وزارت دفاع یمن از کشته شدن انور العولقی، از مسوولان ارشد و پدر معنوی القاعده در این کشور خبر داد. به گزارش الجزیره، این وزارتخانه روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: علاوه بر این تروریست تحت تعقیب، 4 نفر دیگر از همراهانش نیز کشته شدند. منابع محلی به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که العولقی اوایل صبح دیروز در یک حمله هوایی به 2 خودرو در استان مأرب یمن کشته شد. بنا به گفته این منابع، هواپیمایی که این حمله را انجام داد متعلق به نیروهای آمریکایی بود که طی چند روز گذشته به پرواز بر فراز شهر مأرب می‌پرداخت.
کد خبر: ۴۳۲۲۹۰

البته مقامات دولتی می‌گویند این حمله هوایی در 8 کیلومتری شهر خشف در استان الجوف در 140 کیلومتری پایتخت یمن اتفاق افتاده است. در ماه می‌ نیز این رهبر برجسته القاعده مورد حملات نیروهای آمریکایی قرار گرفته بود اما آسیبی ندید.

انور العولقی 40 ساله متولد ایالت نیومکزیکوی آمریکا و پسر وزیر کشاورزی اسبق یمن بود. العولقی پیش از این یک‌بار در سال ۲۰۰۱ در ارتباط با عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر توسط پلیس فدرال آمریکا «اف بی آی» مورد بازجویی قرار گرفت ولی پس از انکار هر نوع ارتباط با عاملان اصلی عملیات آزاد شد. العولقی سپس در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در یمن به زندان محکوم شد و پس از آزادی، رساله «۴۴ روش حمایت از جهاد» را در اینترنت منتشر کرد که به نوشته نیویورک تایمز «مورد توجه مسلمانان انگلیسی زبان کنجکاو درباره جهاد قرار گرفت».

بنا به گفته کارشناسان، العولقی نقش بسیار مهمی در گسترش مبارزات القاعده در خارج از مرزهای افغانستان و پاکستان داشت. حمله مسلحانه نادل حسن به پایگاه نظامی فورت هود در تگزاس با 13کشته(2009)، عملیات ناکام بمبگذاری میدان تایمز نیویورک توسط فیصل شهزاد(2010) و بمبگذاری نافرجام هواپیمای آمریکایی توسط فاروق عبدالمطلب (2009) از جمله مواردی است که تحت‌تاثیر آموزه‌های العولقی صورت گرفت.

ادامه نبرد در یمن

این خبر در حالی اعلام شد که شهرهای مختلف یمن همچنان شاهد برگزاری تظاهرات گسترده برای برکناری رژیم علی عبدالله صالح است. بنا به گزارش الجزیره، میدان التحریر صنعا، پایتخت یمن روز گذشته شاهد تظاهرات اعتراضی مخالفان صالح بود. از سوی دیگر برخی از حامیان صالح نیز در دیگر میادین این شهر به حمایت از وی پرداختند. در بحبوحه این درگیری‌ها عبدالله صالح در تازه‌ترین تاکتیک خود برای وقت کشی و طفره رفتن از کناره‌گیری تهدید کرد اگر رقبایش در انتخاباتی که درطرح شورای همکاری خلیج فارس بر آن تصریح شده شرکت کنند، وی قدرت را واگذار نخواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها