از شیر گرفتن کودک یکی از مراحل مهم در دوران کودکی محسوب می‌شود، چرا که اغلب کودکان شیر دادن مادر را نه تنها منبع تغذیه‌ای، بلکه به عنوان فرصتی تلقی می‌کنند که مادر برای توجه بیشتر به آنها در نظر می‌گیرد. به علاوه کودکان در این مرحله از روند تکاملی خود لذت دهانی را تجربه می‌کنند و از شیر خوردن و مکیدن لذت می‌برند، بنابراین کاملا طبیعی است که در برابر حذف آن بشدت نگران شده و مقاومت کنند. خیلی از مادران برای این که کودک تمایل خود را به شیر خوردن از دست بدهد از ترساندن کودک و روش‌های نادرستی مثل رنگ کردن یا مالیدن مواد ترش و تلخ و تند یا باند پیچی کردن سینه‌ها استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۴۲۹۲۴۳

اگرچه این روش‌ها می‌توانند موثر باشند، ولی اثرات روحی نامطلوبی در پی دارند. چرا که این اقدامات باعث ایجاد این تصور در کودک می‌شود که منبع تغذیه‌ای و لذت دهانی وی آسیب دیده و در بسیاری موارد غیر طبیعی شدن ظاهر سینه و تغییر طعم شیر برای کودک ناگوار است.

توصیه‌های کاربردی برای از شیر گرفتن کودک

مهم‌ترین نکته‌ای که در شروع این کار باید به خاطر داشته باشید این است؛ هر مادری که می‌خواهد کودک خود را از شیر بگیرد باید از تصمیم خود مطمئن بوده و قاطع عمل کند؛ چرا که این قطعیت به کودک نیز منتقل می‌شود. اگر مادر در تصمیم خود مردد باشد و با شروع اعتراض کودک هدف خود را فراموش کند، کودک هر بار با شدت بیشتری تقاضای شیر می‌کند و کار را برای مادر سخت‌تر خواهد کرد، بنابراین بهترین راهکار این است که مادر از همان ابتدا با قطعیت و آرامش عمل کرده و بدون پرخاشگری و عصبانیت مراحل از شیر گرفتن کودک خود را طی کند.

مادر باید توجه داشته باشد زمانی را برای از شیر گرفتن کودک انتخاب کند که بیشترین فرصت را برای سرگرم کردن کودک خود دارد. به علاوه این کار نباید با اتفاقات تنش‌زای دیگر مثل بازگشت مادر به سرکار یا مسافرت و مسائلی از این قبیل همراه باشد تا مادر و کودک هر دو بتوانند با تغییرات کنار بیایند.

در این دوره باید مادر آرامش بیشتری داشته باشد، صبورتر و ملایم‌تر باشد و با محبت بیشتری با کودک خود برخورد کند؛ چرا که وقتی مادر در حال از شیر گرفتن کودک است، مواجهه با بهانه‌جویی‌های کودکش کاملا طبیعی است و اگر مادر عصبی شود و برخورد تندی داشته باشد، کودک احساس می‌کند دیگر مورد توجه مادر قرار ندارد و او را به اندازه گذشته دوست ندارد، بنابراین بر بی‌تابی‌ها و بهانه‌جویی‌های او تا حد زیادی افزوده می‌شود.

در این حال از آنجا که ممکن است کودکان نارس از نظر تکاملی و رشدی از کودکان هم سن و سال خود عقب‌تر باشند، بهتر است دیرتر از شیر گرفته شوند و حتما از نظر رشد و سلامت تحت پیگیری مرتب قرار گیرند.

روش از شیر گرفتن کودک

در ابتدا توجه کنید برای از شیر گرفتن کودک زمان مناسبی که مورد تایید تمامی پزشکان باشد مشخص نشده است. این زمان به مسائل زیادی وابسته است و انتخاب آن کاملا به خود شما بستگی دارد. با وجود این ممکن است بین یک تا 2 سالگی بهترین زمان برای این کار باشد؛ چرا که با افزایش سن کودک، قدرت تحلیل وی بیشتر شده و در برابر اقدامات شما در جهت قطع شیردهی مقاومت بیشتری می‌کند.از طرفی از 6 ماهگی تغذیه کمکی آغاز می‌شود و در پایان یک سالگی کودک قادر است تمامی مواد غذایی را بخورد.

اگر بخواهید کودک را طی 3 ـ 2 روز از شیر بگیرید بدون شک با این کار به کودک خود آسیب روحی وارد کرده‌اید. با قطع ناگهانی شیر، کودک دچار اضطراب و پریشانی می‌شود و این مساله ممکن است در مراحل بعدی زندگی وی اثرگذار باشد. بهترین روش، از شیر گرفتن تدریجی کودک است. در این شیوه مادر یک برنامه‌ریزی منظم خواهد داشت و به طور قاطع تا انتهای مسیر خود به این برنامه عمل می‌کند. فواصل زمانی مناسب برای حذف وعده‌های شیری یک هفته است و هر هفته یک وعده شیر کودک حذف می‌شود. البته باید توجه داشته باشید در مواقع خاص این برنامه تغییر می‌یابد. برای مثال وقتی کودک بیمار است و به چیز دیگری جز شیر مادر اشتها نشان نمی‌دهد، نباید از شیر دادن به وی امتناع کرد. واکنش طبیعی برخی کودکان به قطع شیر دادن مادر ممکن است افزایش درجه حرارت بدن و بروز تب باشد اما این تب خفیف بوده و بتدریج کم می‌شود.

اگر از شیر گرفتن کودک در بازه زمانی نسبتا طولانی مثل یک هفته صورت گیرد، مشکلات مادر و کودک کمتر خواهد بود؛ چرا که هر دو فرصت تطابق بیشتری دارند

در هر صورت برای از شیر گرفتن کودک باید پاسخ به دو نیاز اساسی او را همواره در نظر داشته باشید؛ این دو نیاز کودک تامین مواد غذایی کافی و جایگزین روحی و عاطفی مناسب است. برای یافتن جایگزینی برای مکیدن می‌توانید از شیشه پستانک استفاده کنید هر چند بهتر است که به او استفاده از استکان را بیاموزید.

اگر از شیر گرفتن کودک در بازه زمانی نسبتا طولانی مثل یک هفته صورت گیرد، مشکلات مادر و کودک کمتر خواهد بود؛ چرا که هر دو فرصت تطابق بیشتری دارند و تغییر تدریجی از اثرات نا مطلوب روحی کودک و مشکلات عصبی و هورمونی در مادر جلوگیری می‌کند. با به کارگیری این روش خود کودک به تدریج تمایل خود را برای شیر خوردن از دست می‌دهد.

البته این که کدام وعده در ابتدا حذف شود، به انتخاب مادر است. اما از آنجا که کودک به وعده‌های پیش از خواب و اول صبح وابستگی بیشتری دارد، بهتر است حذف این وعده‌ها آخر از همه صورت گیرد. در این دوره همکاری پدر و اطرافیان، بسیار کمک کننده خواهد بود. این افراد با در نظر گرفتن پیشرفت‌های مادر (هرچند جزئی باشد) و بیان آنها، به افزایش اعتماد به نفس وی کمک شایانی می‌کنند. حذف شیر صبح و قبل از ناهار در اوایل از شیر گرفتن، می‌تواند بهترین گزینه باشد، چراکه می‌توان مطمئن بود کودک غذای کافی در دسترس دارد. برای این کار وعده‌ای را که هر بار به کودک شیر می‌دادید با آبمیوه و نوشیدنی‌های دیگر جایگزین کنید.

برای کاهش میل کودک به خوردن شیر وقتی کودک غذا خورده و سیر است اقدام به شیردهی نمایید. طی این مدت که به برنامه خود عمل می‌کنید، سعی کنید حتما توجه و محبت بیشتری را جایگزین قطع وعده‌های شیردهی کنید و صبور و آرام باشید. در اوایل بهتر است مادر با لباس، کودک خود را حمام کند تا به این طریق از تشویق کودک به شیر خوردن پیشگیری کند. به علاوه پس از قطع شیردهی کودک را بیش از حد به سینه نچسبانید تا کودک مجددا وسوسه نشود و درخواست شیر نکند.

زمانی اقدام به قطع وعده‌های شبانه کنید که مطمئن باشید افرادی در دسترس هستند که به جای شما کودک را بخوابانند و با این شیوه کودک مادر خود را موقع خواب نمی‌بیند و کمتر از او درخواست شیر می‌کند. برای قطع وعده شبانه سعی کنید تا جایی که می‌توانید به او شیر ندهید و از لیوان یا شیشه استفاده کنید. اگر کودک نخوابید از آهنگ و قصه‌های کودکان استفاده کنید یا در نهایت با تکان دادن او را بخوابانید.

اگر مجبور هستید به علت بارداری مجدد کودک خود را از شیر بگیرید تا جایی که می‌توانید طی مدت طولانی‌تری این کار را انجام داده و سعی کنید از جایگزین‌های مناسب استفاده کنید.

اگر طی زمانی که کودک خود را از شیر می‌گیرید مشکلی برای شما یا کودکتان ایجاد شد یا کودک شما واکنش غیر طبیعی نشان داد حتما با یک پزشک مشورت کنید تا اگر شیوه نادرستی را در پیش گرفته‌اید بتوانید آن را اصلاح نمایید.

فاطمه خداکرمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها