شرکت پاناسونیک به همراه 8 شرکت دیگر تصمیم دارند شهرکی سبز را در کنار شهر فوجی‌ساوای ژاپن بنا کنند. این مجموعه سازگار با محیط‌زیست که به نام شهرک هوشمند پایدار فوجی‌ساوا (Fujisawa SST) نامگذاری شده، طبق برنامه‌ها تا سال 1397 به بهره‌برداری خواهد رسید و می‌تواند فضای زندگی برای 1000 نفر را فراهم کند.
کد خبر: ۴۲۴۲۷۹

 یکی از اهداف مهم این طرح، کاهش 70 درصدی در تولید گازهای کربنی در مقایسه با استاندارهای جاری است.

اگر چه ایده ساختمان سبز، ایده جدیدی نیست و قبل از این هم چنین ساختمان‌هایی بنا شده بودند، اما تفاوت طرح پاناسونیک با موارد مشابه قبلی در این است که پاناسونیک به جای ایجاد تغییر در ساختمان‌های موجود و استفاده از تکنولوژی‌های سبز در آنها، در صدد است که کل فضا و ساختمان‌های یک شهرک را از اساس مطابق با این تکنولوژی‌ها طراحی کند. طراحان پاناسونیک بر این باورند که این ایده می‌تواند روش‌های برنامه‌ریزی شهری را از همان ابتدا با تکنولوژی‌های موجود در هم آمیزد و به افزایش بهره‌وری منجر شود. در این شهرک، تمام خانه‌ها مجهز به صفحات خورشیدی و باتری هستند، شبکه توزیع برق هوشمند در شهر وجود دارد، خیابان‌ها برای عبور دوچرخه، عابران پیاده و ماشین‌های الکتریکی طراحی شده‌اند و سیستم روشنایی عمومی نیز به صورت شبکه‌ای و هوشمند کار می‌کند.

به دنبال زلزله مهیب ژاپن و مسائلی که پس از آن برای شهرواندان مناطق آسیب‌دیده پیش آمد، ملاحظات ایمنی و شرایط بحران در این شهر جدید در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه تولید انرژی مورد نیاز در خود شهر و قابلیت جابه‌جایی تجهیزات شهری از مواردی هستند که در شرایط بحران می‌توانند منجر به کاهش تلفات شوند. ساخت این شهر جدید همچنین الگوی مناسبی برای بازسازی شهرهایی است که در زمان زلزله ویران شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند. اجرای این طرح، منافع زیادی برای پاناسونیک به همراه خواهد داشت. پاناسونیک در این شهر، محصولات متنوع خود را به نمایش می‌گذارد و قدرت عملکرد هماهنگ این محصولات در یک شهر جدید را به رخ رقبای خود خواهد کشید. همچنین اگر این طرح با موفقیت به پایان برسد، نحوه طراحی و ساخت این شهرک، استانداردی برای اجرای طرح‌های دیگر خواهد بود و اگر پاناسونیک استفاده از این فرصت، کتابی را در زمینه طراحی و اجرای شهرک‌های سبز منتشر کند، می‌تواند به قدرتی بی‌بدیل و مرجعی مهم در این حوزه تبدیل شود که سایر شرکت‌ها مجبور به دنباله‌روی از او باشند.

تجربه بی‌نظیر پاناسونیک در اجرای این طرح به دستاورد ارزشمند دیگری نیز منجر خواهد شد. پس از ساخت این شهرک، پاناسونیک تنها شرکتی خواهد بود که می‌تواند روش دقیقی را برای ارزشگذاری روی املاک در شهرک‌های هوشمند ارائه کند. این کار تصویر شفاف‌تری از بازار شهرک‌های هوشمند و حاشیه سود فعالیت در آن را ارائه می‌کند که به نوبه خود، بنگاه‌های سازنده املاک را تشویق می‌کند که در این بازار، وارد فعالیت شوند. مطمئنا بهترین گزینه برای بنگاه‌های تازه‌وارد، استفاده از تجربیات و تکنولوژی‌های پاناسونیک خواهد بود، چرا که پاناسونیک بهتر از هر کسی ارزش این بازار را می‌داند و می‌تواند با تکنولوژی‌های خود، بازار این محصول را هدایت کند.

اما صرف‌نظر از مسائل تجاری و انگیزه‌های پاناسونیک از اجرای این طرح، باید اذعان داشت که موفقیت شهرک هوشمند فوجی‌ساوا، تلاش‌های جهانی برای توسعه این شهرک‌ها را تقویت خواهد کرد و به دلگرمی تمامی فعالان این حوزه منجر خواهد شد تا با تکیه بر تجربه به دست آمده در ژاپن برای طراحی و اجرای شهرهایی به مراتب هوشمندتر اقدام کنند. البته طبق اعلام پاناسونیک، اگر منابع اجرای این طرح تأمین نشود، این شرکت حداکثر تا سال 1393 صبر خواهد کرد و پس از آن اجرای طرح متوقف خواهد شد. بنابراین اگر شما علاقه‌مند به زندگی در شهری هوشمند و سبز هستید، بهتر است از همین امروز تصمیم خود را به ژاپنی‌ها اعلام کنید و این کشور را در ساخت این شهر تشویق کنید!

geekosystem 
مترجم: امیر توکلی کاشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها