کلینیک پوست و مو

چگونه از شر موهای زاید خلاص شویم؟

موهای زاید به موهای با رویش طبیعی یا غیرطبیعی در بخش‌های رایج بدن و گاهی غیرمعمول اطلاق می‌شود که فرد از وجود آنها در عذاب است و در نتیجه اقدام به حذف آنها می‌کند. به طور معمول این قبیل موها از نظر بهداشتی یا زیبایی نیاز به از بین رفتن دارند.
کد خبر: ۴۲۲۰۹۲

به عنوان مثال اگرچه رویش مو در سراسر بدن امری طبیعی است، ولی برخی از افراد علاقه دارند با روش‌های مختلف آن را از بین ببرند که این موضوع می‌تواند به نظافت فردی کمک بیشتری کند.

از طرف دیگر رویش موهای ضخیم و گاهی کرکی به تعداد زیاد در نواحی اطراف صورت و چانه خانم‌ها، غیرطبیعی محسوب می‌شود و فرد را وادار به مراجعه به پزشک برای ارزیابی و حذف آنها می‌کند. در هر صورت قبل از اقدام به حذف این موها، ارزیابی پزشکی الزامی است تا در صورت تشخیص پزشک متخصص به غیرطبیعی بودن آنها، ابتدا آزمایش و ارزیابی‌های لازم صورت گیرد و سپس راه‌حل‌های مختلف حذف موهای زاید از جمله لیزر پیشنهاد شود، چراکه در بسیاری از این موارد بیماری داخلی مشخصی به این مساله دامن زده یا آن را تشدید می‌کند که کنترل آن باعث بهبود سریع‌تر و اثربخشی بالاتر سایر روش‌ها از جمله لیزر می‌شوند. روش‌های حذف موهای زاید از روش‌های قدیمی و کاملا آشنا شروع شده و به لیزر که جدیدترین و موثرترین روش است، ختم می‌شود. لیزرهای موجود شامل 4 گروه IPL، Alexandrite، Diode، Nd: Yag هستند که تکنولوژی متفاوت این لیزرها دارای هدف یکسانی است (هدف تمرکز بر رنگدانه‌های ملانین است)‌. از آنجایی که این رنگدانه بیشترین تجمع را در فولیکول (ریشه) دارد، قابل پیش‌بینی است که با اصابت لیزر به این بافت هدف و تبدیل شدن انرژی لیزر به حرارت، ریشه مو متلاشی و موها به صورت دائمی حذف خواهند شد. البته این 4 دسته لیزر در مقام قیاس باهم نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند که انتخاب نوع لیزر و تکنیک، با نظر پزشک متخصص انجام می‌شود.

عوارض احتمالی لیزر: طبیعی است که با انتقال انرژی لیزر به پوست و رسیدن آن به ریشه مو، سایر بخش‌های پوست نیز این انرژی را به درصدهای مختلف جذب کرده و احتمال ایجاد برخی عوارض جانبی همچون سوختگی؛ قرمزی؛ سوزش؛ ایجاد لک و... وجود دارد که در صورت انتخاب روش و تکنیک صحیح توسط پزشک، این عوارض به حداقل می‌رسد و عموما موقتی هستند.

همچنین اکثر کرم‌هایی که به عنوان راه‌حل دائمی حذف موهای زاید آگهی می‌شوند، صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و تنها منافع مالی مدنظر بوده؛ این‌گونه کرم‌ها در صورت داشتن پایه علمی و تکنولوژی تولید مناسب در درازمدت تا حدودی قطر موها را کاهش می‌دهند، ولی توانایی حذف دائمی را نداشته و تنها روش دائمی موجود لیزر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها