کد خبر: ۴۱۹۹۰۸

خانه‌داری

طبیعتا اولین شاخصه یک زن کدبانو نحوه خانه‌داری اوست، اما این خانه‌داری صرفا به معنی این‌که زن همیشه باید در حال تمیز کردن خانه‌ یا آشپزی باشد نیست، بلکه او باید با کشف و یادگیری روش‌های زود بازده با صرف کمترین انرژی از خود در امور خانه‌داری بتواند به نحوی که به خودش آسیب نرساند، خانه‌داری کند.

آشپز خوب بودن از خصوصیات یک زن کدبانوست. شما می‌توانید بدون این‌که دائما در حال آشپزی باشید با به کار بردن کمی خلاقیت در آشپزی همیشه غذاهای خوشمزه و تازه تهیه کنید. در آشپزی برای خانواده خود همیشه سلامتی آنها را در اولویت قرار داده و سپس به خوشمزه بودن غذا فکر کنید.

آراستگی خانه از مظاهر دیگر خانه‌داری یک کدبانوست. این آراستگی در همه جای خانه به نحوی باید دیده شود که به همه افراد خانواده آرامش دهد. هزینه‌ای که برای آراستن خانه خود خرج می‌کنید تضمین آراستگی خانه‌تان نیست بلکه مهم نتیجه کار است و این‌که شما خانه‌ای همیشه مرتب و البته نه شلوغ داشته باشید. همین الان یک دور در خانه خود بزنید و هر آنچه وجودش لازم نیست را بردارید، بعد دوباره به دور و بر خود نگاه کنید آیا آرامش بیشتری از فضا نمی‌گیرید؟این یک راز است:« آرامش در سادگی و خلوتی است».

مدیریت خانه نیز از دیگر وظایف یک کدبانوست. مدیریت خانه به معنی انجام تمام کارهای آن نیست بلکه یک تقسیم کار آگاهانه و عادلانه بین اعضای خانواده و البته نظارت بر انجام این وظیفه‌هاست.

شما با تقسیم وظایف به افراد خانواده خود، مسوولیت‌پذیری را می‌آموزید و به آنها یاد می‌دهید که در محیط زندگیشان مفید، فعال و تاثیرگذار باشند. مدیریت مالی و دخل و خرج خانه نیز می‌تواند از دیگر فعالیت‌های یک زن کدبانو باشد به این صورت که همیشه پس‌انداز داشته و همیشه طوری خرید‌های خانواده را مدیریت کند که هزینه و درآمد خانواده با هم هماهنگی داشته باشد.

مردم‌داری

یک زن کدبانو مردم‌دار است. او در هر سنی که قرار دارد می‌تواند امین فامیل خود باشد و همه روی او حساب کنند. او یک مهماندار عالی و بی‌نقص است؛ میزبانی که علاوه بر سفره رنگینش، دل صاف و رویی خوش با مهمان دارد. او در روابط خود با دیگران و مخصوصا فامیل و آشنایان سیاست دارد و این سیاست به معنی دروغ و کلک نیست بلکه نحوه برخورد مناسب با هر موضوع و هر شخصی است به طوری که این برخورد باعث بروز هیچ مشکلی در این روابط نشود. او می‌تواند همه را راهنمایی کند و طوری از دیگران انتقاد کند که همه با روی باز آن را بپذیرند. زبانش تند نیست و اصلا کسی را سرزنش نمی‌کند. او با کوچک‌تر‌ها مهربان و با بزرگترها محترم برخورد می‌کند. او انسان خوش مشربی است، اما بذله‌گو و لوده نیست. یک زن کدبانو سیاست حفظ همه افراد را با هم دارد. او افراد را به هم نزدیک می‌کند و دو بهم زن نیست. او از این‌که همه فامیل و دوستانش در کنار هم باشند لذت می‌برد و اصلا نمی‌خواهد میانه افراد را به هم بزند. او در مورد افراد خانواده خود نیز چنین است و فرزندانش را طوری تربیت می‌کند که همراه و یار یکدیگر باشند و خودش نیز در رابطه با همسرش دائما در تلاش است که هر چه بیشتر این رابطه را بهتر و بهتر کند و در کل یک کدبانو مردم‌دار است.

حل مشکلات

یکی از مهارت‌هایی که یک زن کدبانو باید داشته باشد مهارت حل مشکلات است‌ یا به بیانی بهتر مهارت حل مسائل زندگی است. مثلا در زندگی زناشویی و در روابط با فرزندان مسائلی پیش می‌آید که احتیاج به تدابیری خاص دارد. برای کسب مهارت‌های حل مساله باید از هوش هیجانی نسبتا بالایی برخوردار و همچنین از خلاقیت و تجربه کافی بهره‌مند باشیم، اما اگر بخواهیم در زندگی تجربه کافی را به دست بیاوریم ممکن است سال‌ها به طول بینجامد و در برخی مسائل فرصت تجربه کردن نباشد پس بهتر است از تجربه و راهنمایی‌های دیگران استفاده کنیم. مساله مهم دیگر انتخاب کسانی است که با آنها مشورت می‌کنید. همیشه یادتان باشد یک مشاور و راهنمای خوب کسی است که اولا بی‌طرف باشد و دوما تخصص کافی را در زمینه‌ای که قصد دارید مشورت بگیرید، داشته باشد. مشاوران و روان‌شناسان بهترین گروهی هستند که می‌توانید راهنمایی‌های درستی از آنها بگیرید، تبادل نظر با دوست، فامیل و خانواده صرفا برای شنیدن تجربیات آنها خوب است اما گاهی یک مشورت و راهنمایی غلط ممکن است شما را از مسیر اصلی زندگی خارج کند.

صبوری

شاید بتوان صبر را یکی از رموز موفقیت زنان در زندگی دانست، اما این صبر به معنی سوختن و ساختن با همه چیز و تحمل اوضاع زندگی نیست، بلکه به معنی این است که شما با به کار گرفتن روش‌های حل مساله به جنگ مشکلات زندگی بروید و تا گرفتن نتیجه صبر کنید و هیچ وقت انتظار نداشته باشید که مشکلات 2 روزه حل شوند. صبور بودن به معنی عجله نداشتن در کارهاست نه به معنی پشت گوش انداختن آنها. صبر شما می‌تواند خیلی از مشکلات زندگیتان را حل کند. وقتی عصبانی هستید، وقتی به انجام کاری مطمئن نیستید و وقتی یک احتمال‌ یا شک در ذهنتان است که هنوز به یقین نرسیده، صبر می‌تواند به شما کمک کند. همچنین شما می‌توانید سنگ صبور افراد خانواده خود باشید و با آنها در مشکلاتشان همیاری و همدردی کنید و آرامشی که از صبور بودن به دست می‌آورید را با آنها قسمت کنید.

رسیدگی به خود

یک زن کدبانو زنی سالم از لحاظ جسمی و روحی است. زنی قوی و با نشاط است. او همیشه زیبا و مرتب است و به ظاهر خود اهمیت می‌دهد. برای این‌که جسم و روحی سالم داشته باشید باید به خود برسید. ورزش کنید، غذای سالم بخورید، به بیماری‌ها و مشکلات خود اهمیت دهید و آنها را پیگیری کنید. برای این‌که با نشاط باشید باید به علایق خود اهمیت دهید و حتما زمانی را به آنها اختصاص دهید. با دوستان خود مراوده داشته باشید. یادتان باشد شما از هرکس دیگر مهم‌ترید و اگر بخواهید خود را فدای دیگران کنید و خود را به فراموشی بسپرید بعد از مدتی دیگر نمی توانید به وظایف عادی خود در قبال دیگران‌ عمل‌کنیدچرا که روز به روز خسته‌تر و افسرده‌تر خواهید شد و وقتی حوصله خودتان را نداشته باشید برای دیگران نیز حوصله‌ای ندارید. پس لازمه این‌که کدبانو شوید این است که اول از همه به خود اهمیت دهید و بعد به دیگران و البته حتما تعادل را رعایت کنید و دچار افراط و تفریط نشوید یعنی نه خود را فراموش کنید و نه دیگران را.

حدیث‌السادات میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها