پرواز با کتاب

222 نکته خواندنی

کد خبر: ۴۲۵۷۲۶

برای این آمادگی، متخصصان علوم تربیتی برنامه‌های مختلفی را ارائه داده‌اند و کتاب‌های متنوعی هم در این مورد چاپ شده است.

نشر امرود هم کتاب‌هایی را با عنوان کلی راهنماهای آموزشی چاپ کرده ‌است که یکی از جدیدترین آنها «222 نکته برای پدران و مادران» نام دارد. در پیش گفتار این کتاب چنین می‌خوانیم:

امروزه همه در دنیا از تغییرات سخن می‌گویند و مهم‌تر از آن، از سرعت تغییرات. به طور حتم این تغییرات همه ارکان زندگی انسان را بشدت تحت تاثیر مستمر قرار می‌دهند و البته موضوع تربیت هم در شمول این قضیه قرار می‌گیرد.

پذیرفتن این که ما در دنیایی بشدت در حال تغییر زندگی می‌کنیم باید تبعاتی در نگرش‌ها و رفتارهای تربیتی ما داشته ‌باشد؛ از جمله:

اول ـ اگر از فرزندانمان انتظار تغییر داریم، بپذیریم که ما هم نیازمند تغییر هستیم.

دوم ـ تغییر باید هدفمند باشد و این امر مستلزم دانش و آگاهی است.

سوم ـ برای افزایش دانش تربیتی و رسیدن به شناخت و بینش روزآمد و کارآمد، باید فعال و با سرعت عمل کنیم.

آنچه گفته شد، به این معناست که پدران و مادران هر چه بیشتر به اهمیت نقش خود در تربیت فرزندانشان واقف باشند.

از جمله ویژگی‌های دوران معاصر، کمرنگ شدن مداوم و سریع اثربخشی خانواده‌ها در تربیت فرزندان است. پس هر چه دیر بجنبیم، ضرر خواهیم کرد.

نخستین نکته‌ای که در این مجموعه به آن اشاره می‌شود این است: به اعتقاد دانشمندان علوم یادگیری، فرزندان ما چیزهای زیادی حفظ می‌کنند، اما به اندازه کافی این مطالب را درک نمی‌کنند. ترتیبی اتخاذ کنید تا همراه با اولیای مدرسه مطمئن شوید که فرزندتان آنچه را یاد گرفته، درک هم کرده ‌است. علاوه بر این اطمینان حاصل کنید می‌تواند آموخته‌های خود را به کار ببرد و از آنها برای تشریح سایر وقایع استفاده کند. درست است که این فرآیند، نیاز به زمان دارد ولی فرزندانمان نیاز دارند چارچوب تفکر خود را وسعت دهند، در غیر این صورت چیزهایی که در مدرسه به آنها آموخته می‌شود، آنها را تنها به پاسخگویی به پرسش‌های آزمون‌ها قادر خواهد ساخت و فرزندان ما از درک روابط مهم میان پدیده‌ها عاجز خواهند بود.

خواندن این نکته هم خالی از لطف نیست:

در نظر داشته باشید که فرزندتان تنها با دادن پاداش‌های مکرر در یادگیری و آزمون‌ها موفق نخواهد شد. پژوهش‌ها نشان داده ‌است که تشویق‌ها و پاداش‌ها در ایجاد تغییرات پایدار فاقد کارایی هستند. جالب‌تر این‌که این قبیل تشویق‌ها در طولانی مدت مانند یک مانع عمل می‌کنند؛ چرا که اگر تشویق‌ها متوقف شود، یادگیری و آموزش بچه‌ها نیز دچار اختلال خواهد شد؛ البته این به آن معنا نیست که برای تلاش‌ها و موفقیت‌های فرزندتان پاداشی در نظر نگیرید، بلکه به شما تاکید می‌کند پاداش‌دهی هم مانند تنبیه، تنها سبب تغییر رفتار در کوتاه‌مدت می‌شود و اثر ماندگار بر جای نخواهد گذاشت.

در ادامه به گوشه‌هایی از نکته‌های مطرح شده در این کتاب اشاره می‌کنیم:

ـ‌ بعضی وقت‌ها از خاطرات خود برای فرزندان‌تان نمونه‌هایی را یادآوری کنید.

ـ‌ هیچ‌وقت به طور مستقیم درباره دوستان فرزندا‌ن‌تان اظهارنظر منفی نکنید.

ـ به سوالات متعدد فرزندان‌تان پاسخ‌های مستدل و منطقی بدهید.

ـ از فرزندتان بخواهید یک دفتر یادداشت روزانه یا یک تقویم جیبی برای خود تهیه کند. خودتان نیز بخشی از دفتر یادداشت یا سررسیدتان را به خواست‌های فرزندتان اختصاص دهید.

ـ بعضی وقت‌ها فراموش کردن یک درخواست ساده فرزندتان بد جوری گران تمام می‌شود.

ـ در درس خواندن و امتحان دادن فرزندتان، هیچ چیز را فاجعه‌آمیز ندانید.

ـ‌ فرزندان همواره به طور مستقیم از ما الگو می‌گیرند پس در عمل و از کودکی به فرزندتان یاد بدهید بر میزان و زمان گفت‌وگوهای تلفنی و دیدار بدون اطلاع قبلی دوستانش مدیریت کند.

کتاب «222 نکته برای پدران و مادران» توسط دکتر مرتضی مجدفر، دکتر لیلا سلیقه‌دار و ابراهیم اصلانی نوشته شده‌ است. ناشر کتاب، نشر امرود و قیمت آن 3600 تومان است.

کورش اسعدی‌بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها