محاسبات نشان می‌دهد قیمت‌های اعلامی بانک مرکزی برای سکه بین 8 تا 45 هزار تومان بالاتر از قیمت جهانی طلا است

بانک مرکزی سکه را گران می‌فروشد

در حالی که قیمت جهانی طلا با نوسانات زیادی همراه است، محاسبات نشان می‌دهد بانک مرکزی با استفاده از این نوسانات اقدام به گرانفروشی سکه به مردم می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، محاسباتی که با استفاده از فرمول رایج طلافروشان برای تبدیل بهای اونس جهانی طلا به هر گرم طلای نزدیک به 22‌عیار که در ساخت سکه‌های طلای رایج به کار می‌رود، انجام شده است، نشان می‌دهد بانک مرکزی در محاسبه قیمت پایه فروش سکه به مردم که به‌طور روزانه و از طریق بانک ملی صورت می‌گیرد، اقدام به گرانفروشی می‌کند.
کد خبر: ۴۳۲۵۶۲

رقم این گرانفروشی به تناسب وضعیت قیمت جهانی طلا و قیمت داخلی دلار متفاوت است اما آخرین محاسباتی که عصر روز گذشته انجام شده، نشان می‌دهد بین 8 تا 45 هزار تومان در قیمت‌های اعلامی بانک مرکزی بالافروشی و گرانفروشی وجود دارد. حال آن که بانک مرکزی بارها اعلام کرده قیمت سکه‌ای که به بازار عرضه می‌کند، فقط شامل نوسانات اونس جهانی طلا، تفاوت قیمت دلار و افزودن 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و هیچ سود دیگری در قالب قیمت تعیین شده از آن دریافت نمی‌شود. به عبارت بهتر، قیمتی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، قیمت رسمی است که پایه بازار قرار‌می‌گیرد و معاملات بر اساس آن انجام می‌شود، لذا بانک مرکزی باید پاسخ دهد مابه‌التفاوت دیگری که اضافه بر قیمت اونس جهانی و قیمت دلار و مالیات بر ارزش افزوده از مردم دریافت می‌شود، بابت چیست و چه توضیح شفافی درباره آن وجود‌دارد.

روش محاسبه قیمت سکه

طلافروشان برای محاسبه قیمت هر اونس طلای جهانی با دلار به هر گرم طلای داخلی به ریال و محاسبه قیمت سکه‌های طلا فرمول نه چندان پیچیده‌ای دارند. بر اساس این فرمول قیمت دلاری هر اونس طلا را ابتدا تقسیم به 5‌/‌32 می‌کنند. چرا که هر اونس طلا برابر با حدود 5‌/‌32‌گرم است. به‌این‌ترتیب قیمت هر گرم طلا به دلار درمی‌آید. سپس حاصل تقسیم را در قیمت دلار در بازار تهران ضرب می‌کنند تا قیمت یک گرم طلا به ریال درآید. سپس قیمت یک گرم طلای ریالی را برای محاسبه قیمت مثلا سکه تمام بهار آزادی در عدد 133‌/‌8 ضرب می‌کنند تا قیمت نهایی سکه تمام بهار بر اساس اونس جهانی مشخص شود؛ چرا که در هر عدد سکه تمام بهارآزادی 133‌/‌8 گرم طلای 22 عیار به کار رفته است. درباره محاسبه قیمت سایر سکه‌های طلا نیز به همین ترتیب عمل می‌شود. مثلا در هر قطعه نیم سکه طلا 06/4 گرم طلا و در هر قطعه سکه ربع 03/2 گرم طلای22 عیار وجود دارد که ضرب آن در قیمت دلار، محاسبه قیمت واقعی آن را روشن می سازد. براساس اعلام رسمی بانک مرکزی، قیمت فروش سکه‌های طلا در بانک ملی از حاصل محاسبه طلای به کار رفته در درون سکه به اضافه 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده به دست می‌آید. حال باید دید این قیمت چقدر واقعی است و آیا گرانفروشی در آن به چشم می‌خورد یا خیر.

قیمت واقعی سکه‌های طلا

هم‌اکنون که این گزارش نوشته می‌شود، ساعت 5 بعدازظهر و قیمت هر دلار آمریکا 1273 تومان است. این قیمت صبح دیروز 1302 تومان بود که تا عصر با حدود 30 تومان کاهش به 1273 تومان رسید. اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر گرم طلای 22 عیار با این قیمت دلار را 61 هزار و 250 تومان محاسبه و اعلام می‌کند. ضرب 61 هزار و 250 تومان در عدد 133/8 (طلای 22 عیار به کار رفته در هر سکه تمام بهار) ما را به عدد گرد شده 500 هزار تومان می‌رساند. حال آن که قیمت طلای خالص به کار رفته در سکه تمام بهار در سایت بانک ملی 545 هزار تومان است. یعنی تا اینجا 45 هزار تومان اختلاف دارد. حال اگر مالیات 4 درصدی را به قیمت طلای مورد محاسبه بانک ملی اضافه کنیم، قیمت نهایی هر سکه 566 هزار تومان خواهد بود، در حالی که قیمت واقعی این سکه با استفاده از فرمول یاد شده طلافروشان 521 هزار تومان درمی‌آید که کمتر است. این داستان درباره نیم سکه نیز وجود دارد، چرا که قیمت طلای به کار رفته در این سکه به قیمت روز دلار همراه مالیات بر ارزش افزوده آن 260 هزار تومان تمام می‌شود، حال آن که قیمت این سکه در سایت بانک ملی 268 هزار و 320 تومان است که اختلاف 8320 تومانی را حکایت می‌کند. اختلاف قیمتی این امر در ربع سکه به 10 هزار و 400 تومان می‌رسد، چرا که قیمت رسمی ربع سکه را بانک مرکزی 140 هزار و 400 تومان اعلام کرده، اما قیمت واقعی آن 130 هزار تومان است. بهای واقعی سکه یک گرمی نیز با قیمت رسمی آن 8280 تومان اختلاف دارد، چرا که قیمت واقعی این سکه باید 64 هزار تومان باشد، اما تا دیروز 72 هزار و 280 تومان به فروش می‌رسید.

محمد کشتی‌آ‌رای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تایید گران‌تر فروختن سکه‌های طلا توسط بانک مرکزی به نسبت قیمت بازار به خبرنگار ما گفت: این پدیده در هفته‌های اخیر که نوسانات قیمت جهانی طلا سرعت زیادی گرفته، بیشتر به چشم می‌خورد و بانک مرکزی باید برای آن فکری بکند چرا که مابه‌التفاوت این نوسانات را مردم می‌پردازند.

وی افزود: نوسانات بازار جهانی طلا آنقدر سریع است که در بسیاری مواقع بازار نیز از آن جا می‌ماند.

کشتی‌آرای تصریح کرد: در هفته‌های اخیر پدیده گران‌تر فروخته شدن قیمت طلا را بیشتر در بانک کارگشایی شاهد بودیم و به خاطر رشد تقاضا قیمت‌های فروش آن در حراج بسیار بیشتر از قیمت‌های واقعی جهانی بوده است و این مطابق با سیاست اعلامی بانک مرکزی مبنی بر فروش سکه به قیمت جهانی و به دنبال سود نبودن از این طریق نیست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: البته فکر نمی‌کنم عمدی در لحاظ کردن این تفاوت قیمت وجود داشته باشد اما به هر حال این که قیمت اعلامی بانک مرکزی گاهی از قیمت‌های جهانی طلا بالاتر است، یک واقعیت است که وجود دارد و باید برای آن فکری کرد.

وی خاطرنشان کرد: شاید بانک مرکزی باید در هر روز بویژه این روزها که نوسانات قیمت جهانی طلا زیاد است چند بار در اعلام قیمت سکه‌ها تجدیدنظر کند تا هم از تضییع حقوق مردم جلوگیری شود و هم این شائبه که بانک مرکزی علاوه بر محاسبه قانونی قیمت جهانی طلا به ریال و افزودن 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده، مبلغ مازادی را تحت هر عنوان دریافت می‌کند، برطرف گردد.

وعده جدید برای کاهش قیمت طلا و ارز

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی که با افزایش نرخ ارز مواجه شده است، گفت: از امروز (دیروز) راسا وارد مهار نرخ ارز شدم و ان‌شاء‌الله تا پایان هفته افزایش نرخ‌های ارز و طلا را در هم خواهیم شکست.محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس افزود: راسا وارد این مساله شدم و جلسه گذاشتم و نرخ ارز و سکه را زیرنظر گرفته‌ام.

وی گفت: همکاران رسانه‌های گروهی در تماس‌هایی که با من داشتند، نسبت به تسهیلات 30 میلیون تومانی ساخت مسکن اعتراض داشتند و غالبا می‌گفتند زمین یا واحدی برای ساخت ندارند و در عمل نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. من هم دستور دادم این موضوع در دستور کار قرار گرفته و شامل خرید مسکن نیز شود.

بهمنی یادآور شد: با درک شرایط خبرنگاران، مترجمان رسانه‌ها، دبیران، سردبیران، مدیران و سایر قشرهای زحمتکش رسانه‌ها به شما اطمینان می‌دهم در آینده نزدیک تسهیلات 30 میلیون تومانی شامل خرید مسکن نیز خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها