درآمد طالبان بیشتر می‌شود

افزایش تولید تریاک در افغانستان

به گزارش سازمان ملل در سال جاری میلادی در افغانستان 5 هزار و 800 تن تریاک تولید خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۴۰۴۹

به گزارش دویچه وله، تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در باره‌ مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر حاکی از آن است که افغانستان همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ تریاک در جهان به‌شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، بیش از 90 درصد تریاک مصرفی در جهان، در افغانستان تولید می‌شود. کشت خشخاش در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش یافته و به 5هزار و 800 تن خواهد رسید. علت این امر "بدتر شدن اوضاع امنیتی" در افغانستان و "بالارفتن قیمت تریاک در بازار‌های بین‌المللی" اعلام شده است.

بر اساس این گزارش قیمت تریاک نسبت به سال گذشته 43 درصد افزایش یافته و به کیلویی 178 یورو رسیده است.

در سال گذشته‌ میلادی در 14 ایالت از 34 ایالت این کشور کشت خشخاش رایج بود اما امسال این ماده‌ مخدر در 17 ولایت تولید می‌شود. سه ایالت جدید در سال گذشته فاقد مزارع خشخاش بوده و به همین دلیل مقادیر زیادی کمک مالی از خارج دریافت کردند.

منبع درآمد طالبان

بر اساس گزارش سازمان ملل 95 درصد تریاک افغانستان در ایالت‌های جنوبی این کشور تولید می‌شود که کانون فعالیت‌های طالبان هستند. در دوران حکومت طالبان کشت خشحاش اکیدا ممنوع بود اما اکنون تریاک یکی از منابع درآمد این گروه محسوب می‌شود.

تولید تریاک در سال گذشته به دلیل یک آفت گیاهی به شدت کاهش یافته بود. اما امسال زمین‌های زیرکشت خشخاش در این کشور گسترش چشمگیری یافته و به بیش از 130 هزار هکتار رسیده‌‌است. به گفته‌ کارشناسان مهم‌ترین دلیل تمایل کشاورزان افغان به کشت خشخاش پایین بودن قیمت دیگر محصولات کشاورزی نسبت به تریاک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها