نقش آمیرزا را بیشتر از آقای جبرانی دوست دارد.

او در این رابطه توضیح می‌دهد: بعضی‌ها شایعه درست کرده اند که جیرانی از این آیتم ناراحت شده است. من خودم با او صحبت کردم. هیچ گلایه‌ای نداشت. تعطیلی هشت تصمیم خودمان بود. ما نباید اشتباه دیگران را تکرار کنیم. بد نیست مردم یک استراحت کوچکی داشته باشند. این یک‌جور شگرد است. آن دفعه با جیرانی شوخی کردیم. نباید خودمان زیاد تکرارش کنیم. البته در آینده شاید دوباره آیتم جیرانی برگردد.

او درباره بخش مکتبخانه توضیح می‌دهد و می‌گوید: در مکتبخانه شاگردان اوستا انشا می‌خوانند. در این انشاها بحث‌های اجتماعی و سیاسی روز مطرح می‌شود. مثلا بچه‌ها درباره اختلاس انشا می‌خوانند.

با آمدن خنده بازار یک گروه طنز به گروه‌های صدا و سیما اضافه شد. مردم با دیدن این بازیگرها به یاد خنده بازار می‌افتند. رمز موفقیت ما همدلی و صمیمیت بین بچه‌هاست. مطمئن باشید که این گروه در آینده کارهای بهتری انجام خواهد داد. خودم به کارهای داستان علاقه دارم و فکر می‌کنم یک روزی به اینجا برسیم. اگر قرار باشد همه در تلویزیون قطعه‌های طنز بسازند ، مردم خسته می‌شوند.

از ما خواسته شده تا سال 92 برنامه بسازیم. به نظر من خنده‌بازار یک جایی تمام می‌شود. البته گروه ما تا زمانی که مردم دوستمان داشته باشند، کار می‌کند. ما مثل مهمان‌هایی هستیم که نباید زیاد بمانیم، اگر زیاد بمانیم میزبان خسته می‌شود.

12 ساعت کار برای 28 دقیقه محصول نهایی

علی شب‌خیز،‌ کارگردان تلویزیونی خنده بازار است. از او درباره مسوولیت‌هایش در کار جدید می‌پرسم که پاسخ می‌دهد:‌ کارهای فنی مثل تدوین،‌ تصویربرداری، نورپردازی و صداگذاری توسط بچه‌های گروه کارگردانی تلویزیونی انجام می‌شود. عوامل ما روزی 12 ساعت کار می‌کنند و از این 12 ساعت به طور میانگین 28 دقیقه محصول نهایی آماده می‌شود. دکوپاژ را من انجام می‌دهم، اما در همه کارها با شهاب عباسی مشورت می‌کنم.

در گروه ما بچه‌ها خیلی همدل هستند و به صورت گروهی کار می‌کنند. بچه‌ها متن را می‌خوانند و پیشنهاد می‌دهند که چه چیزهایی اضافه شود. به نظر من همین همدلی باعث بهترشدن کیفیت کار می‌شود. من مطمئنم که 80 درصد مردم مجموعه خنده بازار را دیده‌اند. بازخوردهایی که از این مجموعه داشتیم خیلی خوب بود. این مجموعه مردم را با کارهای طنز آشتی داد. این مجموعه از خیلی از سریال‌ها پربیننده‌تر بود. ‌به گفته شب‌خیز ، بیشتر بخش‌‌ها با 3 دوربین گرفته می‌شوند و برخی قسمت‌ها مثل پلیس بزرگراه و جلسه سران با دوربین روی دست ضبط می‌شوند.

روزانه 10 بازیگر گریم می‌شوند

سجاد آذری‌نیا، مجری گریم از زمان خنده بازار یک کنار این گروه بوده است. او زیر نظر شهرام خلج کار چهره‌پردازی خنده‌بازار را انجام می‌دهد. آذری نیا در پاسخ به این سوال که روی هر بازیگر چند بار گریم انجام شده است، می‌گوید:‌ ما حدود 10بازیگر محوری داریم. روی محمدرضا خسروی حدود 35 گریم اجرا کرده‌ایم. ابراهیم شفیعی و سیاوش مفیدی هم در تیپ‌های متفاوتی ظاهر شده‌اند. اینها چهره‌های خوش گریمی دارند. مثلا ابراهیم شفیعی تا به حال در نقش ایرج قادری، کفاشیان،‌ تاج،‌ جکی جان، مجری مسابقه کمونه و... بازی کرده است.

آذری‌نیا درباره زمان لازم برای اجرای هر بار گریم توضیح می‌دهد: زمان گریم بستگی به این دارد که فرد را می‌خواهیم به شکل چه شخصیتی دربیاوریم. در این رابطه ابتدا با شهاب عباسی، کارگردان مشورت می‌کنیم که چه بازیگری برای این کار انتخاب شود. این انتخاب بر مبنای قابلیت بازیگرها صورت می‌گیرد. ‌به عنوان مثال روی چهره محمدرضا خسروی خیلی کار کردیم تا شبیه آقای جیرانی شود، اما به چهره جواد خیابانی خیلی زود نزدیک شد. معمولا شبیه‌سازی‌ها خیلی بیشتر زمان می‌برد. وقتی قرار باشد به چهره یک آدم مشخص برسیم کار سخت و زمانبر می‌شود، اما شخصیت‌های عادی راحت به دست می‌آیند. ‌او به عکس‌هایی که در اتاق گریم نصب شده نگاه می‌کند تا یادش بیاید گریم چه کسی بیشتر طول کشیده است. ‌آذری‌نیا می‌گوید: برای رسیدن به شخصیت‌های علی دایی، شریفی‌نیا، پدرخوانده، بهروز افخمی و باب راس، زمان و انرژی بیشتری گذاشتیم. وقتی می‌بینیم فلان بازیگرمان شبیه فلان شخصیت شده و خروجی‌اش خوب بوده خستگی‌مان در‌می‌رود. ‌به گفته آذری‌نیا در خنده بازار روزی حدود 10 نفر زن و مرد برای بخش‌‌های مختلف گریم می‌شوند. یعنی 10 نفر بازیگر در صحنه حاضر می‌شوند و گروه چهره‌پردازی هر کدامشان را برای موضوع‌‌های مختلف به شکل‌های مختلف درمی‌آورند. در طول روز، گریم یک نفر را چند بار پاک می‌کنند و دوباره گریمش می‌کنند.

خنده بازار عقب‌نشینی نمی‌کند

یزدان فتوحی، نویسنده و بازیگر خنده بازار نیز با بیان این که خنده بازار در سری جدیدش عقب‌نشینی نکرده است، می‌گوید: ما سعی می‌کنیم هر بار خودمان را به روز کنیم. در این سری برنامه‌مان ما به ازاهای تلویزیونی کمتر دارد. یعنی بخش‌‌هایی دارد که خودشان به‌تنهایی حرفی برای گفتن دارند و وابسته به یک برنامه تلویزیونی نیستند. اگر در این سری، هشت را ند‌اریم به جایش یک چیز دیگر را جایگزین کرده‌ایم. در همه جای دنیا برنامه‌سازی موفق به این صورت است که عوامل به بازخوردها توجه می‌کنند و به روز می‌شوند، یعنی خودشان را اصلاح می‌کنند.

این بازیگر ادامه می‌دهد:‌ الان همه چیز دستمان آمده است. بعضی از متن‌ها روی کاغذ خنده‌دار است، اما وقتی اجرا می‌شود این طور نیست. نوشتن قطعه‌های طنز کار سختی است. شما باید در 4 دقیقه داستانی بگویی که اول و وسط و آخر و نتیجه‌گیری داشته باشد. آیتم نمی‌تواند پایان باز داشته باشد.

بچه‌های گروه خنده بازار پس از چند سری کار کردن همدیگر را شناخته و پیدا کرده‌اند. الان اگر یک گروه جدید بخواهد کار کند در نقطه اولیه ما قرار می‌گیرد.

احسان رحیم‌زاده ‌/‌ رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها