از میان همه آدم‌هایی که اعتقاد دارند کنترل خشم آمار جرایم را کاهش می‌دهد، شاید هیچ‌کس عمیق‌تر از ماموران نیروی انتظامی که جسم سلاخی شده روح الله داداشی را در لفافی نایلونی پیچیدند و به دست‌های پسر کم سن و سالی که سر تا پایش خونین شده بود دستبند زدند، به این حقیقت ایمان نیاورده باشد که خشم اگر مهار نشود، می‌تواند سرنوشت آدم‌ها را زیر و رو کند. حالا صفحه آخر زندگی پسرک، یک عکس است که او را نشان می‌دهد با طنابی دور گردنش و جمعیتی که به تماشایش ایستاده‌اند!
کد خبر: ۴۳۵۵۳۵

همه ما حق داریم در شرایطی احساس نارضایتی و در نهایت خشم کنیم اما این که چطور مدیریتش کنیم، کاملا به خودمان بستگی دارد. گرچه نمی‌شود برای همه انسان‌ها نسخه‌ای مشخص پیشنهاد کرد؛ اما روش‌ها و اصولی وجود دارند که بیشتر روان‌شناسان آنها را برای کنترل عصبانیت پیشنهاد می‌کنند. حال که در هفته سلامت روان قرار داریم، می‌توان به کارگیری روش‌های زیر را برای آرامش بیشتر تمرین کرد.

چرایی را پیدا کنید: دنده چپی که بعضی‌ها می‌گویند اگر از آن بیدار شوند سر حال نخواهند بود وجود ندارد. اگر خشمگین هستید اول باید دلیل عصبانیت تان را پیدا کنید. فکر کنید چرا احساس عدم رضایت می‌کنید. پس از آن که دلیل اصلی را پیدا کردید به جای متمرکز شدن بر عاملی که خشمگین‌تان کرده است درباره همه راه‌های احتمالی که می‌توانید با کمک آنها اثر منفی آن را کاهش دهند،‌ متمرکز شوید.

خشمگین شده‌اید؟ تا وقتی آرام نشده‌اید تصمیم نگیرید، سخن نگویید، عمل نکنید.

تا 10 بشمرید و 3 بار نفس عمیق بکشید: پیش از آن که هر واکنشی نشان دهید تا 10 بشمرید. شمردن باعث می‌شود شدت و حرارت عصبانیت‌تان کم شود. زیباتر از شمردن این است که به جای اعداد، ذکر بگویید. برای مثال 10 بار صلوات بفرستید.

با این روش هم ثواب کرده‌اید و هم خشم‌تان را کاهش داده‌اید. پس از آن که آرامش‌تان را به دست آوردید حق دارید درباره احساس خشم‌تان با طرف مقابل صحبت کنید. در این شرایط شما به قول قدیمی‌ها حرف‌هایتان را پیش از گفتن جویده‌اید! و آنها دیگر زهر خشم و کینه ندارند.

سه بار نفس عمیق کشیدن نیز باعث می‌شود حرارت بدن و ضربان قلب‌تان که به واسطه خشم تغییر کرده است متعادل شود و به حالت طبیعی برگردید.

ورزش کنید: ورزشکار‌ان کمتر خشم شان را به خشونت تبدیل می‌کنند. وقتی عصبانی هستید ورزش کنید برای مثال به پارک بروید، بدوید یا با سرعت پیاده‌روی کنید.

موقعیت‌تان را عوض کنید: اگر در خانه هستید و عصبانی شده‌اید برای پیاده روی بیرون بروید. اگر در اداره هستید برای چند دقیقه در راهرو بایستید، اگر در خیابان هستید محل را ترک کنید. هر چه بیشتر در محلی که عامل عصبی‌کننده در آن وجود دارد، باقی بمانید امکان آسیب‌رسانی‌تان به خود و دیگران بیشتر می‌شود.

خودتان را سرگرم کنید: هر فعالیتی که حواس‌تان را پرت کند تا کمتر به عامل ناراحت‌کننده فکر کنید مفید است. این فعالیت شاید نقاشی باشد، خطاطی، باغبانی، ‌گفت‌وگوی تلفنی با یک دوست، عبادت، خیاطی، آشپزی یا تعمیر لوازم خراب خانه.

مریم یوشی‌زاده / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها