البته هر چند متخصصان تغذیه و پزشکان، نوشیدن 8 لیوان مایعات را در روز توصیه میکنند، اما این میزان به طور چشمگیر مطابق با میزان ورزش و رژیم غذایی که هر فرد دنبال میکند، متغیر است.
با وجود این هر چند هیچ نوشیدنیای جای آب را نمیگیرد، اما میتوانید با نوشیدنیهای دیگری هم نیاز بدن را همراه با آب برطرف کنید.
مثلا نوشیدن آب سبزیجات روشی بسیار مطلوب و کارآمد برای دریافت مقدار مورد نیاز روزانه میوهها و سبزیهاست، اما در این زمینه توصیه اکید میشود که از مصرف آب میوههای آماده و ترکیبات سبزیهای حاضری و بستهبندی خودداری کنید چون حاوی مقادیر زیادی نمک هستند.
به طور کلی خوردن میوه کامل بهتر از نوشیدن آب آن است. در شکل آب میوه، قند آن نسبتا سریعتر جذب جریان خون میشود. بنابراین توصیه میشود که آبمیوهها را با آب رقیق کنید. همچنین بهتر است از میوههایی استفاده کنید که قند بالایی ندارند.
چای گیاهی
چاییهای گیاهی فاقد کافئین، شکل فوقالعاده عالی از مایعات هستند. مانند چایهای نعناع، بابونه و زیره بویژه هاضمه و گوارش را بهبود میبخشد و نفخ رودهها را کاهش میدهد. در واقع تاثیر مفید چایهای گیاهی اساس علمی دارد که در این میان، چای سبز بسیار مفید اعلام میشود.
اثرات معجزهآسای چای سبز مربوط به وجود «پلی فنولهای کاتچین» بخصوص «اپی گالو کاتچین گالات» (EGCG) است، ولی قرار نیست برای بهرهمندی از خواص مفید این نوشیدنی سبز، این نام سخت و طولانی را به خاطر بسپارید.
در اینجا چند علت خوردن چای سبز را برای شما بیان میکنیم:
- از بین برنده فوقالعاده چربیهای اضافی کل بدن است. این نوشیدنی به خاطر وجود ترکیبی در خود به نام EGCG سرعت سوخت چربی در بدن را افزایش میدهد. پژوهشها نشان میدهد نوشیدن روزانه 3 فنجان چای سبز میتواند تا 70 کالری انرژی ناشی از سوخت چربیها ایجاد کند.
ـ چربیهای اضافی شکم را از بین میبرد. طی نتایج حاصله از تحقیقات محققان دانشگاه توفتز، EGCG در چای سبز مانند دیگر کاتچینها، ژنهای سوخت چربی را در شکم فعال میکند و سرعت کاهش وزن را تا 77 درصد افزایش میدهد.
ـ معمولا با افزایش سن، قند خون هم کمکم بالا میرود، بخصوص اگر به رژیم غذایی خود توجه کافی نداشته باشیم. وزن به مرور زمان بالا رفته و به دنبال آن احتمال بروز دیابت نوع 2 هم افزایش مییابد.
به گزارش فارس، مصرف روزانه 5 فنجان چای سبز میتواند از بروز دیابت جلوگیری کند. چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماریهای کلیوی به طرز معجزهآسایی جلوگیری کند.
ـ مصرف این نوشیدنی در درمان سرطان ریه مفید است. طی نتایج تحقیقات منتشره در نشریه پیشگیری از سرطان در سال 2010، EGCG موجود در چای سبز به عنوان متوقف کننده رشد سلولهای سرطان ریه معرفی شد.