نتایج اولیه کنکور نیمه شب جمعه اعلام می‌شود

برترین‌های کنکور 90 معرفی شدند

ساعت 24 جمعه 14 مرداد، زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری 90 است تا 999هزار داوطلب از دوشنبه برای پذیرش در بهترین رشته‌های دانشگاهی وارد گود شوند. محمدحسین سرورالدین، رئیس سازمان سنجش دیروز با اشاره به این که نتایج اولیه آزمون سراسری 90 در نخستین ساعات روز شنبه 15 مرداد اعلام می‌شود، گفت: بیش از 90 درصد داوطلبان حاضر در جلسه کنکور امسال مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.
کد خبر: ۴۲۰۳۴۶

سازمان سنجش آموزش کشور، همچنین اسامی نفرات برتر کنکور سراسری سال 90 را در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی اعلام کرد.

در گروه علوم ریاضی، ساغر سیدعباس‌زاده اسفهلا از تهران رتبه اول، سعید مفیدی آستانه از رشت رتبه دوم، سیده سحر صدری‌زاده از تهران رتبه سوم، سیدمیلاد موسوی‌فر از کرج رتبه چهارم و احمدرضا مومنی سدیی از اصفهان رتبه پنجم را به دست آوردند.

در گروه علوم تجربی نیز به ترتیب، سیاوش مهران از مشهد، کیانا امانی از تهران، امین رضا آبخوه از رفسنجان، کیمیا کاظمی‌زهرانی از اصفهان و هاجر فروردین جهرمی از شیراز رتبه‌های اول تا پنجم را به دست آوردند.

در گروه علوم انسانی، رتبه اول به محمدرضا لمسه‌چی از تهران، رتبه دوم به امیرعباس حبشی از آمل، رتبه سوم به عبدالله عباسی فیروزجاه از بابل، رتبه چهارم به امیرمحمد حاج نجفی از تهران و رتبه‌پنجم به شادی فرزانه از تهران اختصاص یافت.در گروه هنر نیز یاسمن فرازان از تهران نفر اول، کیمیا روانگر از تهران نفر دوم و رومینا نظامی از تهران نفر سوم شدند.

در گروه زبان‌های خارجی، کسری کلاهدوزان از تبریز و سارا عامری مهابادی از کرمان و ماکان نجومیان از تهران به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

آغاز رقابت بر سر برترین رشته‌ها از دوشنبه

سید جلال طباطبایی، ‌معاون اجرایی سازمان سنجش دیروز از آغاز انتخاب رشته داوطلبان کنکور از دوشنبه 17 مرداد خبر داد و با اعلام انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org از امروز، پنجشنبه گفت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته از روز یکشنبه 16 مرداد در تمامی باجه‌های پستی توزیع می‌شود.

طباطبایی با بیان این‌که 800 هزار دفترچه راهنمای انتخاب رشته چاپ شده است، به ایسنا گفت: 319 رشته تحصیلی برای انتخاب وجود دارد که 74 رشته تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی علوم ریاضی، 75 رشته مربوط به گروه آزمایشی علوم تجربی، 53 رشته مربوط به گروه آزمایشی علوم انسانی، 41 رشته مربوط به گروه آزمایشی هنر، 15 رشته مربوط به گروه آزمایشی زبان و 61 رشته مربوط به چند گروهی است.

معاون سازمان سنجش با تاکید بر این‌که ستاد پاسخگویی سازمان سنجش از روز شنبه آماده پاسخگویی به سوالات داوطلبان است از آنان خواست تا از طریق سایت سازمان سنجش با سازمان ارتباط برقرار کنند. طباطبایی با بیان این‌که داوطلبان می‌توانند 100 رشته محل را انتخاب کنند، اضافه کرد: داوطلبان می‌توانند براساس نمرات اکتسابی و رتبه و علاقه‌مندی نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

تهیه 2 فرم انتخاب رشته

معاون سازمان سنجش همچنین از تهیه 2 شکل دفترچه انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور سراسری سال 90 خبر داد و گفت: این دو شکل دفترچه از یکشنبه در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد. به گفته وی، دفترچه انتخاب رشته نیز از روزهای آینده در سایت سازمان سنجش به نشانی http://www.sanjesh.org قرار می‌گیرد که امسال 2 شکل برای آن در نظر گرفته شده که در شکل اول براساس دانشگاه ـ رشته دسته‌بندی صورت گرفته و در شکل دوم براساس رشته ـ دانشگاه دسته‌بندی شده است. طباطبایی گفت: انتخاب رشته نیز ویژگی‌هایی از جمله فرصت برابر، جلوگیری از حدس و گمان و تقدم علاقه‌مندی دارد که براساس آن داوطلب می‌تواند 100 رشته را انتخاب کند. همچنین گزینش نهایی داوطلب براساس نمره کل، رتبه، اولویت کد رشته‌های انتخابی، سهمیه داوطلب، جنس و استان بومی صورت می‌گیرد.

ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی

سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 90 را به همراه تعداد مجازین انتخاب رشته اعلام کرد. به گزارش مهر، براساس ظرفیت پذیرش اعلام شده، 582 هزار و 465 نفر در مجموع 5 گروه آموزشی و 9 دوره پذیرفته می‌شوند که بالاترین درصد پذیرش مربوط به گروه ریاضی با 92 درصد پذیرش است.

یک میلیون و 116 هزار و 908 نفر در آزمون سراسری سال 90 شرکت کرده‌اند که از این تعداد 999 هزار و 139 نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

همچنین براساس اعلام سازمان سنجش در گروه ریاضی 92 درصد، در گروه علوم تجربی 31 درصد، در گروه علوم انسانی 60 درصد، در گروه هنر 51 درصد و در گروه زبان 14درصد مجاز به انتخاب رشته‌ها پذیرش می‌شوند.

66 درصد کنکوری‌ها امسال قبول می‌شوند

ابراهیم خدایی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آمار پذیرش در کنکور سراسری سال 90 گفت: با احتساب تعداد حاضرین در جلسه 5/90 درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند که در نهایت 66 درصد کل داوطلبان در مراکز آموزش عالی پذیرفته می‌شوند.

به گفته وی 582 هزار نفر در نهایت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرفته می‌شوند که 52 درصد حاضرین در جلسه آزمون و در نهایت 66 درصد کل داوطلبان کنکور است.

معاون سنجش افزود: گروه ریاضی با بالاترین میزان پذیرش یعنی 92 درصد در صدر قرار دارد که از میزان 252هزار نفر شرکت‌کننده، 232 هزار نفر پذیرفته می‌شوند. گروه تجربی با 31 درصد پایین‌ترین ظرفیت پذیرش را دارد که از میان 393 هزار شرکت کننده 123 هزار نفر پذیرفته می‌شوند. در گروه علوم انسانی 60 درصد، در گروه زبان‌های خارجی 14درصد و در گروه هنر نیز 51 درصد مجازین به انتخاب رشته پذیرفته می‌شوند. وی درباره ویژگی کارنامه صادر شده برای داوطلبان کنکور سراسری سال 90 به مهر توضیح داد: کارنامه داوطلبان به سه شکل ارائه می‌شود، کارنامه داوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی هستند و گروه دیگری نیز داوطلبانی هستند که مشمول سوابق تحصیلی نیستند.

معاون سازمان سنجش نسبت جنسیتی میان مجازین به انتخاب رشته و پذیرفته شدگان نهایی را 62 درصد دختران و 38 درصد پسران عنوان کرد و گفت: این نسبت همانند نسبت شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری است.

وی گفت: افرادی که نمره آزمون خود را دریافت کرده‌اند و دارای سوابق تحصیلی بوده که تاکنون اعلام نشده‌اند، می‌توانند تا پایان مرداد ماه با مراجعه به مراکز آموزش و پرورش سوابق تحصیلی خود را دریافت کرده و به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه کنند.

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی25 درصد

همچنین دیروز سرورالدین با اشاره به تاثیرمثبت 25درصدی سوابق تحصیلی در گزینش داوطلبان گفت: نمرات آزمون داوطلبان استخراج می‌شود و در صورتی که آنان تمایل داشته باشند که سوابق تحصیلی برای آنان اعمال شود این کار توسط سازمان سنجش صورت می‌گیرد. وی افزود: ما از این تصمیم خوشحال هستیم چرا که حق داوطلبانی که در دوره دبیرستان تلاش کردند محفوظ و داوطلبانی که سوابق ارائه تحصیلی خوبی ندارند چوب گذشته را نمی‌خورند.

وی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش برای تهیه اطلاعات سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور گفت: با توجه به تلاش‌های انجام شده اما هنوز مواردی وجود دارد که سابقه تحصیلی آنان در اختیار ما قرار داده نشده است. بنابراین با اتخاذ این تصمیم تا سال آینده مواردی که در آموزش و پرورش وجود دارد حل می‌شود و آنان می‌توانند به صورت یک فایل اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند.

هنوز سیستم کنکور سال آینده روشن نیست

رئیس سازمان سنجش همچنین با اشاره به نحوه تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکوری‌های 91، گفت: هنوز مشخص نیست که برای سال آینده چه سیستمی لحاظ شود که در جهت حذف کنکور باشد.

وی با بیان این‌که بسته پیشنهادی برای جایگزینی کنکور در دست تهیه است، به ایسنا گفت: این موضوع در کار گروه در حال بررسی است که با توجه به تفاوت ماهیت رشته‌ها چه برنامه‌ای در آن زمان در نظر گرفته شود.

وی افزود: براساس این پیشنهاد حدود 253 رشته تحصیلی وجود دارد که ظرفیت برخی از این رشته‌ها تکمیل نمی‌شود. بنابراین باتوجه به تفاوت رشته‌های مختلف نمی‌توانیم برای همه رشته‌ها یک تصمیم اتخاذ کنیم.

وی با بیان این‌که 50 رشته پرمتقاضی وجود دارد که از نظر ما باید برای این رشته‌ها علاوه بر برگزاری آزمون، سوابق تحصیلی هم اعمال شود، تصریح کرد: میزان متقاضی 50 تا 100 رشته «متوسط» است که می‌توانند دانشگاه‌ها برای این رشته‌ها خود ثبت‌نام و گزینش براساس سوابق تحصیلی انجام دهند و حداقل 100 رشته کم متقاضی وجود دارد که می‌توان از همین حالا آزمون آنها را حذف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها