جام جم آنلاین: 451 سال پیش در روز 29 مه سال 1453 میلادی شهر قسطنطنیه «کنستانتینوپل» توسط سلطان محمد دوم ملقب به فاتح سلطان عثمانی تصرف می شود.
کد خبر: ۴۱۸۷۲

 history2

این روز یکی از روزهای کلیدی در تاریخ جهان غرب به شمار می آید.
شهر قسطنطنیه پایتخت امپراتوری بیزانس بود که بیش از 1000 سال از تاسیس آن می گذشت.
زمانی امپراتوری بیزانس در اوج قدرت خود بود و بخش های وسیعی از اروپای شرقی ، آسیای صغیر ، ارمنستان را تحت تصرف خود داشت ، اما با گذشت قرن ها این امپراتوری رو به زوال نهاد ، به طوری که گسترده امپراتوری بیزانس محدود به شهر قسطنطنیه و مناطق پیراموانی آن شد.
هنگامی که عثمانی ها از تنگه بوسفور عبور کرده و بخش اعظم شبه جزیره بالکان را تصرف کردند ، سقوط قسطنطنیه دیگر غیرقابل اجتناب بود.

 history1

این شهر کاملا در میان متصرفات عثمانی ها در انزوا قرار گرفته بود.
با آغاز قرن چهاردهم میلادی پس از پیروزی های عثمانی ها در کوزوو ، نپکوپولیس و وارنا بر ارتش های متحد مسیحیان سقوط قسطنطنیه قریب الوقوع جلوه می کرد.
اما با شکست سلطان بایزید ایلدروم از تیمور لنگ در آنقره (آنکارای امروزی) سقوط نهایی شهر نیم قرن به تاخیر افتاد.
در نیمه قرن پانزدهم میلادی جمعیت قسطنطنیه که در اوج رونق امپراتوری بیزانس بیش از یک میلیون نفر بود به صد هزار نفر کاهش یافته بود و شهری که توسط کنستانتین اول امپراتور روم بنا شده بود فقط به سایه ای از آن شهر باشکوه تبدیل شده بود.

history4

سرانجام محاصره نهایی قسطنطنیه توسط ارتش سلطان محمد دوم که حدود 500 هزار سرباز و یک ناوگان قدرتمند دریایی بود ، آغاز گردید.

history5

کنستانتین یازدهم امپراتور بیزانس که نیروی اندکی برای دفاع در اختیار داشت در پشت استحکامات شهر به انتظار نشست تا از غرب به کمک او بشتابند.
سلطان محمد دوم به کمک توپ های خود شهر قسطنطنیه و استحکامات آن را بمباران کرد.

history6

ناوگان دریایی عثمانی نیز از طریق تنگه بوسفور و دریای مرمره شهر را از ناحیه دریا محاصره کرد اما نمی توانست از راه دریا شهر را مورد حمله قرار دهد.
سلطان محمد دوم دستور داد یک پل چوبی صاف و لغزنده بزرگ در ساحل مخالف ساخته شود و سپس هزاران سرباز عثمانی کشتی ها را در طول این پل لغزنده به جلو هل داده و سرانجام وارد شاخ طلایی شدند.
با توسل به این شیوه نیروی دریایی عثمانی زنجیر محافظ شاخ طلایی را دور زد و سربازان عثمانی به شاخ طلایی رخنه کردند.

history7

با اینکه خطر عظیمی قسطنطنیه را تهدید می کرد اما درباریان و کشیشان ارتدوکس هنوز سرشان به اختلافات و دسیسه چینی علیه یکدیگر گرم بود.
سرانجام سربازان عثمانی حمله نهایی خود به شهر قسطنطنیه را آغاز کردند و روز مرگ نهایی امپراتوری بیزانس و سقوط شهر فرا رسید.
به این ترتیب ، در روز 29 مه سال 1453 میلادی شهر قسطنطنیه پایتخت امپراتوری هزار ساله بیزانس توسط سلطان محمد دوم ملقب به فاتح سلطان عثمانی تصرف می شود.
پس از تصرف قسطنطنیه سلطان محمد فاتح نام آن را به استانبول تغییر داده و شهر پایتخت امپراتوری عثمانی می شود.
سقوط قسطنطنیه یک مرحله مهم در تاریخ جهان و به ویژه اروپا محسوب می شود.
سقوط قسطنطنیه به دوران طولانی قرون وسطی در اروپا خاتمه می دهد و دوره رنسانس آغاز می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها