جایتان خالی، چند روز پیش در فرهنگسرای اشراق برو و بیایی بود که نگو و نپرس. شب‌ها اینجا جای سوزن انداختن نبود از بس گردشگران از دور و نزدیک برای شرکت در جشنواره یاقوت سرخ به شرق تهران آمده بودند. تعداد کسانی که دست اهل و عیال را گرفتند و برای استفاده از برنامه‌های جشنواره انار، سری به فرهنگسرای اشراق زدند، خیلی بیشتر از انتظار برگزارکنندگان این مراسم بود و مشکل همیشگی جای پارک که بهتر است از آن بگذریم!
کد خبر: ۴۳۸۴۴۸

راهنمای مسیر

اگر شما نرسیدید به این جشنواره سری بزنید، ناراحت نشوید. ما مختصر برایتان می‌گوییم که در جشنواره انار، در گوشه و کنار فرهنگسرا چه برنامه‌هایی برای گردشگران تدارک دیده شده بود تا شما هم مسافر سال آینده باشید.

رادیو جشنواره

ایستگاه رادیو جشنواره درست مقابل در ورودی واقع شده و بچه‌های رادیو جشنواره همه این 10 روز با هیجان تمام سعی می‌کردند انواع برنامه‌های متنوع را در اختیار مراجعان قرار دهند، مسابقه پیامکی اجرا و غرفه‌های نمایشگاه را معرفی می‌کردند، از انواع انار در استان‌های مختلف، سوغات و صنایع‌دستی‌شان می‌گفتند، با باغداران و غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه گفت‌وگو می‌کردند، آشپزی آموزش می‌دادند، درباره خواص انار حرف می‌زدند و کلی برنامه دیگر.

مسابقه آبی

دور و بر استخر فرهنگسرا جای سوزن انداختن نبود. گردشگران برای تماشای مسابقه آبی باید یک ساعتی زودتر از زمان شروع مسابقه در محل حاضر می‌شدند تا جای مناسب برای دیدن مسابقه پیدا می‌کردند. ساعت 15 مسابقه شروع می‌شد و تا ساعت 18 بازنده‌ها هی داخل آب می‌افتادند و هی با لباس خیس از کناره استخر بیرون می‌آمدند و بعد نوبت گروه بعدی می‌شد. برای یکی از مسابقه‌ها، پل فلزی به عرض 10 سانتی‌متر در عرض استخر نصب شده و اعضای گروه‌های 4 نفره سعی می‌کردند از روی این مسیر از کنار یکدیگر عبور کنند و خود را به طرف دیگر استخر برسانند. مسابقه دیگر عبور از پل چوبی معلق بدون حفاظ به طول 10 متر بود که به صورت تک‌نفره اجرا می‌شد. بالا رفتن از زنجیری به ارتفاع 4 متر و فتح پرچم، یکی دیگر از مسابقات آبی بود که با حضور گروه‌های 4 نفره اجرا می‌شد و افراد زیادی را جذب خود کرده بود.

غرفه فروش سوغات و نمایشگاه عکس و مجسمه

غرفه‌های عرضه انواع سوغاتی‌های خوردنی شهرهای مختلف در مرکز فرهنگسرا و مقابل سالن سینما قرار داشت. نمایشگاه عکسی نیز با موضوع انار در نگارخانه فرهنگسرا برپا بود.

محل نمایشگاه پیکرک‌های چوبی اثر عثمان رحمان‌زاده (پدر ژپتوی ایران) سالن دوکوهه بود. در این سالن 1400 پیکرک چوبی که بیانگر آداب و رسوم منطقه کردستان است، به نمایش درآمده بودند.

شب‌نشینی خانوادگی

شب‌نشینی‌های خانوادگی هر شب ساعت 18/30 تا 21 در ضلع جنوب‌غربی فرهنگسرا اجرا می‌شد. اجرای نمایش، موسیقی محلی استان‌ها، شعر طنز، مسابقات خانوادگی و قرعه‌کشی پلاک طلای انار و کارت‌های هدیه، برخی از برنامه‌های جشن‌های شبانه جشنواره انار بود.

غرفه‌های فروش انار و کارگاه آموزش آشپزی

غرفه‌های فروش انار و فرآورده‌های آن شامل انواع رب، سس و شربت انار در ضلع شمالی فرهنگسرا و داخل قلعه اناری قرار داشت. این قلعه محل برگزاری کارگاه‌های آموزش آشپزی با انار هم بود. در این کارگاه‌ها که هر روز از ساعت 10/30 تا 11/30 برگزار می‌شد، انواع غذاهای محلی، دسر و آش انار، رایگان به داوطلبان آموزش داده می‌شد. مسابقه آشپزی با انار نیز هر روز از ساعت 16/30 تا 17/30 در همین محل اجرا می‌شد. زمان برگزاری کارگاه‌های آشنایی با خواص دارویی انار ساعت16/30 تا 17/30 بود.

غرفه صنایع‌دستی و برنامه‌های ویژه کودکان

غرفه‌های عرضه صنایع‌دستی استان‌ها در شرق فرهنگسرا و کنار سوله ورزشی واقع بود. کمی ‌آن سوتر و در مجاورت ساختمان آموزش، برنامه‌های ویژه کودکان اجرا می‌شد. یک چرخ و فلک نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک ساعت 10 تا 17 بچه‌ها را سوار می‌کرد و مجانی بالا می‌برد و پایین می‌آورد. «کلبه کودک» هم شامل یک سالن پر از انواع اسباب‌بازی دخترانه و پسرانه بود که بچه‌های زیادی را به این سوی فرهنگسرا می‌کشاند. ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی، نقاشی با مداد رنگی، گواش و پاستل، سفالگری و انجام انواع بازی‌های سنتی مانند عمو زنجیرباف و هفت‌سنگ هم ساعت 15 تا 17 اجرا می‌شد. نمایش خیمه‌شب بازی و موسیقی نیز روی سکوی نمایش که به همین منظور در محل تعبیه شده بود اجرا می‌شد. ساعت 17/45‌ تا 19/30 نیز در این محل فیلم سینمایی کودک پخش می‌شد.

برای سپاس از مردم قدردان

فرهنگسرای اشراق برای پنجمین پاییز پیاپی، جشنواره «انار یاقوت بهشت» را برگزار کرد. در حاشیه مراسم افتتاحیه این جشنواره که سه‌شنبه 26 مرداد برگزار شد، از حامد سلیمانی مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه و رئیس فرهنگسرای اشراق درباره تفاوت‌های پنجمین جشنواره انار با جشنواره‌های قبلی پرسیدیم. او از استقبال بی‌نظیر گردشگران از این جشنواره گفت و هدف اصلی اجرای چنین برنامه‌هایی را ایجاد فضایی مفرح و دور از دغدغه‌های زندگی شهری برای گردهمایی خانواده‌ها دانست. این هم چند سوال و چند پاسخ.

در برگزاری این جشنواره چه هدفی را دنبال کرده‌اید؟

با ایجاد فضایی مفرح، برنامه‌هایی را برای استفاده همه اعضای خانواده‌ها ارائه دادیم. این جشنواره در راستای برنامه‌های هویتی در زمینه سبک زندگی اجرا می‌شود. ما انار را بهانه کرده‌ایم برای این‌که خانواده‌ها را دور هم جمع کنیم. البته در این برنامه‌ها ترویج فرهنگ مصرف انار در بین خانواده‌ها، آشنایی مردم با خواص درمانی انار و معرفی گونه‌های مختلف انار در ایران را نیز دنبال می‌کنیم.

چرا انار؟

چون انار میوه متفاوتی نسبت به دیگر میوه‌هاست. محل اصلی رویش آن ایران است. در فرهنگ ایرانی انار نشانه زندگی، زایش و فراوانی است و در آیات متعدد قرآن به خوردن آن سفارش شده است. در ضمن این میوه سرشار از پتاسیم، سدیم، کلسیم، فسفر، نیاسین و تیامین است. به همه این‌ها این را هم اضافه کنید که ایران با تولید سالانه 600 هزار تن انار یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انار در جهان به شمار می‌رود و درحال حاضر بیشترین سطح کشت انار را درجهان دارا هستیم.

یاقوت بهشتی

فرهنگسرای اشراق که زمانی به دلیل درختان انارش به «باغ اناری» معروف بود، چند روز پیش میزبان بازدیدکنندگان جشنواره انار شد. 5 سال است که در واپسین روزهای ماه مهر جشنی با عنوان این میوه بهشتی، شهروندان را از محله‌های دور و نزدیک تهران در اینجا دور هم جمع می‌کند. همه مسیرهای داخل فرهنگسرا با پارچه‌های قرمز و تصاویر بزرگ و زیبایی از انار آذین‌بندی شده بود. صدای موسیقی محلی، توریست‌ها را به سمت محل اجرای مراسم افتتاحیه جشنواره انار راهنمایی می‌کرد. جشن قرار بود داخل محلی که به شکل قلعه و برای این مراسم ساخته شده، اجرا شود.

آغاز یک جشن 10 روزه

دورتادور قلعه، غرفه‌داران با بلوزهای قرمز جلوی غرفه‌شان نظاره‌گر اجرای مراسم بودند. درست مقابل در قلعه، سکوی اجرای مراسم قرار داشت و روی آن سه کیک غول پیکر جلب توجه می‌کرد. یک کیک 20 طبقه که به شکل آبشار درست شده در وسط و 2 کیک هم به شکل درخت انار در 2 طرف آن قرار گرفته بود.

کودکانی به شکل انار

در میان قلعه 11 کودک که با تن‌پوش‌های قرمز و کلاهی تاج مانند به شکل انار درآمده بودند، گروهی، مسیر میان قلعه را گز می‌کردند. 5 جوانک مجری پانتومیم که لباس‌های یک دست سفید پوشیده و صورت‌هایشان را هم سفید کرده بودند در این میان با حرکات نمایشی، توجه حاضران را به خود جلب می‌کردند.

فرش انار

در مراسم افتتاحیه از فرش انار رونمایی شد، این فرش که طرح انار روی آن نقش بسته 70 در 100 سانتی‌متر است و با نخ کرک و ابریشم توسط بیش از هزاران مخاطب فرهنگسرا بافته شده و 126 هزار گره دارد و بافت آن از 17 تیر آغاز شده و 23 مهر پایان یافته است.

کیک 800 کیلویی

‌شیرین‌ترین قسمت جشنواره انار، کیک 800 کیلویی بود. این کیک 800 کیلویی از 3 قسمت تشکیل شده بود 2 درختچه که روی هرکدام 20 کیک به شکل انار قرار گرفته و یک کیک 20 طبقه که به ارتفاع 5/6متر و به شکل آبشار آماده شده بود.

مریم شیرزایی، دبیر کانون مهارت‌های زندگی فرهنگسرای اشراق که اعضای گروهش در اجرای این جشنواره سهم بسزایی داشته‌اند و برای پخت این کیک یک هفته در کنار قنادان مشهور تلاش کرده‌اند، مقدار مواد اولیه این کیک 800 کیلوگرمی ‌را به این شرح اعلام کرد: 5500 تخم‌مرغ، 100 کیلوگرم شکر، 100 کیلوگرم آرد، 25 لیتر روغن مایع، 25 کیلو پودرکاکائو، 50 کیلو مغز گردو، 50 کیلو موز، 200 کیلو خامه زده شده شیرین، 50 کیلو ژله با آب انار، 25 کیلو ژله آبی‌رنگ و دیگر مواد افزودنی.

مسابقه بزرگ آشپزی

مسابقه بزرگ آشپزی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جشنواره انار بود که البته نه در روز افتتاحیه که در پنجمین روز این جشنواره برگزار شد. شنبه 30 مهر ساعت 15 تا 19 پارکینگ شمالی فرهنگسرای اشراق صحنه دوئل آشپزانی بود که تمام قد برای مبارزه در میدان حاضر شده بودند.‌ بیش از 500 شرکت‌کننده از همه مناطق شهر تهران برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده و هر کدام با یک غذا و یک دسر، که از انار و فرآورده‌هایش در آن استفاده شده در مسابقه شرکت کردند. می‌دانیم همه این جذابیت‌ها خیلی‌هایتان را قلقلک داد که سال دیگر گوش به زنگ برگزاری جشنواره انار بمانید تا به عنوان گردشگر به این فرهنگسرا سری بزنید و از یاقوت سرخ و حواشی آن لذت ببرید.

مریم حججی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها