هیچ‌کس دوست ندارد بیماری و ناراحتی سفرش را به خاطره‌ای تلخ و ناخوشایند تبدیل کند؛ اما گاهی بی‌دقتی‌های ما در طول سفر شرایطی برای ابتلا به بیماری‌هایی ساده و در عین حال مهم فراهم می‌کند. یکی از شایع‌ترین این بیماری‌ها که برخی افراد تا مدت‌ها پس از سفر با آن دست به گریبان هستند، اسهال مسافرتی است.
کد خبر: ۴۲۱۶۲۶

اسهال مسافرتی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که مسافران را درگیر می‌کند؛ به طوری که 20 تا 50 درصد مسافرانی که از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه سفر می‌کنند، با این مشکل روبه‌رو می‌شوند.

کودکان، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. البته میزان شیوع این بیماری در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا، مصرف میوه‌ها و سبزیجات و بیشتر شدن تعداد سفرها افزایش می‌یابد.

تشخیص اسهال مسافرتی

اگر مسافری بیش از 2 بار در روز دفع مدفوع آبکی داشته و این مشکل همراه با دل درد، تهوع یا استفراغ باشد؛ حدس اول ابتلا به اسهال مسافرتی است. البته اگر بیماری شدیدتر باشد، مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند و حتی شاید خون در مدفوع دیده شود.

این بیماری معمولا در روز سوم یا چهارم سفر شروع می‌شود و در صورت درمان نشدن 36 تا 48 ساعت ادامه می‌یابد. اما اگر درمان را شروع کنید و تا پایان ادامه دهید، بیماری 24 تا 36 ساعت بعد از آن برطرف می‌شود. البته هرچه بیشتر در شهر و کشور مقصد بمانید، بیماری نیز به مدت طولانی‌تری ادامه می‌یابد.

نکته مهم این است که سعی کنید تا حد امکان از ورود میکروب‌ها‌ به بدن پیشگیری کنید. با این‌که همه از خطرات نوشیدن آب غیر بهداشتی آگاه هستند، اما احتمال بروز این بیماری به دلیل خوردن غذای آلوده بیشتر است؛ پس مراقب باشید. خستگی و تغییرات آب و هوا هم می‌تواند در بدتر شدن حال بیمار و وضعیت جسمی مسافران تاثیر بگذارد.

باز هم پیشگیری بهتر از درمان است

با این‌که اسهال مسافرتی، مشکلی جدی‌ نیست، اما باز هم پیشگیری بهتر از درمان است. پس قبل از این‌که بیماری، سفرتان را خراب کند و درگیر دکتر رفتن و درمان شوید، به شیوه‌های مطمئن از بروز این بیماری پیشگیری کنید.

متخصصان هم می‌گویند برای این‌که عوارض جانبی داروها کاهش پیدا کند، بهتر است اول به فکر پیشگیری باشیم.

یکی از راه‌های پیشگیری که به دلیل سادگی بیش از حد معمولا نادیده گرفته می‌شود، شستشوی مناسب و مداوم دست‌هاست. پوست کندن میوه‌ها و سبزیجات قبل از مصرف نیز شیوه‌ای موثر برای کاهش خطر ابتلا به چنین بیماری‌هایی است. فراموش نکنید غذاهای پخته شده باید گرم مصرف شود و در هیچ شرایطی سرد آنها را نخورید. خرید و مصرف مواد غذایی از فروشندگان دوره گرد یا فروشگاه‌های نامناسب نیز کار نادرستی است که باید از آن بپرهیزید. هنگام مصرف آب هم سعی کنید در صورتی که از سلامت آن مطمئن نیستید، ابتدا آب را بجوشانید، سپس بنوشید. البته بهتر است از فروشگاه‌های معتبر بطری‌های آب بهداشتی را تهیه و از آنها مصرف کنید.

اسهال و کمی آبی

مشکل اصلی اسهال، علاوه بر ناراحتی و دردسرهایی که ایجاد می‌کند، کم شدن آب بدن است. بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان در معرض این مشکل قرار دارند و خیلی سریع‌تر دچار کم‌آبی می‌شوند. به همین دلیل هم باید خیلی بیشتر مراقب سلامت آنها بود. بنابراین در صورت بروز این بیماری باید به آنها مقدار کافی مایعات بنوشانید و برای درمان بموقع و موثر اقدام کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها