رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، شهرستان تکاب را قطب استخراج طلا در کشور اعلام کرد.
کد خبر: ۴۳۳۶۱۷

مهدی داداشی که با رادیو اقتصاد گفتگو می‌کرد، افزود:‌ دو معدن آغ ‌دره و زره‌شوران تکاب، غنی از طلا است و می‌توان 95 درصد از طلای کشور را از این معادن استحصال کرد و ذخیره این معادن 80 تن طلای خالص برآورد می‌شود.

وی افزود: معدن طلای آغ دره تکاب از 8 سال پیش در دست بهره‌برداری است و 750 تن استخراج سالیانه کانسنگ طلا دارد و ذخیره قطعی این معدن 11.5 میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 20 میلیون تن است که بهره‌برداری و فرآوری می‌شود.

داداشی اظهار کرد: معدن طلای زره شوران هم عیار بسیار بالایی دارد و به 5.8 می‌رسد، اگر این عیار بالای یک باشد استخراج آن قابل توجیه است و عیار معدن طلای زرشوران فوق العاده بالا و کم نظیر است.

وی گفت: این معدن 4 میلیون تن ذخیزه قطعی و 7 میلیون تن ذخیره احتمالی دارد که عملیات اکتشاف آن تمام و گواهی کشف آن صادر شده و در مرحله آغاز بهره برداری است.

داداشی افزود: معدن طلای دیگر هم ربط سردشت با عیار 1.8 است و این منطقه معدن نقره با عیار 101.5 (گرم در تن) با 765 هزار تن ذخیره قطعی و 1.5 میلیون تن ذخیره احتمالی دارد.

وی گفت: 4 عملیات اکتشافی در 4 شهرستان استان آذربایجان غربی (پیرانشهر،سردشت، مهاباد و سلماس) در حال انجام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در ادامه گفت: از 68 نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران 49 نوع در استان آذربایجان غربی قابل برداشت است.

داداشی همچنین با بیان این‌که 89 نوع و رنگ سنگ‌های تزیینی در استان آذربایجان غربی وجود دارد، گفت: این استان مجموعه‌ای از سنگ‌های تزیینی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: معدن تیتان قره آغاج ارومیه هم عیار 6 درصد با ذخیره قطعی 56 میلیون تن و ذخیره احتمالی 120 میلیون تن دارد که در کشور منحصر بفرد است و در مرحله آغازعملیات بهره برداری قرار دارد.

داداشی گفت: از کل 360 پروانه بهره برداری در حوزه معدن تاکنون، 41 مورد در نیمه نخست امسال صادر شده که نشان دهنده توسعه این بخش است و غیر از معدن طلای زرشوران که سازمان توسعه و نوسازی معادن با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری کلان حضور دارد، بقیه معادن در اختیار بخش خصوصی است که آن هم برای بهره برداری واگذار خواهد شد.

داداشی با اعلام این‌که 37 طرح اکتشافی در استان در دست اجراست، گفت: 4700 نفر در بخش معدن استان آذربایجان غربی اشتغال دارند و اولویت نخست ما گسترش صنایع معدنی است تا حداکثر ارزش افزوده این ذخایر نصیب بازارهای اقتصادی منطقه شود و از خروج مواد خام جلوگیری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها